Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor

Dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan, media pengajaran memainkan peranan yang penting bagi mencapai matlamat pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk, membangunkan dan seterusnya menguji keberkesanan Kit Pengajaran SisBAD sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar bagi mata pelajaran Kerja...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mat Saat, Shaipul Nahar
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/513/1/24p%20SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/513/2/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/513/3/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.513
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.5132021-07-25T08:29:58Z Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor 2018-07 Mat Saat, Shaipul Nahar LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan, media pengajaran memainkan peranan yang penting bagi mencapai matlamat pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk, membangunkan dan seterusnya menguji keberkesanan Kit Pengajaran SisBAD sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar bagi mata pelajaran Kerja Paip Domestik. Dua buah sekolah dipilih secara persampelan bertujuan sebagai sampel kajian iaitu 25 orang pelajar MPV Tingkatan 4, SMK Bandar T6, Kluang dan 25 orang pelajar MPV Tingkatan 4, SMK Taman Daya, Johor Bahru. Reka bentuk kajian ialah kuasi experimen yang melibatkan kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan menggunakan Kit Pengajaran SisBAD yang dibangunkan manakala kumpulan kawalan menggunakan kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik dan set ujian. Borang soal selidik terdiri daripada 3 konstruk di mana analisis dapatan kuantitatif dilakukan secara deskriptif manakala analisis dapatan inferensi iaitu ujian-t berpasangan dilakukan pada set ujian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian yang signifikan antara kumpulan rawatan yang menggunakan Kit Pengajaran SisBAD dengan kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah konvensional. Secara kesimpulannya didapati bahawa penggunaan Kit Pengajaran SisBAD dalam pdpc dapat meningkatkan pencapaian pelajar bagi subjek Kerja Paip Domestik 2018-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/513/ http://eprints.uthm.edu.my/513/1/24p%20SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/513/2/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/513/3/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Mat Saat, Shaipul Nahar
Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor
description Dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan, media pengajaran memainkan peranan yang penting bagi mencapai matlamat pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk, membangunkan dan seterusnya menguji keberkesanan Kit Pengajaran SisBAD sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar bagi mata pelajaran Kerja Paip Domestik. Dua buah sekolah dipilih secara persampelan bertujuan sebagai sampel kajian iaitu 25 orang pelajar MPV Tingkatan 4, SMK Bandar T6, Kluang dan 25 orang pelajar MPV Tingkatan 4, SMK Taman Daya, Johor Bahru. Reka bentuk kajian ialah kuasi experimen yang melibatkan kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan menggunakan Kit Pengajaran SisBAD yang dibangunkan manakala kumpulan kawalan menggunakan kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik dan set ujian. Borang soal selidik terdiri daripada 3 konstruk di mana analisis dapatan kuantitatif dilakukan secara deskriptif manakala analisis dapatan inferensi iaitu ujian-t berpasangan dilakukan pada set ujian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian yang signifikan antara kumpulan rawatan yang menggunakan Kit Pengajaran SisBAD dengan kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah konvensional. Secara kesimpulannya didapati bahawa penggunaan Kit Pengajaran SisBAD dalam pdpc dapat meningkatkan pencapaian pelajar bagi subjek Kerja Paip Domestik
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mat Saat, Shaipul Nahar
author_facet Mat Saat, Shaipul Nahar
author_sort Mat Saat, Shaipul Nahar
title Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor
title_short Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor
title_full Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor
title_fullStr Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor
title_sort keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (sisbad) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri johor
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2018
url http://eprints.uthm.edu.my/513/1/24p%20SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/513/2/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/513/3/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830628517150720