Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar

Kebelakangan ini pembangunan di negara kita semakin giat dijalankan tetapi masyarakat sekeliling dibebani dengan masalah alam sekitar. Masalah seperti pencemaran haruslah ditangani segera supaya tidak berlarutan dan berada di tahap kritikal. Walaupun banyak pendedahan yang berkaitan dengan alam s...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Jufri, Nor Wariza
格式: Thesis
語言:English
English
English
出版: 2004
主題:
在線閱讀:http://eprints.uthm.edu.my/2455/1/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2455/2/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2455/3/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20fulltext.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
id my-uthm-ep.2455
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.24552021-11-01T01:22:29Z Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar 2004-02 Jufri, Nor Wariza GE70 - 90 Environmental education Kebelakangan ini pembangunan di negara kita semakin giat dijalankan tetapi masyarakat sekeliling dibebani dengan masalah alam sekitar. Masalah seperti pencemaran haruslah ditangani segera supaya tidak berlarutan dan berada di tahap kritikal. Walaupun banyak pendedahan yang berkaitan dengan alam sekitar diberikan. namun masalah ini seperti tiada jalan penyelesaian. Lantaran itu timbul persoalan. mampukah kurikulum sedia ada memupuk dan menerapkan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar. Kajian yang dijalankan berbentuk tinjauan terhadap keberkesanan kurikulum mata pelajaran yang berkaitan dengan alam sekitar yang disampaikan kepada pelajar. Responden kajian ini terdiri daripada dua orang pensyarah dan 37 orang pelajar di Politeknik Ungku Omar yang mengambil bahagian dalam mata pelajaran tersebut. Rekabentuk kajian secara gabungan kuantitatif dan kualitatif digunakan dan instrumen yang digunakan ialah borang soal-selidik. temu bual dan juga pemerhatian. Hasil kajian menunjukkan tahap kesedaran dan kefahaman di kalangan pelajar adalah baik dan kurikulum Kejuruteraan Awam yang berkaitan dengan alam sekitar berkesan dalam memberikan kesedaran kepada pam pelajar di politeknik tersebut. Di akhir kajian. beberapa cadangan dapat dibcntuk dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam mata pclajaran 31am sekitar bagi mewujudkan kesedaran di kalangan pclajar tentang pentingnya alam sekitar dipelihara. 2004-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2455/ http://eprints.uthm.edu.my/2455/1/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2455/2/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2455/3/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic GE70 - 90 Environmental education
spellingShingle GE70 - 90 Environmental education
Jufri, Nor Wariza
Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar
description Kebelakangan ini pembangunan di negara kita semakin giat dijalankan tetapi masyarakat sekeliling dibebani dengan masalah alam sekitar. Masalah seperti pencemaran haruslah ditangani segera supaya tidak berlarutan dan berada di tahap kritikal. Walaupun banyak pendedahan yang berkaitan dengan alam sekitar diberikan. namun masalah ini seperti tiada jalan penyelesaian. Lantaran itu timbul persoalan. mampukah kurikulum sedia ada memupuk dan menerapkan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar. Kajian yang dijalankan berbentuk tinjauan terhadap keberkesanan kurikulum mata pelajaran yang berkaitan dengan alam sekitar yang disampaikan kepada pelajar. Responden kajian ini terdiri daripada dua orang pensyarah dan 37 orang pelajar di Politeknik Ungku Omar yang mengambil bahagian dalam mata pelajaran tersebut. Rekabentuk kajian secara gabungan kuantitatif dan kualitatif digunakan dan instrumen yang digunakan ialah borang soal-selidik. temu bual dan juga pemerhatian. Hasil kajian menunjukkan tahap kesedaran dan kefahaman di kalangan pelajar adalah baik dan kurikulum Kejuruteraan Awam yang berkaitan dengan alam sekitar berkesan dalam memberikan kesedaran kepada pam pelajar di politeknik tersebut. Di akhir kajian. beberapa cadangan dapat dibcntuk dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam mata pclajaran 31am sekitar bagi mewujudkan kesedaran di kalangan pclajar tentang pentingnya alam sekitar dipelihara.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Jufri, Nor Wariza
author_facet Jufri, Nor Wariza
author_sort Jufri, Nor Wariza
title Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar
title_short Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar
title_full Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar
title_fullStr Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar
title_full_unstemmed Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar
title_sort keberkesanan kurikulum kejuruteraan awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : kajian kes di politeknik ungku omar
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/2455/1/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2455/2/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2455/3/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747830957314932736