Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan tekmk dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS)
Kajian kes ini dibuat adalah bertujuan untuk meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Tahap pengibatan ini dilihat dari segi alasan penyertaan mereka, faktor dorongan serta kesan terhadap beberapa aspek...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3228/1/ISRATUN%20IDRIS%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3228/2/ISRATUN%20IDRIS%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3228/3/ISRATUN%20IDRIS%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.3228 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.32282021-11-02T02:10:34Z Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan tekmk dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS) 2001-09 Idris, Isratun LC1041-1048 Vocational education (General) Kajian kes ini dibuat adalah bertujuan untuk meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Tahap pengibatan ini dilihat dari segi alasan penyertaan mereka, faktor dorongan serta kesan terhadap beberapa aspek. Kajian ini dijalankan di sekitar kawasan KEMAS Sri Gading dengan populasinya ialah 130 orang dan sampel kajian sebanyak 100 telah diambil. Dapatan kajian yang diperolebi menunjukkan bahawa orang dewasa menyertai kelas kemabiran yang dianjurkan kerana beberapa alasan dan antaranya ialah minat belajar, menambahkan kemahiran, rnengisi masa lapang dan sebagainya. Dari segi dorongan, hasil kajian menunjukkan orang dewasa menyertai kelas kemahiran ini dengan dorongan diri sendiri, sahabat dan keluarga. Akhir sekali perkara yang di kaji ialah kesan kerana mengikuti kelas kemahiran yang dianjurkan iaitu mereka mendapat kemahiran yang diperlukan, dapat mengisi masa lapang, menambah ilmu dan lain-lain lagi. Pada keseluruhannya boleh dikatakan penglibatan orang dewasa di dalam kelas kemahiran ini mampu memenuhi hasrat kerajaan untuk menanam budaya pembelajaran sepanjang hayat. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/3228/ http://eprints.uthm.edu.my/3228/1/ISRATUN%20IDRIS%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/3228/2/ISRATUN%20IDRIS%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/3228/3/ISRATUN%20IDRIS%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LC1041-1048 Vocational education (General) |
spellingShingle |
LC1041-1048 Vocational education (General) Idris, Isratun Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan tekmk dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS) |
description |
Kajian kes ini dibuat adalah bertujuan untuk meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Tahap pengibatan ini dilihat dari segi alasan penyertaan mereka, faktor dorongan serta kesan terhadap beberapa aspek. Kajian ini dijalankan di sekitar kawasan KEMAS Sri Gading dengan populasinya ialah 130 orang dan sampel kajian sebanyak 100 telah diambil. Dapatan kajian yang diperolebi menunjukkan bahawa orang dewasa menyertai kelas kemabiran yang dianjurkan kerana beberapa alasan dan antaranya ialah minat belajar, menambahkan kemahiran, rnengisi masa lapang dan sebagainya. Dari segi dorongan, hasil kajian menunjukkan orang dewasa menyertai kelas kemahiran ini dengan dorongan diri sendiri, sahabat dan keluarga. Akhir sekali perkara yang di kaji ialah kesan kerana mengikuti kelas kemahiran yang dianjurkan iaitu mereka mendapat kemahiran yang diperlukan, dapat mengisi masa lapang, menambah ilmu dan lain-lain lagi. Pada keseluruhannya boleh dikatakan penglibatan orang dewasa di dalam kelas kemahiran ini mampu memenuhi hasrat kerajaan untuk menanam budaya pembelajaran sepanjang hayat. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Idris, Isratun |
author_facet |
Idris, Isratun |
author_sort |
Idris, Isratun |
title |
Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan tekmk dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS) |
title_short |
Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan tekmk dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS) |
title_full |
Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan tekmk dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS) |
title_fullStr |
Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan tekmk dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS) |
title_full_unstemmed |
Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan tekmk dan vokasional melalui kelas anjuran Bahagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS) |
title_sort |
meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan tekmk dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (kemas) |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/3228/1/ISRATUN%20IDRIS%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3228/2/ISRATUN%20IDRIS%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3228/3/ISRATUN%20IDRIS%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747831024567451648 |