Penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali

Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan satu Buku Panduan Keija Luar Ukur Takimetri untuk digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran secara amali di makmal. Penilaian terhadap kajian ini adalah merangkumi kepada tiga objektif yang telah dinyatakan iaitu menghasilkan buku panduan yang berkonsepkan mes...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abu Bakar, Noor Azma
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3253/1/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3253/2/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3253/3/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.3253
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.32532021-11-02T02:21:01Z Penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali 2004-03 Abu Bakar, Noor Azma TA501-625 Surveying Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan satu Buku Panduan Keija Luar Ukur Takimetri untuk digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran secara amali di makmal. Penilaian terhadap kajian ini adalah merangkumi kepada tiga objektif yang telah dinyatakan iaitu menghasilkan buku panduan yang berkonsepkan mesra pengguna, untuk mengetahui samada penggunaan grafik dalam buku panduan dapat meningkatkan kefahaman pengguna dan untuk mengetahui samada buku panduan ini sesuai untuk digunakan dalam pembelajaran secara amali di makmal. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah tinjauan berbentuk kuantitatif dimana ia menggunakan instrumen berbentuk borang soal selidik. Seramai 36 orang responden telah dipilih dalam pelaksanaan kajian ini yang terdiri daripada pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional, Semester 2, Sesi 2003/2004. Maklum balas yang diperolehi melalui edaran borang soal selidik telah dianalisis secara statistik dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) Versi 10. Hasil daripada analisis yang telah dibuat didapati bahawa buku panduan yang dihasilkan ini adalah berkonsepkan mesra pengguna. Penggunaan grafik yang diterapkan ke dalam buku panduan ini juga dapat meningkatkan kefahaman pengguna dalam melakukan keija amali ukur. Selain itu, hasil daripada analisis yang dibuat menunjukkan bahawa buku panduan ini sesuai untuk digunakan dalam pembelajaran secara amali di makmal dimana nilai skor min yang diperolehi berada pada tahap yang tinggi iaitu dalam julat 3.81 hingga 5.00. 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/3253/ http://eprints.uthm.edu.my/3253/1/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/3253/2/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/3253/3/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic TA501-625 Surveying
spellingShingle TA501-625 Surveying
Abu Bakar, Noor Azma
Penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali
description Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan satu Buku Panduan Keija Luar Ukur Takimetri untuk digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran secara amali di makmal. Penilaian terhadap kajian ini adalah merangkumi kepada tiga objektif yang telah dinyatakan iaitu menghasilkan buku panduan yang berkonsepkan mesra pengguna, untuk mengetahui samada penggunaan grafik dalam buku panduan dapat meningkatkan kefahaman pengguna dan untuk mengetahui samada buku panduan ini sesuai untuk digunakan dalam pembelajaran secara amali di makmal. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah tinjauan berbentuk kuantitatif dimana ia menggunakan instrumen berbentuk borang soal selidik. Seramai 36 orang responden telah dipilih dalam pelaksanaan kajian ini yang terdiri daripada pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Teknik dan Vokasional, Semester 2, Sesi 2003/2004. Maklum balas yang diperolehi melalui edaran borang soal selidik telah dianalisis secara statistik dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) Versi 10. Hasil daripada analisis yang telah dibuat didapati bahawa buku panduan yang dihasilkan ini adalah berkonsepkan mesra pengguna. Penggunaan grafik yang diterapkan ke dalam buku panduan ini juga dapat meningkatkan kefahaman pengguna dalam melakukan keija amali ukur. Selain itu, hasil daripada analisis yang dibuat menunjukkan bahawa buku panduan ini sesuai untuk digunakan dalam pembelajaran secara amali di makmal dimana nilai skor min yang diperolehi berada pada tahap yang tinggi iaitu dalam julat 3.81 hingga 5.00.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Abu Bakar, Noor Azma
author_facet Abu Bakar, Noor Azma
author_sort Abu Bakar, Noor Azma
title Penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali
title_short Penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali
title_full Penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali
title_fullStr Penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali
title_full_unstemmed Penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali
title_sort penghasilan buku panduan kerja luar ukur takimetri bagi meningkatkan tahap kefahaman pelajar dalam pembelajaran secara amali
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/3253/1/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3253/2/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3253/3/NOOR%20AZMA%20ABU%20BAKAR%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747831027743588352