Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan teknologi maklumat, keberkesanan penggunaan teknologi dan juga mencari langkah-langkah yang sewajarnya untuk memperkasakan penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Nairn...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2774/1/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2774/2/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2774/3/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2774
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.27742021-11-01T07:09:51Z Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari 2004-02 Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah T58.5-58.64 Information technology Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan teknologi maklumat, keberkesanan penggunaan teknologi dan juga mencari langkah-langkah yang sewajarnya untuk memperkasakan penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Nairn Lilbanat, Kelantan. Kajian ini adalah berdasarkan kepada lima aspek pengurusan iaitu pengurusan Sumber Pendidikan, Hal Ehwal Pelajar, Sumber Luar, Perpustakaan dan Asrama. Kaedah kajian adalah secara kuantitatif. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik. Hasil kajian mendapati bahawa peratusan pengurusan berbantukan teknologi maklumat sudah berada di tahap yang kurang memuaskan iaitu 60%. Setiap pengurusan tetap menggunakan perkakasan yang disediakan oleh pihak sekolah dan penggunaan IT amat berkesan dalam pengurusan untuk memudahkan pengendalian keija walaupun masih ada kekurangan peralatan di situ. Bahagian pengurusan perpustakaan juga mengalami kekurangan komputer untuk kegunaan pelajar dan terdapat peralatan yang rosak untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Di bahagian akhir kajian ini beberapa cadangan yang difikirkan sesuai telah dikemukakan untuk membaiki kelemahan yang dikesan walaupun sudah berada dalam tahap yang boleh dibanggakan. 2004-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2774/ http://eprints.uthm.edu.my/2774/1/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2774/2/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2774/3/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic T58.5-58.64 Information technology
spellingShingle T58.5-58.64 Information technology
Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah
Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau penggunaan teknologi maklumat, keberkesanan penggunaan teknologi dan juga mencari langkah-langkah yang sewajarnya untuk memperkasakan penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (A) Nairn Lilbanat, Kelantan. Kajian ini adalah berdasarkan kepada lima aspek pengurusan iaitu pengurusan Sumber Pendidikan, Hal Ehwal Pelajar, Sumber Luar, Perpustakaan dan Asrama. Kaedah kajian adalah secara kuantitatif. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik. Hasil kajian mendapati bahawa peratusan pengurusan berbantukan teknologi maklumat sudah berada di tahap yang kurang memuaskan iaitu 60%. Setiap pengurusan tetap menggunakan perkakasan yang disediakan oleh pihak sekolah dan penggunaan IT amat berkesan dalam pengurusan untuk memudahkan pengendalian keija walaupun masih ada kekurangan peralatan di situ. Bahagian pengurusan perpustakaan juga mengalami kekurangan komputer untuk kegunaan pelajar dan terdapat peralatan yang rosak untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Di bahagian akhir kajian ini beberapa cadangan yang difikirkan sesuai telah dikemukakan untuk membaiki kelemahan yang dikesan walaupun sudah berada dalam tahap yang boleh dibanggakan.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah
author_facet Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah
author_sort Md Yusoff, Ros Saidatunnaziah
title Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari
title_short Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari
title_full Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari
title_fullStr Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari
title_full_unstemmed Penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di Sekolah Menengah Bestari
title_sort penggunaan teknologi maklumat dalam pengurusan di sekolah menengah bestari
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/2774/1/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2774/2/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2774/3/ROS%20SAIDATUNNAZIAH%20MD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747830985624387584