Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar
Kebelakangan ini pembangunan di negara kita semakin giat dijalankan tetapi masyarakat sekeliling dibebani dengan masalah alam sekitar. Masalah seperti pencemaran haruslah ditangani segera supaya tidak berlarutan dan berada di tahap kritikal. Walaupun banyak pendedahan yang berkaitan dengan alam s...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English English English |
出版: |
2004
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.uthm.edu.my/2455/1/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2455/2/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2455/3/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20fulltext.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
id |
my-uthm-ep.2455 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.24552021-11-01T01:22:29Z Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar 2004-02 Jufri, Nor Wariza GE70 - 90 Environmental education Kebelakangan ini pembangunan di negara kita semakin giat dijalankan tetapi masyarakat sekeliling dibebani dengan masalah alam sekitar. Masalah seperti pencemaran haruslah ditangani segera supaya tidak berlarutan dan berada di tahap kritikal. Walaupun banyak pendedahan yang berkaitan dengan alam sekitar diberikan. namun masalah ini seperti tiada jalan penyelesaian. Lantaran itu timbul persoalan. mampukah kurikulum sedia ada memupuk dan menerapkan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar. Kajian yang dijalankan berbentuk tinjauan terhadap keberkesanan kurikulum mata pelajaran yang berkaitan dengan alam sekitar yang disampaikan kepada pelajar. Responden kajian ini terdiri daripada dua orang pensyarah dan 37 orang pelajar di Politeknik Ungku Omar yang mengambil bahagian dalam mata pelajaran tersebut. Rekabentuk kajian secara gabungan kuantitatif dan kualitatif digunakan dan instrumen yang digunakan ialah borang soal-selidik. temu bual dan juga pemerhatian. Hasil kajian menunjukkan tahap kesedaran dan kefahaman di kalangan pelajar adalah baik dan kurikulum Kejuruteraan Awam yang berkaitan dengan alam sekitar berkesan dalam memberikan kesedaran kepada pam pelajar di politeknik tersebut. Di akhir kajian. beberapa cadangan dapat dibcntuk dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam mata pclajaran 31am sekitar bagi mewujudkan kesedaran di kalangan pclajar tentang pentingnya alam sekitar dipelihara. 2004-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2455/ http://eprints.uthm.edu.my/2455/1/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2455/2/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2455/3/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
GE70 - 90 Environmental education |
spellingShingle |
GE70 - 90 Environmental education Jufri, Nor Wariza Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar |
description |
Kebelakangan ini pembangunan di negara kita semakin giat dijalankan tetapi
masyarakat sekeliling dibebani dengan masalah alam sekitar. Masalah seperti
pencemaran haruslah ditangani segera supaya tidak berlarutan dan berada di tahap
kritikal. Walaupun banyak pendedahan yang berkaitan dengan alam sekitar
diberikan. namun masalah ini seperti tiada jalan penyelesaian. Lantaran itu timbul
persoalan. mampukah kurikulum sedia ada memupuk dan menerapkan kesedaran
pelajar terhadap alam sekitar. Kajian yang dijalankan berbentuk tinjauan terhadap
keberkesanan kurikulum mata pelajaran yang berkaitan dengan alam sekitar yang
disampaikan kepada pelajar. Responden kajian ini terdiri daripada dua orang
pensyarah dan 37 orang pelajar di Politeknik Ungku Omar yang mengambil bahagian
dalam mata pelajaran tersebut. Rekabentuk kajian secara gabungan kuantitatif dan
kualitatif digunakan dan instrumen yang digunakan ialah borang soal-selidik. temu
bual dan juga pemerhatian. Hasil kajian menunjukkan tahap kesedaran dan
kefahaman di kalangan pelajar adalah baik dan kurikulum Kejuruteraan Awam yang
berkaitan dengan alam sekitar berkesan dalam memberikan kesedaran kepada pam
pelajar di politeknik tersebut. Di akhir kajian. beberapa cadangan dapat dibcntuk
dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam mata pclajaran 31am
sekitar bagi mewujudkan kesedaran di kalangan pclajar tentang pentingnya alam
sekitar dipelihara. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Jufri, Nor Wariza |
author_facet |
Jufri, Nor Wariza |
author_sort |
Jufri, Nor Wariza |
title |
Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar |
title_short |
Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar |
title_full |
Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar |
title_fullStr |
Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan kurikulum Kejuruteraan Awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : Kajian kes di Politeknik Ungku Omar |
title_sort |
keberkesanan kurikulum kejuruteraan awam berkaitan alam sekitar dalam pembentukan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar : kajian kes di politeknik ungku omar |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2455/1/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2455/2/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2455/3/NOR%20WARIZA%20BINTI%20JUFRI%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747830957314932736 |