Reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program kejuruteraan mekanikal Kolej Vokasional
Reka bentuk pembelajaran atas talian merupakan suatu proses yang menyokong kepada konsep pembelajaran bestari di sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program Kejuruteraan Mekanikal Kolej Vokasional. Terdapat dua aspek yang ditekankan dalam kajia...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/270/1/24p%20NORAIYSAH%20BINTI%20GHANI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/270/2/NORAIYSAH%20BINTI%20GHANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/270/3/NORAIYSAH%20BINTI%20GHANI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.270 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.2702022-08-09T03:13:03Z Reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program kejuruteraan mekanikal Kolej Vokasional 2018-07 Ghani, Noraiysah T Technology (General) Reka bentuk pembelajaran atas talian merupakan suatu proses yang menyokong kepada konsep pembelajaran bestari di sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program Kejuruteraan Mekanikal Kolej Vokasional. Terdapat dua aspek yang ditekankan dalam kajian ini iaitu domain pembelajaran yang terdiri daripada kognatif, afektif dan psikomotor dengan elemen reka bentuk seperti teks, video, audio, grafik, animasi, antaramuka dan warna. Reka bentuk kajian yang dijalankan adalah secara tinjauan dengan menggunakan kaedah kuantitatif melalui instrumen soal selidik yang diadaptasi daripada kajian lepas bagi mendapatkan maklumat. Seramai 169 orang pensyarah dari Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di Kolej Vokasional Negeri Johor yang terlibat dalam kajian ini. Kajian ini mengandungi dua fasa iaitu fasa pertama merupakan proses pencarian maklumat berkaitan kajian manakala fasa kedua merupakan proses bagi menganalisis dapatan kajian. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan positif yang kuat dan signifikan di antara domain pembelajaran dengan elemen reka bentuk. Kesimpulanya, kajian ini diharapkan berguna bagi membantu pensyarah dalam membangunkan platform pengajaran dan pembelajaran atas talian yang interaktif untuk pelajar Kolej Vokasional. 2018-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/270/ http://eprints.uthm.edu.my/270/1/24p%20NORAIYSAH%20BINTI%20GHANI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/270/2/NORAIYSAH%20BINTI%20GHANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/270/3/NORAIYSAH%20BINTI%20GHANI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
T Technology (General) |
spellingShingle |
T Technology (General) Ghani, Noraiysah Reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program kejuruteraan mekanikal Kolej Vokasional |
description |
Reka bentuk pembelajaran atas talian merupakan suatu proses yang menyokong kepada konsep pembelajaran bestari di sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program Kejuruteraan Mekanikal Kolej Vokasional. Terdapat dua aspek yang ditekankan dalam kajian ini iaitu domain pembelajaran yang terdiri daripada kognatif, afektif dan psikomotor dengan elemen reka bentuk seperti teks, video, audio, grafik, animasi, antaramuka dan warna. Reka bentuk kajian yang dijalankan adalah secara tinjauan dengan menggunakan kaedah kuantitatif melalui instrumen soal selidik yang diadaptasi daripada kajian lepas bagi mendapatkan maklumat. Seramai 169 orang pensyarah dari Jabatan Kejuruteraan Mekanikal di Kolej Vokasional Negeri Johor yang terlibat dalam kajian ini. Kajian ini mengandungi dua fasa iaitu fasa pertama merupakan proses pencarian maklumat berkaitan kajian manakala fasa kedua merupakan proses bagi menganalisis dapatan kajian. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan positif yang kuat dan signifikan di antara domain pembelajaran dengan elemen reka bentuk. Kesimpulanya, kajian ini diharapkan berguna bagi membantu pensyarah dalam membangunkan platform pengajaran dan pembelajaran atas talian yang interaktif untuk pelajar Kolej Vokasional. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ghani, Noraiysah |
author_facet |
Ghani, Noraiysah |
author_sort |
Ghani, Noraiysah |
title |
Reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program kejuruteraan mekanikal Kolej Vokasional |
title_short |
Reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program kejuruteraan mekanikal Kolej Vokasional |
title_full |
Reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program kejuruteraan mekanikal Kolej Vokasional |
title_fullStr |
Reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program kejuruteraan mekanikal Kolej Vokasional |
title_full_unstemmed |
Reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program kejuruteraan mekanikal Kolej Vokasional |
title_sort |
reka bentuk pembelajaran atas talian bagi program kejuruteraan mekanikal kolej vokasional |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/270/1/24p%20NORAIYSAH%20BINTI%20GHANI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/270/2/NORAIYSAH%20BINTI%20GHANI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/270/3/NORAIYSAH%20BINTI%20GHANI%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747830569533702144 |