Kepentingan pendidikan teknik dan vokasional serta kemahiran generik: kajian keatas usahawan projek sekitar jajahan Kota Bharu dan Pasir Mas

Kajian kes ini bertujuan untuk meninjau kepentingan elemen-elemen pendidikan teknik dan vokasional serta ciri-ciri usahawan kepada usahawan projek. Kajian ini dijalankan di sekitar kawasan Jajahan Kota Bharu dan Pasir Mas, Kelantan. Ianya meliputi populasi kontraktor yang aktif sebanyak 30 orang dan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Rahman, Md. Baharuddin
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3237/1/MD.%20BAHARUDDIN%20HAJI%20ABDUL%20RAHMAN%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3237/2/MD.%20BAHARUDDIN%20HAJI%20ABDUL%20RAHMAN%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3237/3/MD.%20BAHARUDDIN%20HAJI%20ABDUL%20RAHMAN%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian kes ini bertujuan untuk meninjau kepentingan elemen-elemen pendidikan teknik dan vokasional serta ciri-ciri usahawan kepada usahawan projek. Kajian ini dijalankan di sekitar kawasan Jajahan Kota Bharu dan Pasir Mas, Kelantan. Ianya meliputi populasi kontraktor yang aktif sebanyak 30 orang dan sampel kajian seramai 28 orang telah dipilih. Dapatan kajian yang diperolehi akan dianalisis menggunakan statistik deskriptif merangkumi taburan frekuensi dan ukuran kecenderungan memusat (min). Kajian yang dijalankan terhadap kontraktor menunjukkkan bahawa majoriti daripada mereka berpandangan yang positif terhadap kepentingan pendidikan teknik dan vokasional. Kontraktor juga memberi perhatian kepada faktor-faktor yang berkaitan kemahiran generik dalam diri mereka. Kajian ini telah beijaya mengenalpasti kepentingan pendidikan teknik dan vokasional dan kemahiran generik dalam membimbing para kontraktor sehingga mereka beijaya. Bagi aspek tambahan dalam pembangunan kerjaya, responden memberi pandangan yang positif terhadap beberapa dimensi yang boleh digunakan seterusnya.