Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4.
Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan den...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2986/1/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2986/2/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2986/3/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.2986 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.29862021-11-02T01:21:02Z Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. 2004-03 Zulkefli, Zainordin Firdaus T61-173 Technical education. Technical schools Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan dengan mengunakan ujian pra dan pasca dengan kumpulan eksperimen dan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar pengajian kejuruteraan tingkatan 4 Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Hasil kajian telah menunjukkan responden positifbersetuju modul CD interaktifpengajian kejuruteraan awam yang dibangunkan dapat meningkatkan kefahaman dan motivasi kepada pelajar. Selain itu anal isis yang dibuat menunjukkan perbezaan peningkatan markah antara kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen.Ini menunjukkan kumpulan eksperimen mendapat peningkatan markah yang lebih besar daripada kumpulan kawalan. Min bagi perbezaan markah kumpulan eksperimen ialah 25.66, manakala kumpulan kawalan pula ialah 10.33. Perbezaan min antara kumpulan pula ialah 15.33. Hasil analisis ini telah menunjukkan perbezaan min yang signifikan secara statistik di mana p < 0.05. Maka hipotesis nul ditolak dan hipotesis altematiftelah diterima. Dengan kata lain penggunaan modul CD pembelajaran kejuruteraan awam telah menyebabkan peningkatan dalam pencapaian pelajar dalam matapelajaran tersebut. 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/2986/ http://eprints.uthm.edu.my/2986/1/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/2986/2/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/2986/3/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
T61-173 Technical education Technical schools |
spellingShingle |
T61-173 Technical education Technical schools Zulkefli, Zainordin Firdaus Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. |
description |
Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan dengan mengunakan ujian pra dan pasca dengan kumpulan eksperimen dan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar pengajian kejuruteraan tingkatan 4 Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Hasil kajian telah menunjukkan responden positifbersetuju modul CD interaktifpengajian kejuruteraan awam yang dibangunkan dapat meningkatkan kefahaman dan motivasi kepada pelajar. Selain itu anal isis yang dibuat menunjukkan perbezaan peningkatan markah antara kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen.Ini menunjukkan kumpulan eksperimen mendapat peningkatan markah yang lebih besar daripada kumpulan kawalan. Min bagi perbezaan markah kumpulan eksperimen ialah 25.66, manakala kumpulan kawalan pula ialah 10.33. Perbezaan min antara kumpulan pula ialah 15.33. Hasil analisis ini telah menunjukkan perbezaan min yang signifikan secara statistik di mana p < 0.05. Maka hipotesis nul ditolak dan hipotesis altematiftelah diterima. Dengan kata lain penggunaan modul CD pembelajaran kejuruteraan awam telah menyebabkan peningkatan dalam pencapaian pelajar dalam matapelajaran tersebut. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Zulkefli, Zainordin Firdaus |
author_facet |
Zulkefli, Zainordin Firdaus |
author_sort |
Zulkefli, Zainordin Firdaus |
title |
Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. |
title_short |
Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. |
title_full |
Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. |
title_fullStr |
Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. |
title_full_unstemmed |
Penghasilan dan penilaian modul CD pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. |
title_sort |
penghasilan dan penilaian modul cd pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4. |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2004 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/2986/1/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2986/2/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2986/3/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747831006409261056 |