Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor

Strategi pemasaran memainkan peranan penting untuk menentukan kejayaan atau kegagaian sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, kajian ini bertujuan untuk mengena! pasti aspek-aspek yang diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran daripada persepsi usahawan industri kecii bumiputera. Kajian ini diha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamood, Maziharita
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2816/1/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2816/2/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2816/3/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.2816
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.28162021-11-01T08:00:25Z Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor 2001-09 Mohamood, Maziharita HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products Strategi pemasaran memainkan peranan penting untuk menentukan kejayaan atau kegagaian sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, kajian ini bertujuan untuk mengena! pasti aspek-aspek yang diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran daripada persepsi usahawan industri kecii bumiputera. Kajian ini diharapkan dapat memberi garis panduan dan pengetahuan yang berguna kepada usahawan industri kecit bumiputera tentang aspek-aspek yang sewajamya diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran. Sampei kajian terdiri daripada 86 orang usahawan industri kecii bumiputera yang terdapat di kawasan Parit Raja yang berada di bawah Mukim Sri Gading, Batu Pahat, Johor. Instrument yang digunakan daiam kajian ini iaiah borang soai seiidik. Data yang diperoiehi dianaiisis menggunakan program SPSS (Statisticai Package for Sociai Science) versi 10.0. Analisis deskriptif telah digunakan untuk mengetahui aspekaspek yang diperlukan untuk melaksanakan strategi pemasaran. Dapatan kajian menunjukkan usahawan industri kecil bumiputera kurang memberi penekanan terhadap aspek yang diperlukan untuk melaksanakan strategi pemasaran. Usahawan menggunakan strategi-strategi yang tertentu sahaja dalam mengurus dan mengendaiikan pemiagaan mereka. Namun begitu, para usahawan ini mempunyai asas pengetahuan yang baik tentang strategi pemasaran yang terdiri daripada strategi barangan, harga, saluran agihan dan promosi. Pada bab akhir penulisan ini, beberapa cadangan dan idea dikemukakan agar menjadi panduan dan rujukan para usahawan dan pihak-pihak yang berkaitan. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2816/ http://eprints.uthm.edu.my/2816/1/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2816/2/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2816/3/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic HF5410-5417.5 Marketing
Distribution of products
spellingShingle HF5410-5417.5 Marketing
Distribution of products
Mohamood, Maziharita
Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor
description Strategi pemasaran memainkan peranan penting untuk menentukan kejayaan atau kegagaian sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, kajian ini bertujuan untuk mengena! pasti aspek-aspek yang diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran daripada persepsi usahawan industri kecii bumiputera. Kajian ini diharapkan dapat memberi garis panduan dan pengetahuan yang berguna kepada usahawan industri kecit bumiputera tentang aspek-aspek yang sewajamya diperiukan untuk meiaksanakan strategi pemasaran. Sampei kajian terdiri daripada 86 orang usahawan industri kecii bumiputera yang terdapat di kawasan Parit Raja yang berada di bawah Mukim Sri Gading, Batu Pahat, Johor. Instrument yang digunakan daiam kajian ini iaiah borang soai seiidik. Data yang diperoiehi dianaiisis menggunakan program SPSS (Statisticai Package for Sociai Science) versi 10.0. Analisis deskriptif telah digunakan untuk mengetahui aspekaspek yang diperlukan untuk melaksanakan strategi pemasaran. Dapatan kajian menunjukkan usahawan industri kecil bumiputera kurang memberi penekanan terhadap aspek yang diperlukan untuk melaksanakan strategi pemasaran. Usahawan menggunakan strategi-strategi yang tertentu sahaja dalam mengurus dan mengendaiikan pemiagaan mereka. Namun begitu, para usahawan ini mempunyai asas pengetahuan yang baik tentang strategi pemasaran yang terdiri daripada strategi barangan, harga, saluran agihan dan promosi. Pada bab akhir penulisan ini, beberapa cadangan dan idea dikemukakan agar menjadi panduan dan rujukan para usahawan dan pihak-pihak yang berkaitan.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohamood, Maziharita
author_facet Mohamood, Maziharita
author_sort Mohamood, Maziharita
title Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor
title_short Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor
title_full Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor
title_fullStr Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor
title_full_unstemmed Persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di Parit Raja, Batu Pahat, Johor
title_sort persepsi usahawan industri kecil bumiputera terhadap aspek perlaksaan strategi pemasaran : satu tinjauan di parit raja, batu pahat, johor
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2001
url http://eprints.uthm.edu.my/2816/1/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2816/2/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2816/3/MAZIHARITA%20BT%20MOHAMOOD%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747830991232172032