Faktor-faktor yang mempengaruhiprestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
Kecemerlangan pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi kini hangat diperkatakan. Semua pihak sibuk mendebatkan sejauh mana tabap prestasi pembelajaran mahasiswa-mahasiswi di menara gading pada masa sekarang. Ini memperlihatkan bahawa ramai pihak memandang serius terhadap prestasi pembelajaran p...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2666/1/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2666/2/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2666/3/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2666 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.26662021-11-01T04:08:42Z Faktor-faktor yang mempengaruhiprestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn 2001-09 Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin LB1050.9-1091 Educational psychology Kecemerlangan pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi kini hangat diperkatakan. Semua pihak sibuk mendebatkan sejauh mana tabap prestasi pembelajaran mahasiswa-mahasiswi di menara gading pada masa sekarang. Ini memperlihatkan bahawa ramai pihak memandang serius terhadap prestasi pembelajaran pelajar-pelajar di universiti. Bertitik tolak daripada tulisan mereka inilah maka timbulnya keinginan dan minat untuk sama-sama mengkaji apakah faktor-faktor yang boleh mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar di universiti. Terdapat lima objektif utama yang digariskan dalam kajian ini. Objektif yang pertama ingin melihat hubungan antara latar belakang pelajar dengan prestasi pembelajaran pelajar. Objektif kedua pula untuk melihat hubungan antara faktor iklim universiti dengan prestasi pembelajaran pelajar. Kajian ini juga melihat hubungan antara faktor corak pembelajaran pelajar dengan prestasi pembelajaran pelajar sebagai objektif ketiga . Manakala objektif keempat dan kelima ialah untuk melihat faktor aktiviti kurikulum dan corak pengajaran pensyarah serta faktor masalah peribadi sama ada mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar atau tidak.Sampel kepada kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn seramai 300 orang. Instrument yang digunakan adalah borang soal selidik dan data di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package Of Social Science ( SPSS) versi 10.0 yang mana kaedah korealsi Pearson di lakukan untuk memperolehi dapatan kajian.Daripada analisis yang dibuat, dapatan menunjukkan bahawa hanya faktor latar belakang pelajar dan corak pembelajaran pelajar sahaja mempunyai hubungan dengan prestasi pembelajaran pelajar. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2666/ http://eprints.uthm.edu.my/2666/1/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2666/2/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2666/3/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB1050.9-1091 Educational psychology |
spellingShingle |
LB1050.9-1091 Educational psychology Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin Faktor-faktor yang mempengaruhiprestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
description |
Kecemerlangan pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi kini hangat diperkatakan. Semua pihak sibuk mendebatkan sejauh mana tabap prestasi pembelajaran mahasiswa-mahasiswi di menara gading pada masa sekarang. Ini memperlihatkan bahawa ramai pihak memandang serius terhadap prestasi pembelajaran pelajar-pelajar di universiti. Bertitik tolak daripada tulisan mereka inilah maka timbulnya keinginan dan minat untuk sama-sama mengkaji apakah faktor-faktor yang boleh mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar-pelajar di universiti. Terdapat lima objektif utama yang digariskan dalam kajian ini. Objektif yang pertama ingin melihat hubungan antara latar belakang pelajar dengan prestasi pembelajaran pelajar. Objektif kedua pula untuk melihat hubungan antara faktor iklim universiti dengan prestasi pembelajaran pelajar. Kajian ini juga melihat hubungan antara faktor corak pembelajaran pelajar dengan prestasi pembelajaran pelajar sebagai objektif ketiga . Manakala objektif keempat dan kelima ialah untuk melihat faktor aktiviti kurikulum dan corak pengajaran pensyarah serta faktor masalah peribadi sama ada mempengaruhi prestasi pembelajaran pelajar atau tidak.Sampel kepada kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn seramai 300 orang. Instrument yang digunakan adalah borang soal selidik dan data di analisis dengan menggunakan perisian Statistical Package Of Social Science ( SPSS) versi 10.0 yang mana kaedah korealsi Pearson di lakukan untuk memperolehi dapatan kajian.Daripada analisis yang dibuat, dapatan menunjukkan bahawa hanya faktor latar belakang pelajar dan corak pembelajaran pelajar sahaja mempunyai hubungan dengan prestasi pembelajaran pelajar. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin |
author_facet |
Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin |
author_sort |
Che Engku Husin, Engku Intan Norazlin |
title |
Faktor-faktor yang mempengaruhiprestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_short |
Faktor-faktor yang mempengaruhiprestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_full |
Faktor-faktor yang mempengaruhiprestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_fullStr |
Faktor-faktor yang mempengaruhiprestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_full_unstemmed |
Faktor-faktor yang mempengaruhiprestasi pembelajaran pelajar-pelajar Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_sort |
faktor-faktor yang mempengaruhiprestasi pembelajaran pelajar-pelajar sarjana muda kejuruteraan elektrik di kolej universiti teknologi tun hussein onn |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2666/1/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2666/2/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2666/3/ENGKU%20INTAN%20NORAZLIN%20CHE%20ENGKU%20HUSIN%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747830973433643008 |