Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik

Kajian ini dilaksanakan untuk melihat persepsi guru-guru terhadap penggunaan komputer yang diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah teknik khususnya. Seiring dengan itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengetahui kelebihan dan masalah atau kekangan yang dijangka me...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd Latiff, Hamidah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3281/1/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3281/2/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3281/3/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.3281
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.32812021-11-02T03:16:36Z Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik 2002-09 Abd Latiff, Hamidah LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini dilaksanakan untuk melihat persepsi guru-guru terhadap penggunaan komputer yang diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah teknik khususnya. Seiring dengan itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengetahui kelebihan dan masalah atau kekangan yang dijangka mempengaruhi guruguru untuk menggunakan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Seramai 136 orang guru daripada 3 buah sekolah menengah teknik telah dipilih sebagai responden bagi membantu menjayakan kajian ini. Kajian ini dilaksanakan dengan menggunakan borang soal selidik dan analisis data dibuat menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Data-data yang diperolehi daripada borang kaji selidik dianalisa menggunakan kekerapan, peratusan dan pengiraan min. Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa aplikasi komputer di kalangan guru-guru di sekolah menengah teknik sememangnya wujud. Pandangan positif daripada para guru terhadap aplikasinya dalam proses pembelajaran serta persetujuan mereka dengan faedah yang diperolehi telah membuktikan kejayaan penyerapan penggunaan komputer dalam sistem pendidikan masa kini. Selain daripada itu, telah diketahui juga bahawa kurangnya kemudahan infrastruktur dan fizikal serta bebanan tugas merupakan punca utama yang mempengaruhi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. Ini menunjukkan masih terdapat kecacatan dalam perlaksanaan idea ini dan diharapkan kajian ini dapat dijadikan garis panduan mahupun mencetus idea bagi menyelesaikan masalah tersebut di samping mempertingkatkan lagi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. 2002-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/3281/ http://eprints.uthm.edu.my/3281/1/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/3281/2/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/3281/3/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Abd Latiff, Hamidah
Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
description Kajian ini dilaksanakan untuk melihat persepsi guru-guru terhadap penggunaan komputer yang diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah teknik khususnya. Seiring dengan itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengetahui kelebihan dan masalah atau kekangan yang dijangka mempengaruhi guruguru untuk menggunakan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Seramai 136 orang guru daripada 3 buah sekolah menengah teknik telah dipilih sebagai responden bagi membantu menjayakan kajian ini. Kajian ini dilaksanakan dengan menggunakan borang soal selidik dan analisis data dibuat menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Data-data yang diperolehi daripada borang kaji selidik dianalisa menggunakan kekerapan, peratusan dan pengiraan min. Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa aplikasi komputer di kalangan guru-guru di sekolah menengah teknik sememangnya wujud. Pandangan positif daripada para guru terhadap aplikasinya dalam proses pembelajaran serta persetujuan mereka dengan faedah yang diperolehi telah membuktikan kejayaan penyerapan penggunaan komputer dalam sistem pendidikan masa kini. Selain daripada itu, telah diketahui juga bahawa kurangnya kemudahan infrastruktur dan fizikal serta bebanan tugas merupakan punca utama yang mempengaruhi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. Ini menunjukkan masih terdapat kecacatan dalam perlaksanaan idea ini dan diharapkan kajian ini dapat dijadikan garis panduan mahupun mencetus idea bagi menyelesaikan masalah tersebut di samping mempertingkatkan lagi penggunaan komputer di sekolah-sekolah.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Abd Latiff, Hamidah
author_facet Abd Latiff, Hamidah
author_sort Abd Latiff, Hamidah
title Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_short Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_full Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_fullStr Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_full_unstemmed Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_sort persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2002
url http://eprints.uthm.edu.my/3281/1/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3281/2/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3281/3/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1747831031885463552