Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik
Pada masa kini negara yang menguasai teknologi maklumat akan menjadi sebuah negara yang maju. Bagi merealisasikan perkembangan ini negara kita juga tidak mahu ketinggalan untuk menguasai era teknologi maklumat terutamanya dalam bidang pendidikan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membangunkan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2985/1/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2985/2/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2985/3/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2985 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.29852021-11-02T01:20:06Z Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik 2003-10 Hussin, Husnira GA Mathematical geography. Cartography Pada masa kini negara yang menguasai teknologi maklumat akan menjadi sebuah negara yang maju. Bagi merealisasikan perkembangan ini negara kita juga tidak mahu ketinggalan untuk menguasai era teknologi maklumat terutamanya dalam bidang pendidikan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membangunkan sebuah CD Interaktif bagi subjek Kartografi di Politeknik. Cd Interaktif yang diberi nama sebagai e-Carto ini kemudiannya diuji dari tiga aspek utama iaitu isi kandungan, antaramuka dan strategi P & P yang digunakan. Responden kajian ini terdiri daripada pelajar semester tiga Diploma Ukur tanah (3 DUT) di Politeknik Sultan Ahmad Shah. Manakala, instrumen yang digunakan untuk penilaian ialah melalui kaedah soal selidik yang diedarkan kepada responden. Data yang diperolehi ini akan dianalisis dengan menggunakan Perisian SPSS dengan menggunakan kaedah Statistik Deskriptif untuk mendapatkan skor min. Dapatan Kajian menunjukkan bahawa pelajar telah menunjukkan maklumbalas yang positif terhadap e-Carto iaitu dari segi isi kandungan (M= 3.48), antaramuka (M = 3.41) dan strategi P & P ( M = 3.50). Secara keseluruhannya ia menujukkan bahawa penilaian ketiga-tiga aspek ini berada pada tahap tinggi. Oleh itu e-Carto sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran berbantukan komputer bagi subjek Kartografi di Politeknik. 2003-10 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2985/ http://eprints.uthm.edu.my/2985/1/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2985/2/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2985/3/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
GA Mathematical geography Cartography |
spellingShingle |
GA Mathematical geography Cartography Hussin, Husnira Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik |
description |
Pada masa kini negara yang menguasai teknologi maklumat akan menjadi
sebuah negara yang maju. Bagi merealisasikan perkembangan ini negara kita juga tidak
mahu ketinggalan untuk menguasai era teknologi maklumat terutamanya dalam bidang
pendidikan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk membangunkan sebuah CD Interaktif
bagi subjek Kartografi di Politeknik. Cd Interaktif yang diberi nama sebagai e-Carto ini
kemudiannya diuji dari tiga aspek utama iaitu isi kandungan, antaramuka dan strategi P
& P yang digunakan. Responden kajian ini terdiri daripada pelajar semester tiga
Diploma Ukur tanah (3 DUT) di Politeknik Sultan Ahmad Shah. Manakala, instrumen
yang digunakan untuk penilaian ialah melalui kaedah soal selidik yang diedarkan kepada
responden. Data yang diperolehi ini akan dianalisis dengan menggunakan Perisian SPSS
dengan menggunakan kaedah Statistik Deskriptif untuk mendapatkan skor min. Dapatan
Kajian menunjukkan bahawa pelajar telah menunjukkan maklumbalas yang positif
terhadap e-Carto iaitu dari segi isi kandungan (M= 3.48), antaramuka (M = 3.41) dan
strategi P & P ( M = 3.50). Secara keseluruhannya ia menujukkan bahawa penilaian
ketiga-tiga aspek ini berada pada tahap tinggi. Oleh itu e-Carto sesuai digunakan sebagai
bahan pengajaran berbantukan komputer bagi subjek Kartografi di Politeknik. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Hussin, Husnira |
author_facet |
Hussin, Husnira |
author_sort |
Hussin, Husnira |
title |
Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik |
title_short |
Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik |
title_full |
Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik |
title_fullStr |
Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik |
title_full_unstemmed |
Pembangunan bahan pembelajaran berbentuk CD-ROM interaktif bagi subjek Kartografi di politeknik |
title_sort |
pembangunan bahan pembelajaran berbentuk cd-rom interaktif bagi subjek kartografi di politeknik |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2985/1/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2985/2/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2985/3/HUSNIRA%20BT%20HUSSIN%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747831006159699968 |