Kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pendidikan alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah rendah

Pembelajaran koperatif merupakan satu teknik pembelajaran yang melibatkan pelajar bekerjasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu. Dalam topik Pendidikan Alam Sekitar, pelajar didapati agak lemah dalam memahami sesuatu istilah dan tidak dapat mengaitkan topik dengan pengalaman s...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md Yunos, Norliana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2770/1/24p%20NORLIANA%20MD%20YUNOS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2770/2/NORLIANA%20MD%20YUNOS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2770/3/NORLIANA%20MD%20YUNOS%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2770
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.27702021-11-01T07:05:10Z Kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pendidikan alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah rendah 2011-07 Md Yunos, Norliana LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Pembelajaran koperatif merupakan satu teknik pembelajaran yang melibatkan pelajar bekerjasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu. Dalam topik Pendidikan Alam Sekitar, pelajar didapati agak lemah dalam memahami sesuatu istilah dan tidak dapat mengaitkan topik dengan pengalaman serta persekitaran mereka. Sebelum ini, pengajaran dan pembelajaran lebih berpusatkan guru. Pembelajaran koperatif pula hanya melibatkan mata pelajaran yang menggunakan makmal atau bengkel. Kajian ini bertujuan untuk meninjau kesan pembelajaran berkumpulan terhadap pencapaian pelajar dalam Pendidikan Alam Sekitar melalui mata pelajaran Geografi. Bentuk kajian yang digunakan ialah kuasi-eksperimen yang dijalankan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca ke atas kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar tingkatan 1 dari Sekolah Menengah Kebangsaan Luar Bandar di negeri Johor. Sampel kajian terdiri daripada 37 orang pelajar kumpulan eksperimen dan 35 orang pelajar kumpulan kawalan. Kumpulan eksperimen merupakan kumpulan yang menggunakan kaedah pembelajaran koperatif manakala kumpulan kawalan diajar tanpa pembelajaran koperatif. Instrumen kajian ialah ujian pencapaian, borang soal selidik, jadual pemerhatian dan temubual. Hasil kajian mendapati min pencapaian kumpulan eksperimen adalah tinggi iaitu 18.16 berbanding dengan min kumpulan kawalan, iaitu 13.91. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan pencapaian bagi pelajar yang menjalani pembelajaran koperatif berbanding dengan pelajar yang tidak mengamalkan kaedah pembelajaran tersebut. Pelajar juga dapat menerima penggunaan pembelajaran koperatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kesimpulannya, pembelajaran koperatif bukan sahaja dapat meningkatkan hasil malah dapat meningkatkan kualiti proses pengajaran dan pembelajaran. 2011-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2770/ http://eprints.uthm.edu.my/2770/1/24p%20NORLIANA%20MD%20YUNOS.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2770/2/NORLIANA%20MD%20YUNOS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2770/3/NORLIANA%20MD%20YUNOS%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Md Yunos, Norliana
Kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pendidikan alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah rendah
description Pembelajaran koperatif merupakan satu teknik pembelajaran yang melibatkan pelajar bekerjasama dalam satu kumpulan untuk mencapai matlamat tertentu. Dalam topik Pendidikan Alam Sekitar, pelajar didapati agak lemah dalam memahami sesuatu istilah dan tidak dapat mengaitkan topik dengan pengalaman serta persekitaran mereka. Sebelum ini, pengajaran dan pembelajaran lebih berpusatkan guru. Pembelajaran koperatif pula hanya melibatkan mata pelajaran yang menggunakan makmal atau bengkel. Kajian ini bertujuan untuk meninjau kesan pembelajaran berkumpulan terhadap pencapaian pelajar dalam Pendidikan Alam Sekitar melalui mata pelajaran Geografi. Bentuk kajian yang digunakan ialah kuasi-eksperimen yang dijalankan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca ke atas kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar tingkatan 1 dari Sekolah Menengah Kebangsaan Luar Bandar di negeri Johor. Sampel kajian terdiri daripada 37 orang pelajar kumpulan eksperimen dan 35 orang pelajar kumpulan kawalan. Kumpulan eksperimen merupakan kumpulan yang menggunakan kaedah pembelajaran koperatif manakala kumpulan kawalan diajar tanpa pembelajaran koperatif. Instrumen kajian ialah ujian pencapaian, borang soal selidik, jadual pemerhatian dan temubual. Hasil kajian mendapati min pencapaian kumpulan eksperimen adalah tinggi iaitu 18.16 berbanding dengan min kumpulan kawalan, iaitu 13.91. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan pencapaian bagi pelajar yang menjalani pembelajaran koperatif berbanding dengan pelajar yang tidak mengamalkan kaedah pembelajaran tersebut. Pelajar juga dapat menerima penggunaan pembelajaran koperatif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kesimpulannya, pembelajaran koperatif bukan sahaja dapat meningkatkan hasil malah dapat meningkatkan kualiti proses pengajaran dan pembelajaran.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Md Yunos, Norliana
author_facet Md Yunos, Norliana
author_sort Md Yunos, Norliana
title Kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pendidikan alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah rendah
title_short Kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pendidikan alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah rendah
title_full Kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pendidikan alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah rendah
title_fullStr Kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pendidikan alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah rendah
title_full_unstemmed Kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pendidikan alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah rendah
title_sort kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pendidikan alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah rendah
granting_institution Universiti Tun Hussein Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2011
url http://eprints.uthm.edu.my/2770/1/24p%20NORLIANA%20MD%20YUNOS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2770/2/NORLIANA%20MD%20YUNOS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2770/3/NORLIANA%20MD%20YUNOS%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830985138896896