Kesediaan tenaga pengajar UTHM dalam melaksanakan Program 2u2i (2 tahun universiti, 2 tahun industri)
Daya saing global dan kepelbagaian keperluan telah mendesak beberapa transformasi dalam bidang pendidikan. Sejajar dengan hasrat Lonjakan 1 PPPM(PT) dalam melahirkan graduan holistik, seimbang dan berciri keusahawanan, pendidikan fleksibel telah diperkenalkan melalui program 3+1 atau 2+2 dengan m...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English English English |
出版: |
2019
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.uthm.edu.my/630/1/24p%20NURUL%20AZWA%20PUAT.pdf http://eprints.uthm.edu.my/630/2/NURUL%20AZWA%20PUAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/630/3/NURUL%20AZWA%20PUAT%20WATERMARK.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
總結: | Daya saing global dan kepelbagaian keperluan telah mendesak beberapa transformasi
dalam bidang pendidikan. Sejajar dengan hasrat Lonjakan 1 PPPM(PT) dalam
melahirkan graduan holistik, seimbang dan berciri keusahawanan, pendidikan
fleksibel telah diperkenalkan melalui program 3+1 atau 2+2 dengan mengambil kira
pembelajaran luar kampus atau berasaskan industri. Oleh itu, satu kajian telah
dilaksanakan untuk mengkaji tahap kesediaan pengetahuan, kemahiran, sikap dan
sumber dikalangan tenaga pengajar dalam perlaksanaan 2u2i di UTHM. Reka bentuk
kajian yang digunakan dalam kajian ini adalah berbentuk tinjauan deskriptif dan
infrensi dengan menggunakan pendekatan kuantitatif melalui instrumen soal selidik.
Sampel kajian dilakukan di 5 fakulti berasaskan kejuruteraan dan teknologi
kejuruteraan di UTHM. Manakala kajian rintis dilakukan di 5 fakulti di UTEM.
Manakala bagi kajian sebenar sampel kajian adalah sebanyak 217 responden
daripada keseluruhan populasi berjumlah 521 orang. Data dianalisis menggunakan
SPSS versi 21.0 dan juga perisian winstep bagi menentukan purata skor min, min
logit, dan untuk melihat hubungan antara setiap konstruk yang telah dibina. Secara
keseluruhannya, hasil analisis data menunjukkan bahawa tahap kesediaan tenaga
pengajar dalam aspek pengetahuan (min=2.83), kemahiran (min=3.43), sikap
(min=3.53) dan sumber (min=3.13) adalah pada tahap yang sederhana. Manakala
hasil dapatan daripada ujian inferensi mendapati bahawa terdapat hubungan yang
singnifikan setiap konstruk iaitu pengetahuan dengan kemahiran (r=0.668,p=0.000),
pengetahuan dengan sikap (r=0.225,p=0.001), pengetahuan dengan sumber
(r=0.310,p=0.000), kemahiran dengan sumber (r=0.507,p=0.000) dan sikap dan
sumber (r=0.441, p=0.000). Oleh itu kajian ini adalah sangat releven supaya pihak
terlibat dapat mempertingkatkan tahap kesediaan tenaga pengajar berkenaan konsep
perlaksanaan 2u2i agar program ini dapat berjalan lancar. |
---|