Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.

Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan den...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zulkefli, Zainordin Firdaus
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2986/1/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2986/2/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2986/3/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan dengan mengunakan ujian pra dan pasca dengan kumpulan eksperimen dan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar pengajian kejuruteraan tingkatan 4 Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Hasil kajian telah menunjukkan responden positifbersetuju modul CD interaktifpengajian kejuruteraan awam yang dibangunkan dapat meningkatkan kefahaman dan motivasi kepada pelajar. Selain itu anal isis yang dibuat menunjukkan perbezaan peningkatan markah antara kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen.Ini menunjukkan kumpulan eksperimen mendapat peningkatan markah yang lebih besar daripada kumpulan kawalan. Min bagi perbezaan markah kumpulan eksperimen ialah 25.66, manakala kumpulan kawalan pula ialah 10.33. Perbezaan min antara kumpulan pula ialah 15.33. Hasil analisis ini telah menunjukkan perbezaan min yang signifikan secara statistik di mana p < 0.05. Maka hipotesis nul ditolak dan hipotesis altematiftelah diterima. Dengan kata lain penggunaan modul CD pembelajaran kejuruteraan awam telah menyebabkan peningkatan dalam pencapaian pelajar dalam matapelajaran tersebut.