Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik

Persekitaran yang sihat mampu untuk menjana aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang kondusif. Kajian terdahulu menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan di antara persekitaran yang dibina dan perkembangan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesesuaian elemen kuali...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: A. Karim, Mohd Hanif
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/567/1/24p%20MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/567/2/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/567/3/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.567
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.5672021-08-05T03:30:49Z Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik 2019-10 A. Karim, Mohd Hanif GE Environmental Sciences Persekitaran yang sihat mampu untuk menjana aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang kondusif. Kajian terdahulu menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan di antara persekitaran yang dibina dan perkembangan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesesuaian elemen kualiti persekitaran dalaman studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik mengikut persepsi pelajar dan guru seterusnya menghasilkan satu cadangan elemen kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan. Rekabentuk kajian adalah kaedah tinjauan gabungan Sequential Exploratory. Responden kajian melibatkan 352 orang pelajar tingkatan 4 dan 44 orang guru matapelajaran Lukisan Kejuruteraan di sembilan buah Sekolah Menengah Teknik seluruh Malaysia. Sampel dipilih menggunakan pensampelan rawak bertujuan. Data kualitatif dikumpul menggunakan analisis dokumen dan temubual berstruktur manakala data kuantitatif pula menggunakan instrument set borang soal selidik dengan pendekatan pasangan soalan positif dan negatif Model Kano. Dapatan menunjukkan elemen penting dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan adalah elemen kualiti sistem penyejukan berpusat yang terkategori dalam Faktor Bonus (Menarik). Manakala elemen udara tercemar dari ruang lain, pencemaran bunyi dari luar studio, hiasan dalaman studio yang teratur serta menarik, visual menyeluruh lanskap semula jadi, saiz kawasan aktiviti pelajar, zon untuk aktiviti pembelajaran yang berbeza dan ruang menarik dalam studio pula berada dalam Faktor Berkadar (Satu Dimensi). Pengkaji mencadangkan beberapa elemen kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan berdasarkan dapatan kajian menggunakan elemen-elemen yang telah dikenalpasti menerusi objektif pertama sehingga ke empat. Dalam konteks kajian ini, cadangan elemen kualiti persekitaran dalaman yang dibangunkan oleh pengkaji diharap dapat membantu pihak berkepentingan dalam meningkatkan kualiti persekitaran dalaman studio lukisan kejuruteraan ke arah yang lebih baik. 2019-10 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/567/ http://eprints.uthm.edu.my/567/1/24p%20MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/567/2/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/567/3/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic GE Environmental Sciences
spellingShingle GE Environmental Sciences
A. Karim, Mohd Hanif
Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik
description Persekitaran yang sihat mampu untuk menjana aktiviti pembelajaran dan pengajaran yang kondusif. Kajian terdahulu menunjukkan wujudnya hubungan yang signifikan di antara persekitaran yang dibina dan perkembangan pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesesuaian elemen kualiti persekitaran dalaman studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik mengikut persepsi pelajar dan guru seterusnya menghasilkan satu cadangan elemen kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan. Rekabentuk kajian adalah kaedah tinjauan gabungan Sequential Exploratory. Responden kajian melibatkan 352 orang pelajar tingkatan 4 dan 44 orang guru matapelajaran Lukisan Kejuruteraan di sembilan buah Sekolah Menengah Teknik seluruh Malaysia. Sampel dipilih menggunakan pensampelan rawak bertujuan. Data kualitatif dikumpul menggunakan analisis dokumen dan temubual berstruktur manakala data kuantitatif pula menggunakan instrument set borang soal selidik dengan pendekatan pasangan soalan positif dan negatif Model Kano. Dapatan menunjukkan elemen penting dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan adalah elemen kualiti sistem penyejukan berpusat yang terkategori dalam Faktor Bonus (Menarik). Manakala elemen udara tercemar dari ruang lain, pencemaran bunyi dari luar studio, hiasan dalaman studio yang teratur serta menarik, visual menyeluruh lanskap semula jadi, saiz kawasan aktiviti pelajar, zon untuk aktiviti pembelajaran yang berbeza dan ruang menarik dalam studio pula berada dalam Faktor Berkadar (Satu Dimensi). Pengkaji mencadangkan beberapa elemen kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan berdasarkan dapatan kajian menggunakan elemen-elemen yang telah dikenalpasti menerusi objektif pertama sehingga ke empat. Dalam konteks kajian ini, cadangan elemen kualiti persekitaran dalaman yang dibangunkan oleh pengkaji diharap dapat membantu pihak berkepentingan dalam meningkatkan kualiti persekitaran dalaman studio lukisan kejuruteraan ke arah yang lebih baik.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author A. Karim, Mohd Hanif
author_facet A. Karim, Mohd Hanif
author_sort A. Karim, Mohd Hanif
title Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik
title_short Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik
title_full Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik
title_fullStr Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik
title_full_unstemmed Kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik
title_sort kualiti persekitaran dalaman dalam mereka bentuk studio lukisan kejuruteraan di sekolah menengah teknik
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2019
url http://eprints.uthm.edu.my/567/1/24p%20MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/567/2/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/567/3/MOHD%20HANIF%20A.%20KARIM%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830640743546880