Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi

Pengurusan masa yang berkesan amat penting dalam kehidupan seseorang pelajar. Kajian ini dibuat bertujuan untuk melihat sejaulimana amalan pengurusan masa pelajar cemerlang dan lemah dalam gaya pembelajaran serta kehidupan seharian di KUiTTHO. Kajian ini juga melihat perbezaan pandangan pelajar d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd, Lilina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3283/1/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3283/2/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3283/3/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20fulltext.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pengurusan masa yang berkesan amat penting dalam kehidupan seseorang pelajar. Kajian ini dibuat bertujuan untuk melihat sejaulimana amalan pengurusan masa pelajar cemerlang dan lemah dalam gaya pembelajaran serta kehidupan seharian di KUiTTHO. Kajian ini juga melihat perbezaan pandangan pelajar dalam menguruskan masa yang berkaitan dengan proses pembelajaran. Pelajar seringkali menghadapi masalah dalam menguruskan masa dengan baik. Ekoran dari permasalahan ini, kajian telah dilakukan untuk mendapatkan kaedah penyelesaian. Terdapat 129 set soal selidik telah diedarkan kepada responden bagi memenuhi kajian ini. Dalam kajian ini, penyelidik mengggunakan kaedah kuantitatif untuk mendapatkan data. Berdasarkan dapatan kajian, terdapat perbezaan amalan dan pandangan pengurusan masa pembelajaran antara pelajar cemerlang dan lemah. Antara perbezaan amalan pelajar cemerlang berbanding dengan pelajar lemah ialah mereka cenderung bertanya pensyarah dan kawan-kawan jika menghadapi masalah dalam pelajaran. Ketika waktu lapang pula mereka cenderung kepada aktiviti-aktiviti bersukan dan lain-lain. Jadual masa harian atau penggunaan diari merupakan satu pendekatan yang dicadangkan dan boleh dipraktikkan agar masa dapat diatur dengan sistematik. Oleh itu, kebijaksanaan pelajar menguruskan masa dengan berkesan merupakan faktor kejayaan seseorang pelajar dalam bidang akademik.