Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangun dan membuat penilaian ke atas CD Interaktif melalui penggunaan pendekatan strategi pembelajaran tutorial bagi tajuk Ternakan Ikan Air Tawar. CD Interaktif ini disediakan mengikut sukatan pelajaran bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/500/1/24p%20NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/500/2/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/500/3/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.500 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.5002021-07-25T07:50:35Z Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2 2018-01 Md Omar, Noor Hafiza LB Theory and practice of education QA76 Computer software Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangun dan membuat penilaian ke atas CD Interaktif melalui penggunaan pendekatan strategi pembelajaran tutorial bagi tajuk Ternakan Ikan Air Tawar. CD Interaktif ini disediakan mengikut sukatan pelajaran bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 2. CD Interaktif ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Abobe Flash CS6 dengan berasaskan Model ADDIE. Pengujian Alfa dan pengujian Beta telah dilakukan dalam membangunkan CD Interaktif ini. Dalam kajian ini, teknik persampelan bertujuan digunakan dan seramai 3 orang pakar bidang serta 3 orang pakar media terlibat sebagai responden bagi menentukan kebolehfungsian CD Interaktif yang dibangunkan. Bagi mengenal pasti tahap kebolehgunaan CD Interaktif, seramai 103 orang pelajar tingakatan 2 terlibat sebagai responden kajian dengan mengisi borang soal selidik berskala Likert empat mata. Hasil dapatan kajian mendapati, ketiga-tiga orang pakar bidang dan pakar media bersetuju bahawa CD Interaktif ini telah menepati kriteria kebolehfungsian yang telah ditetapkan. Pelajar pula bersetuju bahawa tahap kebolehgunaan CD interaktif ini berada di tahap yang tinggi. 2018-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/500/ http://eprints.uthm.edu.my/500/1/24p%20NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/500/2/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/500/3/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education QA76 Computer software |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education QA76 Computer software Md Omar, Noor Hafiza Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2 |
description |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangun dan membuat penilaian ke atas CD Interaktif melalui penggunaan pendekatan strategi pembelajaran tutorial bagi tajuk Ternakan Ikan Air Tawar. CD Interaktif ini disediakan mengikut sukatan pelajaran bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 2. CD Interaktif ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Abobe Flash CS6 dengan berasaskan Model ADDIE. Pengujian Alfa dan pengujian Beta telah dilakukan dalam membangunkan CD Interaktif ini. Dalam kajian ini, teknik persampelan bertujuan digunakan dan seramai 3 orang pakar bidang serta 3 orang pakar media terlibat sebagai responden bagi menentukan kebolehfungsian CD Interaktif yang dibangunkan. Bagi mengenal pasti tahap kebolehgunaan CD Interaktif, seramai 103 orang pelajar tingakatan 2 terlibat sebagai responden kajian dengan mengisi borang soal selidik berskala Likert empat mata. Hasil dapatan kajian mendapati, ketiga-tiga orang pakar bidang dan pakar media bersetuju bahawa CD Interaktif ini telah menepati kriteria kebolehfungsian yang telah ditetapkan. Pelajar pula bersetuju bahawa tahap kebolehgunaan CD interaktif ini berada di tahap yang tinggi. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Md Omar, Noor Hafiza |
author_facet |
Md Omar, Noor Hafiza |
author_sort |
Md Omar, Noor Hafiza |
title |
Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2 |
title_short |
Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2 |
title_full |
Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2 |
title_fullStr |
Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2 |
title_full_unstemmed |
Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2 |
title_sort |
pembangunan cd interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2 |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/500/1/24p%20NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/500/2/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/500/3/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747830625338916864 |