Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia
Dewasa ini, dalam sektor industri pembinaan khususnya didapati bahawa graduan senibina kurang memiliki kemahiran kebolehdapatan kerja ketika berada di alam pekerjaan. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji mengenai tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar senibina melalui apl...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
语言: | English English English |
出版: |
2018
|
主题: | |
在线阅读: | http://eprints.uthm.edu.my/514/1/24%20SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/514/2/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/514/3/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20WATERMARK.pdf |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
id |
my-uthm-ep.514 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.5142021-07-25T08:30:42Z Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia 2018-01 Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty HF5381-5386 Vocational guidance. Career development Dewasa ini, dalam sektor industri pembinaan khususnya didapati bahawa graduan senibina kurang memiliki kemahiran kebolehdapatan kerja ketika berada di alam pekerjaan. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji mengenai tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar senibina melalui aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam program senibina. Terdapat tiga elemen dalam kemahiran kebolehdapatan kerja yang dikaji dalam kajian ini iaitu kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi dan kemahiran penyelesaian masalah. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan di tiga buah Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Sains Malaysia (USM). Responden bagi kajian ini terdiri daripada pelajar jurusan senibina. Sampel kajian seramai 242 responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar jurusan senibina di tiga buah universiti yang terlibat. Hasil dapatan daripada kajian ini menunjukkan bahawa tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar jurusan senibina melalui aplikasi pembelajaran berasaskan projek ini berada pada tahap yang tinggi. Ini menunjukkan pelajar-pelajar daripada jurusan senibina ini mempunyai kemahiran yang tinggi dalam aspek kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi dan kemahiran penyelesaian masalah. Cadangan daripada hasil kajian ini telah dikemukakan pada akhir laporan. 2018-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/514/ http://eprints.uthm.edu.my/514/1/24%20SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/514/2/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/514/3/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
HF5381-5386 Vocational guidance Career development |
spellingShingle |
HF5381-5386 Vocational guidance Career development Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia |
description |
Dewasa ini, dalam sektor industri pembinaan khususnya didapati bahawa graduan senibina kurang memiliki kemahiran kebolehdapatan kerja ketika berada di alam pekerjaan. Kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji mengenai tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar senibina melalui aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam program senibina. Terdapat tiga elemen dalam kemahiran kebolehdapatan kerja yang dikaji dalam kajian ini iaitu kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi dan kemahiran penyelesaian masalah. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan di tiga buah Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Sains Malaysia (USM). Responden bagi kajian ini terdiri daripada pelajar jurusan senibina. Sampel kajian seramai 242 responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar jurusan senibina di tiga buah universiti yang terlibat. Hasil dapatan daripada kajian ini menunjukkan bahawa tahap kemahiran kebolehdapatan kerja dalam kalangan pelajar jurusan senibina melalui aplikasi pembelajaran berasaskan projek ini berada pada tahap yang tinggi. Ini menunjukkan pelajar-pelajar daripada jurusan senibina ini mempunyai kemahiran yang tinggi dalam aspek kemahiran kepimpinan, kemahiran komunikasi dan kemahiran penyelesaian masalah. Cadangan daripada hasil kajian ini telah dikemukakan pada akhir laporan. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty |
author_facet |
Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty |
author_sort |
Syed Iskandar, Sharifah Hasnul Izzaty |
title |
Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia |
title_short |
Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia |
title_full |
Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia |
title_fullStr |
Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia |
title_full_unstemmed |
Tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina Universiti Awam Malaysia |
title_sort |
tahap kemahiran kebolehdapatan kerja berdasarkan aplikasi pembelajaran berasaskan projek dalam kalangan pelajar senibina universiti awam malaysia |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Faculty of Technical and Vocational Education |
publishDate |
2018 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/514/1/24%20SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/514/2/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/514/3/SHARIFAH%20HASNUL%20IZZATY%20SYED%20ISKANDAR%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747830628760420352 |