Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan teknologi maklumat, keberkesanan penggunaan teknologi dan juga mencari langkah-langkah yang sewajarnya untuk memperkasakan penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Nairn...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2774/1/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2774/2/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2774/3/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2774 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.27742021-11-01T07:09:51Z Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari 2004-02 Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah T58.5-58.64 Information technology Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan teknologi maklumat, keberkesanan penggunaan teknologi dan juga mencari langkah-langkah yang sewajarnya untuk memperkasakan penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Nairn Lilbanat, Kelantan. Kajian ini adalah berdasarkan kepada lima aspek pengurusan iaitu pengurusan Sumber Pendidikan, Hal Ehwal Pelajar, Sumber Luar, Perpustakaan dan Asrama. Kaedah kajian adalah secara kuantitatif. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik. Hasil kajian mendapati bahawa peratusan pengurusan berbantukan teknologi maklumat sudah berada di tahap yang kurang memuaskan iaitu 60%. Setiap pengurusan tetap menggunakan perkakasan yang disediakan oleh pihak sekolah dan penggunaan IT amat berkesan dalam pengurusan untuk memudahkan pengendalian keija walaupun masih ada kekurangan peralatan di situ. Bahagian pengurusan perpustakaan juga mengalami kekurangan komputer untuk kegunaan pelajar dan terdapat peralatan yang rosak untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Di bahagian akhir kajian ini beberapa cadangan yang difikirkan sesuai telah dikemukakan untuk membaiki kelemahan yang dikesan walaupun sudah berada dalam tahap yang boleh dibanggakan. 2004-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2774/ http://eprints.uthm.edu.my/2774/1/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2774/2/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2774/3/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
T58.5-58.64 Information technology |
spellingShingle |
T58.5-58.64 Information technology Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan teknologi maklumat, keberkesanan penggunaan teknologi dan juga mencari langkah-langkah yang sewajarnya untuk memperkasakan penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Nairn Lilbanat, Kelantan. Kajian ini adalah berdasarkan kepada lima aspek pengurusan iaitu pengurusan Sumber Pendidikan, Hal Ehwal Pelajar, Sumber Luar, Perpustakaan dan Asrama. Kaedah kajian adalah secara kuantitatif. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik. Hasil kajian mendapati bahawa peratusan pengurusan berbantukan teknologi maklumat sudah berada di tahap yang kurang memuaskan iaitu 60%. Setiap pengurusan tetap menggunakan perkakasan yang disediakan oleh pihak sekolah dan penggunaan IT amat berkesan dalam pengurusan untuk memudahkan pengendalian keija walaupun masih ada kekurangan peralatan di situ. Bahagian pengurusan perpustakaan juga mengalami kekurangan komputer untuk kegunaan pelajar dan terdapat peralatan yang rosak untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Di bahagian akhir kajian ini beberapa cadangan yang difikirkan sesuai telah dikemukakan untuk membaiki kelemahan yang dikesan walaupun sudah berada dalam tahap yang boleh dibanggakan. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah |
author_facet |
Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah |
author_sort |
Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah |
title |
Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari |
title_short |
Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari |
title_full |
Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari |
title_fullStr |
Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari |
title_full_unstemmed |
Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari |
title_sort |
penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di sekolah menengah bestari |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2774/1/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2774/2/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2774/3/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747830985624387584 |