Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor
Dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan, media pengajaran memainkan peranan yang penting bagi mencapai matlamat pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk, membangunkan dan seterusnya menguji keberkesanan Kit Pengajaran SisBAD sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar bagi mata pelajaran Kerja...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/513/1/24p%20SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT.pdf http://eprints.uthm.edu.my/513/2/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/513/3/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.513 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.5132021-07-25T08:29:58Z Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor 2018-07 Mat Saat, Shaipul Nahar LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan, media pengajaran memainkan peranan yang penting bagi mencapai matlamat pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk, membangunkan dan seterusnya menguji keberkesanan Kit Pengajaran SisBAD sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar bagi mata pelajaran Kerja Paip Domestik. Dua buah sekolah dipilih secara persampelan bertujuan sebagai sampel kajian iaitu 25 orang pelajar MPV Tingkatan 4, SMK Bandar T6, Kluang dan 25 orang pelajar MPV Tingkatan 4, SMK Taman Daya, Johor Bahru. Reka bentuk kajian ialah kuasi experimen yang melibatkan kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan menggunakan Kit Pengajaran SisBAD yang dibangunkan manakala kumpulan kawalan menggunakan kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik dan set ujian. Borang soal selidik terdiri daripada 3 konstruk di mana analisis dapatan kuantitatif dilakukan secara deskriptif manakala analisis dapatan inferensi iaitu ujian-t berpasangan dilakukan pada set ujian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian yang signifikan antara kumpulan rawatan yang menggunakan Kit Pengajaran SisBAD dengan kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah konvensional. Secara kesimpulannya didapati bahawa penggunaan Kit Pengajaran SisBAD dalam pdpc dapat meningkatkan pencapaian pelajar bagi subjek Kerja Paip Domestik 2018-07 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/513/ http://eprints.uthm.edu.my/513/1/24p%20SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/513/2/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/513/3/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
spellingShingle |
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Mat Saat, Shaipul Nahar Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor |
description |
Dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan, media pengajaran memainkan peranan yang penting bagi mencapai matlamat pendidikan. Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk, membangunkan dan seterusnya menguji keberkesanan Kit Pengajaran SisBAD sebagai Alat Bahan Bantu Mengajar bagi mata pelajaran Kerja Paip Domestik. Dua buah sekolah dipilih secara persampelan bertujuan sebagai sampel kajian iaitu 25 orang pelajar MPV Tingkatan 4, SMK Bandar T6, Kluang dan 25 orang pelajar MPV Tingkatan 4, SMK Taman Daya, Johor Bahru. Reka bentuk kajian ialah kuasi experimen yang melibatkan kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan menggunakan Kit Pengajaran SisBAD yang dibangunkan manakala kumpulan kawalan menggunakan kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik dan set ujian. Borang soal selidik terdiri daripada 3 konstruk di mana analisis dapatan kuantitatif dilakukan secara deskriptif manakala analisis dapatan inferensi iaitu ujian-t berpasangan dilakukan pada set ujian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan pencapaian yang signifikan antara kumpulan rawatan yang menggunakan Kit Pengajaran SisBAD dengan kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah konvensional. Secara kesimpulannya didapati bahawa penggunaan Kit Pengajaran SisBAD dalam pdpc dapat meningkatkan pencapaian pelajar bagi subjek Kerja Paip Domestik |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mat Saat, Shaipul Nahar |
author_facet |
Mat Saat, Shaipul Nahar |
author_sort |
Mat Saat, Shaipul Nahar |
title |
Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor |
title_short |
Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor |
title_full |
Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor |
title_fullStr |
Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (SisBAD) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri Johor |
title_sort |
keberkesanan penggunaan kit pengajaran sistem bekalan air domestik (sisbad) bagi subjek kerja paip domestik di sekolah harian bagi negeri johor |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/513/1/24p%20SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT.pdf http://eprints.uthm.edu.my/513/2/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/513/3/SHAIPUL%20NAHAR%20MAT%20SAAT%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747830628517150720 |