Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi
Pengurusan masa yang berkesan amat penting dalam kehidupan seseorang pelajar. Kajian ini dibuat bertujuan untuk melihat sejaulimana amalan pengurusan masa pelajar cemerlang dan lemah dalam gaya pembelajaran serta kehidupan seharian di KUiTTHO. Kajian ini juga melihat perbezaan pandangan pelajar d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3283/1/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3283/2/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3283/3/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20fulltext.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.3283 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.32832021-11-02T03:17:20Z Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi 2003-02 Mohd, Lilina HD72-88 Economic growth, development, planning Pengurusan masa yang berkesan amat penting dalam kehidupan seseorang pelajar. Kajian ini dibuat bertujuan untuk melihat sejaulimana amalan pengurusan masa pelajar cemerlang dan lemah dalam gaya pembelajaran serta kehidupan seharian di KUiTTHO. Kajian ini juga melihat perbezaan pandangan pelajar dalam menguruskan masa yang berkaitan dengan proses pembelajaran. Pelajar seringkali menghadapi masalah dalam menguruskan masa dengan baik. Ekoran dari permasalahan ini, kajian telah dilakukan untuk mendapatkan kaedah penyelesaian. Terdapat 129 set soal selidik telah diedarkan kepada responden bagi memenuhi kajian ini. Dalam kajian ini, penyelidik mengggunakan kaedah kuantitatif untuk mendapatkan data. Berdasarkan dapatan kajian, terdapat perbezaan amalan dan pandangan pengurusan masa pembelajaran antara pelajar cemerlang dan lemah. Antara perbezaan amalan pelajar cemerlang berbanding dengan pelajar lemah ialah mereka cenderung bertanya pensyarah dan kawan-kawan jika menghadapi masalah dalam pelajaran. Ketika waktu lapang pula mereka cenderung kepada aktiviti-aktiviti bersukan dan lain-lain. Jadual masa harian atau penggunaan diari merupakan satu pendekatan yang dicadangkan dan boleh dipraktikkan agar masa dapat diatur dengan sistematik. Oleh itu, kebijaksanaan pelajar menguruskan masa dengan berkesan merupakan faktor kejayaan seseorang pelajar dalam bidang akademik. 2003-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/3283/ http://eprints.uthm.edu.my/3283/1/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20declaration.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/3283/2/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%2024p.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/3283/3/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20fulltext.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
HD72-88 Economic growth development planning |
spellingShingle |
HD72-88 Economic growth development planning Mohd, Lilina Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi |
description |
Pengurusan masa yang berkesan amat penting dalam kehidupan seseorang
pelajar. Kajian ini dibuat bertujuan untuk melihat sejaulimana amalan pengurusan masa
pelajar cemerlang dan lemah dalam gaya pembelajaran serta kehidupan seharian di
KUiTTHO. Kajian ini juga melihat perbezaan pandangan pelajar dalam menguruskan
masa yang berkaitan dengan proses pembelajaran. Pelajar seringkali menghadapi
masalah dalam menguruskan masa dengan baik. Ekoran dari permasalahan ini, kajian
telah dilakukan untuk mendapatkan kaedah penyelesaian. Terdapat 129 set soal selidik
telah diedarkan kepada responden bagi memenuhi kajian ini. Dalam kajian ini,
penyelidik mengggunakan kaedah kuantitatif untuk mendapatkan data. Berdasarkan
dapatan kajian, terdapat perbezaan amalan dan pandangan pengurusan masa
pembelajaran antara pelajar cemerlang dan lemah. Antara perbezaan amalan pelajar
cemerlang berbanding dengan pelajar lemah ialah mereka cenderung bertanya pensyarah
dan kawan-kawan jika menghadapi masalah dalam pelajaran. Ketika waktu lapang pula
mereka cenderung kepada aktiviti-aktiviti bersukan dan lain-lain. Jadual masa harian
atau penggunaan diari merupakan satu pendekatan yang dicadangkan dan boleh
dipraktikkan agar masa dapat diatur dengan sistematik. Oleh itu, kebijaksanaan pelajar
menguruskan masa dengan berkesan merupakan faktor kejayaan seseorang pelajar dalam
bidang akademik. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohd, Lilina |
author_facet |
Mohd, Lilina |
author_sort |
Mohd, Lilina |
title |
Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi |
title_short |
Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi |
title_full |
Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi |
title_fullStr |
Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi |
title_full_unstemmed |
Tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di Pusat Pengajian Kemanusiaan dan Komunikasi |
title_sort |
tinjauan amalan pengurusan masa di kalangan pelajar lemah dan cemerlang dalam sistem penasihat akademik pensyarah di pusat pengajian kemanusiaan dan komunikasi |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/3283/1/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3283/2/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3283/3/LILINA%20BINTI%20MOHD%20-%20fulltext.pdf |
_version_ |
1747831032373051392 |