Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangun dan membuat penilaian ke atas CD Interaktif melalui penggunaan pendekatan strategi pembelajaran tutorial bagi tajuk Ternakan Ikan Air Tawar. CD Interaktif ini disediakan mengikut sukatan pelajaran bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md Omar, Noor Hafiza
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/500/1/24p%20NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/500/2/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/500/3/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.500
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.5002021-07-25T07:50:35Z Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2 2018-01 Md Omar, Noor Hafiza LB Theory and practice of education QA76 Computer software Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangun dan membuat penilaian ke atas CD Interaktif melalui penggunaan pendekatan strategi pembelajaran tutorial bagi tajuk Ternakan Ikan Air Tawar. CD Interaktif ini disediakan mengikut sukatan pelajaran bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 2. CD Interaktif ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Abobe Flash CS6 dengan berasaskan Model ADDIE. Pengujian Alfa dan pengujian Beta telah dilakukan dalam membangunkan CD Interaktif ini. Dalam kajian ini, teknik persampelan bertujuan digunakan dan seramai 3 orang pakar bidang serta 3 orang pakar media terlibat sebagai responden bagi menentukan kebolehfungsian CD Interaktif yang dibangunkan. Bagi mengenal pasti tahap kebolehgunaan CD Interaktif, seramai 103 orang pelajar tingakatan 2 terlibat sebagai responden kajian dengan mengisi borang soal selidik berskala Likert empat mata. Hasil dapatan kajian mendapati, ketiga-tiga orang pakar bidang dan pakar media bersetuju bahawa CD Interaktif ini telah menepati kriteria kebolehfungsian yang telah ditetapkan. Pelajar pula bersetuju bahawa tahap kebolehgunaan CD interaktif ini berada di tahap yang tinggi. 2018-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/500/ http://eprints.uthm.edu.my/500/1/24p%20NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/500/2/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/500/3/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
QA76 Computer software
spellingShingle LB Theory and practice of education
QA76 Computer software
Md Omar, Noor Hafiza
Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangun dan membuat penilaian ke atas CD Interaktif melalui penggunaan pendekatan strategi pembelajaran tutorial bagi tajuk Ternakan Ikan Air Tawar. CD Interaktif ini disediakan mengikut sukatan pelajaran bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu Tingkatan 2. CD Interaktif ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Abobe Flash CS6 dengan berasaskan Model ADDIE. Pengujian Alfa dan pengujian Beta telah dilakukan dalam membangunkan CD Interaktif ini. Dalam kajian ini, teknik persampelan bertujuan digunakan dan seramai 3 orang pakar bidang serta 3 orang pakar media terlibat sebagai responden bagi menentukan kebolehfungsian CD Interaktif yang dibangunkan. Bagi mengenal pasti tahap kebolehgunaan CD Interaktif, seramai 103 orang pelajar tingakatan 2 terlibat sebagai responden kajian dengan mengisi borang soal selidik berskala Likert empat mata. Hasil dapatan kajian mendapati, ketiga-tiga orang pakar bidang dan pakar media bersetuju bahawa CD Interaktif ini telah menepati kriteria kebolehfungsian yang telah ditetapkan. Pelajar pula bersetuju bahawa tahap kebolehgunaan CD interaktif ini berada di tahap yang tinggi.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Md Omar, Noor Hafiza
author_facet Md Omar, Noor Hafiza
author_sort Md Omar, Noor Hafiza
title Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2
title_short Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2
title_full Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2
title_fullStr Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2
title_full_unstemmed Pembangunan CD interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2
title_sort pembangunan cd interaktif pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran kemahiran hidup bersepadu tingkatan 2
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2018
url http://eprints.uthm.edu.my/500/1/24p%20NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/500/2/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/500/3/NOOR%20HAFIZA%20MD%20OMAR%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830625338916864