Pembangunan portal pendidikan geografi berasaskan web-based GIS

Penggunaan teknologi GIS masih lagi baru dalam dunia pendidikan di Malaysia. Justeru itu, pembangunan Portal Pendidikan Geografi berasaskan web-based GIS ini adalah merupakan satu kajian yang cuba menonjolkan penggunaan teknologi GIS dalam pendidikan khususnya bidang Geografi. Selain itu, kajian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Yusoff, Normieza
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3000/1/NORMIEZA%20MOHD%20YUSOFF%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3000/2/NORMIEZA%20MOHD%20YUSOFF%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3000/3/NORMIEZA%20MOHD%20YUSOFF%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penggunaan teknologi GIS masih lagi baru dalam dunia pendidikan di Malaysia. Justeru itu, pembangunan Portal Pendidikan Geografi berasaskan web-based GIS ini adalah merupakan satu kajian yang cuba menonjolkan penggunaan teknologi GIS dalam pendidikan khususnya bidang Geografi. Selain itu, kajian ini turut meninjau keperluan pembangunan Portal Pendidikan Geografi berasaskan web-based GIS. Untuk itu, satu set borang soal selidik telah diedarkan kepada 34 orang responden yang terdiri daripada para pelajar tingkatan 5 Sekolah Menengah Teknik Pangkalan Chepa. Data yang diperolehi telah dianalisis dan didapati bahawa para pelajar bersetuju bahawa pembinaan laman web Portal Pendidikan Geografi ini perlu sebagai salah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran Geografi. Bagi penilaian terhadap laman web yang telah dihasilkan, satu set borang soal selidik lagi turut diedarkan kepada 5 orang penilai pakar yang terdiri daripada pensyarahpensyarah GIS , Fakulti Kejuruteraan dan Sains Geoinformasi, Universiti Teknologi Malaysia. Data yang diperolehi daripada borang soal selidik ini juga kemudiannya turut dianalisis. Hasil dapatan yang diperolehi menunjukkan bahawa laman web yang dibina mempunyai rekabentuk, pangkalan data dan aplikasi GIS yang sesuai dengan keperluan pengguna. Selain itu, dapatan daripada penilaian yang telah dilakukan turut menunjukkan bahawa laman web ini boleh dilaksanakan sebagai kaedah pengajaran dan pembelajaran.