Keberkesanan pembelajaran koperatif model student teams-achievement divisions (STAD) dalam fizik terhadap pencapaian pelajar

Selaras dengan pengaplikasian Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM), kaedah pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Fizik perlu diberikan perhatian bagi meningkatkan pencapaian pelajar dalam menyediakan mereka ke arah bidang teknikal dan kejuruteraan. Oleh itu, kajian ini dijalankan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ramli, Noraziah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/645/1/24p%20NORAZIAH%20BINTI%20RAMLI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/645/2/NORAZIAH%20BINTI%20RAMLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/645/3/NORAZIAH%20BINTI%20RAMLI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.645
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.6452021-08-17T06:24:26Z Keberkesanan pembelajaran koperatif model student teams-achievement divisions (STAD) dalam fizik terhadap pencapaian pelajar 2016-01 Ramli, Noraziah LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Selaras dengan pengaplikasian Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM), kaedah pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Fizik perlu diberikan perhatian bagi meningkatkan pencapaian pelajar dalam menyediakan mereka ke arah bidang teknikal dan kejuruteraan. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti keberkesanan pembelajaran koperatif model Student Teams Achievement Divisions (STAD) dalam pengajaran dan pembelajaran terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Fizik. Kajian ini juga turut melihat tahap kesesuaian pembelajaran koperatif model STAD dalam pengajaran dan pembelajaran Fizik dari persepsi pelajar. Reka bentuk kajian ialah eksperimental sebenar dengan menggunakan set ujian pra, ujian pos dan set soal selidik sebagai instrumen kajian. Responden terdiri daripada 52 orang pelajar Tingkatan 5 yang mengambil mata pelajaran Fizik di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Perak, Muar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesesuaian pembelajaran koperatif model STAD dalam pengajaran dan pembelajaran Fizik berada di tahap tinggi dengan min skor ialah 3.93. Setelah ujian pra dijalankan, didapati bahawa tahap pencapaian pelajar dari kedua-dua kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan berada di tahap rendah. Setelah intervensi dijalankan, tahap pencapaian pelajar dari kedua-dua kumpulan meningkat di mana kumpulan kawalan meningkat ke tahap sederhana dengan min skor 56.77 manakala kumpulan rawatan meningkat ke tahap baik dengan min skor 60.62. Terdapat perbezaan yang signifikan terhadap min pencapaian pelajar bagi kedua-dua kumpulan berdasarkan gain score. Ujian ANCOVA yang dijalankan juga mendapati bahawa terdapat perbezaan min yang signifikan antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan berdasarkan ujian pos dengan mengawal ujian pra. Hal ini menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran koperatif model STAD dalam pengajaran dan pembelajaran membantu meningkatkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Fizik. 2016-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/645/ http://eprints.uthm.edu.my/645/1/24p%20NORAZIAH%20BINTI%20RAMLI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/645/2/NORAZIAH%20BINTI%20RAMLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/645/3/NORAZIAH%20BINTI%20RAMLI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Faculty of Technical and Vocational Education
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Ramli, Noraziah
Keberkesanan pembelajaran koperatif model student teams-achievement divisions (STAD) dalam fizik terhadap pencapaian pelajar
description Selaras dengan pengaplikasian Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM), kaedah pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Fizik perlu diberikan perhatian bagi meningkatkan pencapaian pelajar dalam menyediakan mereka ke arah bidang teknikal dan kejuruteraan. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti keberkesanan pembelajaran koperatif model Student Teams Achievement Divisions (STAD) dalam pengajaran dan pembelajaran terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Fizik. Kajian ini juga turut melihat tahap kesesuaian pembelajaran koperatif model STAD dalam pengajaran dan pembelajaran Fizik dari persepsi pelajar. Reka bentuk kajian ialah eksperimental sebenar dengan menggunakan set ujian pra, ujian pos dan set soal selidik sebagai instrumen kajian. Responden terdiri daripada 52 orang pelajar Tingkatan 5 yang mengambil mata pelajaran Fizik di Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Perak, Muar. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesesuaian pembelajaran koperatif model STAD dalam pengajaran dan pembelajaran Fizik berada di tahap tinggi dengan min skor ialah 3.93. Setelah ujian pra dijalankan, didapati bahawa tahap pencapaian pelajar dari kedua-dua kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan berada di tahap rendah. Setelah intervensi dijalankan, tahap pencapaian pelajar dari kedua-dua kumpulan meningkat di mana kumpulan kawalan meningkat ke tahap sederhana dengan min skor 56.77 manakala kumpulan rawatan meningkat ke tahap baik dengan min skor 60.62. Terdapat perbezaan yang signifikan terhadap min pencapaian pelajar bagi kedua-dua kumpulan berdasarkan gain score. Ujian ANCOVA yang dijalankan juga mendapati bahawa terdapat perbezaan min yang signifikan antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan berdasarkan ujian pos dengan mengawal ujian pra. Hal ini menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran koperatif model STAD dalam pengajaran dan pembelajaran membantu meningkatkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Fizik.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Ramli, Noraziah
author_facet Ramli, Noraziah
author_sort Ramli, Noraziah
title Keberkesanan pembelajaran koperatif model student teams-achievement divisions (STAD) dalam fizik terhadap pencapaian pelajar
title_short Keberkesanan pembelajaran koperatif model student teams-achievement divisions (STAD) dalam fizik terhadap pencapaian pelajar
title_full Keberkesanan pembelajaran koperatif model student teams-achievement divisions (STAD) dalam fizik terhadap pencapaian pelajar
title_fullStr Keberkesanan pembelajaran koperatif model student teams-achievement divisions (STAD) dalam fizik terhadap pencapaian pelajar
title_full_unstemmed Keberkesanan pembelajaran koperatif model student teams-achievement divisions (STAD) dalam fizik terhadap pencapaian pelajar
title_sort keberkesanan pembelajaran koperatif model student teams-achievement divisions (stad) dalam fizik terhadap pencapaian pelajar
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Faculty of Technical and Vocational Education
publishDate 2016
url http://eprints.uthm.edu.my/645/1/24p%20NORAZIAH%20BINTI%20RAMLI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/645/2/NORAZIAH%20BINTI%20RAMLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/645/3/NORAZIAH%20BINTI%20RAMLI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830652443557888