Masalah-masalah yang dihadapi dan pengaruhnya terhadap pencapaian pembelajaran di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn: satu tinjauan

Kajian kes ini adalah bertujuan untuk meninjau masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar tahun dua yang mengambil kursus Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Elektrik di KUiTTHO. Masalah-masalah ini adalah yang berkaitan dengan pencapaian pelajar dalam pembelajaran mereka. Seramai 100 orang pel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mustapha, Mohd. Musnizam
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2737/1/MOHD.%20MUSNIZAM%20MUSTAPHA%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2737/2/MOHD.%20MUSNIZAM%20MUSTAPHA%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2737/3/MOHD.%20MUSNIZAM%20MUSTAPHA%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2737
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.27372021-11-01T06:22:35Z Masalah-masalah yang dihadapi dan pengaruhnya terhadap pencapaian pembelajaran di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn: satu tinjauan 2001-09 Mustapha, Mohd. Musnizam LB1050.9-1091 Educational psychology Kajian kes ini adalah bertujuan untuk meninjau masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar tahun dua yang mengambil kursus Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Elektrik di KUiTTHO. Masalah-masalah ini adalah yang berkaitan dengan pencapaian pelajar dalam pembelajaran mereka. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian kes ini. Kajian kes ini meninjau permasalahan bagi dua pencapaian CPA responden yang mewakili 3.0 ke atas dan 3.0 ke bawah. Responden diminta menjawab soal selidik yang diedarkan. Di dalam borang soal selidik, terdapat hanya enam masalah yang ditinjau untuk tujuan kajian kes. Masalah-masalah yang sering dihadapi oleh pelajar adalah masalah kewangan, masalah kesihatan, masalah keluarga, masalah rakan sebaya, masalah pensyarah dan masalah pengurusan masa. Hasil kajian mendapati masalah kewangan adalah merupakan masalah yang paling banyak dihadapi oleh pelajar berbanding dengan masalah-masalah yang lain. Masalah-masalah yang lain tidak memberikan kesan yang ketara kepada pencapaian dalam pembelajaran pelajar-pelajar ini. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk tindakan pihak yang berkenaan untuk meningkatkan lagi prestasi pelajar yang terlibat. Diharapkan dengan adanya kajian kes ini dapat meningkatkan lagi pembelajaran semua pelajar di KUiTTHO amnya. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2737/ http://eprints.uthm.edu.my/2737/1/MOHD.%20MUSNIZAM%20MUSTAPHA%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2737/2/MOHD.%20MUSNIZAM%20MUSTAPHA%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2737/3/MOHD.%20MUSNIZAM%20MUSTAPHA%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle LB1050.9-1091 Educational psychology
Mustapha, Mohd. Musnizam
Masalah-masalah yang dihadapi dan pengaruhnya terhadap pencapaian pembelajaran di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn: satu tinjauan
description Kajian kes ini adalah bertujuan untuk meninjau masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar tahun dua yang mengambil kursus Ijazah Saijana Muda Kejuruteraan Elektrik di KUiTTHO. Masalah-masalah ini adalah yang berkaitan dengan pencapaian pelajar dalam pembelajaran mereka. Seramai 100 orang pelajar terlibat di dalam kajian kes ini. Kajian kes ini meninjau permasalahan bagi dua pencapaian CPA responden yang mewakili 3.0 ke atas dan 3.0 ke bawah. Responden diminta menjawab soal selidik yang diedarkan. Di dalam borang soal selidik, terdapat hanya enam masalah yang ditinjau untuk tujuan kajian kes. Masalah-masalah yang sering dihadapi oleh pelajar adalah masalah kewangan, masalah kesihatan, masalah keluarga, masalah rakan sebaya, masalah pensyarah dan masalah pengurusan masa. Hasil kajian mendapati masalah kewangan adalah merupakan masalah yang paling banyak dihadapi oleh pelajar berbanding dengan masalah-masalah yang lain. Masalah-masalah yang lain tidak memberikan kesan yang ketara kepada pencapaian dalam pembelajaran pelajar-pelajar ini. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk tindakan pihak yang berkenaan untuk meningkatkan lagi prestasi pelajar yang terlibat. Diharapkan dengan adanya kajian kes ini dapat meningkatkan lagi pembelajaran semua pelajar di KUiTTHO amnya.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mustapha, Mohd. Musnizam
author_facet Mustapha, Mohd. Musnizam
author_sort Mustapha, Mohd. Musnizam
title Masalah-masalah yang dihadapi dan pengaruhnya terhadap pencapaian pembelajaran di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn: satu tinjauan
title_short Masalah-masalah yang dihadapi dan pengaruhnya terhadap pencapaian pembelajaran di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn: satu tinjauan
title_full Masalah-masalah yang dihadapi dan pengaruhnya terhadap pencapaian pembelajaran di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn: satu tinjauan
title_fullStr Masalah-masalah yang dihadapi dan pengaruhnya terhadap pencapaian pembelajaran di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn: satu tinjauan
title_full_unstemmed Masalah-masalah yang dihadapi dan pengaruhnya terhadap pencapaian pembelajaran di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn: satu tinjauan
title_sort masalah-masalah yang dihadapi dan pengaruhnya terhadap pencapaian pembelajaran di kolej universiti teknologi tun hussein onn: satu tinjauan
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/2737/1/MOHD.%20MUSNIZAM%20MUSTAPHA%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2737/2/MOHD.%20MUSNIZAM%20MUSTAPHA%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2737/3/MOHD.%20MUSNIZAM%20MUSTAPHA%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747830981497192448