Kesediaan pelajar terhadap kit 'Smart CCTV' bagi pelajar teknologi elektronik di Kolej Vokasional

Penggunaan alat bahan bantu mengajar (ABBM) dalam pengajaran perlu dipelbagaikan bagi memudahkan dan membantu pelajar dari segi kefahaman yang mendalam dalam subjek yang dipelajarinya.Kajian ini ingin membangunkan satu produk Kit ‘Smart CCTV’ sebagai ABBM dan mengkaji persepsi pelajar mengenai kefah...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Khalid, Noor Nadhirah
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/269/1/24p%20NOOR%20NADHIRAH%20BINTI%20KHALID.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/269/2/NOOR%20NADHIRAH%20BINTI%20KHALID%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.269
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.2692021-07-21T02:08:49Z Kesediaan pelajar terhadap kit 'Smart CCTV' bagi pelajar teknologi elektronik di Kolej Vokasional 2018-07 Khalid, Noor Nadhirah TK7800-8360 Electronics Penggunaan alat bahan bantu mengajar (ABBM) dalam pengajaran perlu dipelbagaikan bagi memudahkan dan membantu pelajar dari segi kefahaman yang mendalam dalam subjek yang dipelajarinya.Kajian ini ingin membangunkan satu produk Kit ‘Smart CCTV’ sebagai ABBM dan mengkaji persepsi pelajar mengenai kefahaman kepada pelajar terhadap topik Pemasangan Perkakasan Elektronik sistem litar tertutup televisyen (CCTV) dari segi domain kognitif, afektif dan psikomotor bagi pelajar aliran Teknologi Elektronik di kolej vokasional. Reka bentuk kajian ada dua bahagian iaitu reka bentuk pembangunan produk yang menggunakan model ‘Rapid Prototype’dan kajian deskriptif kaedah tinjauan untuk kajian keseluruhan. Analisis kajian ini menggunakan kaedah deskriptif kekerapan, peratusan, skor min dan sisihan piawai yang menggunakan perisian Microsoft Office Excel 2016. Reka bentuk pembangunan produk kit ‘Smart CCTV’ amat sesuai sebagai ABBM. Dapatan analisis bagi persepsi pelajar terhadap penggunaan ABBM keseluruhannya skor min ketiga-tiga domain; kognitif, psikomotor dan afektif, masing-masing mempunyai skor min 3.25, 3.21 dan 3.30, maka ketiga-tiga domain memberikan kesan yang sama terhadap pelajar berkenaan dengan penggunaan ABBM kit ‘Smart CCTV’. Hasil kajian ini diharapakan dapat dijadikan sebagai satu garis panduan kepada guru di kolej vokasional untuk menggunakan ABBM dalam PdP serta panduan kepada pengkaji lain untuk meneruskan kajian berkenaan dengan penggunaan ABBM terhadap pencapaian pelajar. 2018-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/269/ http://eprints.uthm.edu.my/269/1/24p%20NOOR%20NADHIRAH%20BINTI%20KHALID.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/269/2/NOOR%20NADHIRAH%20BINTI%20KHALID%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
topic TK7800-8360 Electronics
spellingShingle TK7800-8360 Electronics
Khalid, Noor Nadhirah
Kesediaan pelajar terhadap kit 'Smart CCTV' bagi pelajar teknologi elektronik di Kolej Vokasional
description Penggunaan alat bahan bantu mengajar (ABBM) dalam pengajaran perlu dipelbagaikan bagi memudahkan dan membantu pelajar dari segi kefahaman yang mendalam dalam subjek yang dipelajarinya.Kajian ini ingin membangunkan satu produk Kit ‘Smart CCTV’ sebagai ABBM dan mengkaji persepsi pelajar mengenai kefahaman kepada pelajar terhadap topik Pemasangan Perkakasan Elektronik sistem litar tertutup televisyen (CCTV) dari segi domain kognitif, afektif dan psikomotor bagi pelajar aliran Teknologi Elektronik di kolej vokasional. Reka bentuk kajian ada dua bahagian iaitu reka bentuk pembangunan produk yang menggunakan model ‘Rapid Prototype’dan kajian deskriptif kaedah tinjauan untuk kajian keseluruhan. Analisis kajian ini menggunakan kaedah deskriptif kekerapan, peratusan, skor min dan sisihan piawai yang menggunakan perisian Microsoft Office Excel 2016. Reka bentuk pembangunan produk kit ‘Smart CCTV’ amat sesuai sebagai ABBM. Dapatan analisis bagi persepsi pelajar terhadap penggunaan ABBM keseluruhannya skor min ketiga-tiga domain; kognitif, psikomotor dan afektif, masing-masing mempunyai skor min 3.25, 3.21 dan 3.30, maka ketiga-tiga domain memberikan kesan yang sama terhadap pelajar berkenaan dengan penggunaan ABBM kit ‘Smart CCTV’. Hasil kajian ini diharapakan dapat dijadikan sebagai satu garis panduan kepada guru di kolej vokasional untuk menggunakan ABBM dalam PdP serta panduan kepada pengkaji lain untuk meneruskan kajian berkenaan dengan penggunaan ABBM terhadap pencapaian pelajar.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Khalid, Noor Nadhirah
author_facet Khalid, Noor Nadhirah
author_sort Khalid, Noor Nadhirah
title Kesediaan pelajar terhadap kit 'Smart CCTV' bagi pelajar teknologi elektronik di Kolej Vokasional
title_short Kesediaan pelajar terhadap kit 'Smart CCTV' bagi pelajar teknologi elektronik di Kolej Vokasional
title_full Kesediaan pelajar terhadap kit 'Smart CCTV' bagi pelajar teknologi elektronik di Kolej Vokasional
title_fullStr Kesediaan pelajar terhadap kit 'Smart CCTV' bagi pelajar teknologi elektronik di Kolej Vokasional
title_full_unstemmed Kesediaan pelajar terhadap kit 'Smart CCTV' bagi pelajar teknologi elektronik di Kolej Vokasional
title_sort kesediaan pelajar terhadap kit 'smart cctv' bagi pelajar teknologi elektronik di kolej vokasional
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2018
url http://eprints.uthm.edu.my/269/1/24p%20NOOR%20NADHIRAH%20BINTI%20KHALID.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/269/2/NOOR%20NADHIRAH%20BINTI%20KHALID%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830569286238208