Pembangunan elemen kemahiran hijau dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) bagi pensyarah kolej vokasional

Kemahiran hijau (Green Skill) merupakan satu kemahiran berasaskan kepandaian dan kecekapan yang menjadi aset kepada setiap individu sebelum menerokai semua bidang pekerjaan ke arah pembangunan yang mampan. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah penerokaan sebagai reka bentuk kajian yang bertuju...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Zubir, Muhammad Zulfadly
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/6493/1/24p%20MUHAMMAD%20ZULFADLY%20MOHD%20ZUBIR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6493/2/MUHAMMAD%20ZULFADLY%20MOHD%20ZUBIR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6493/3/MUHAMMAD%20ZULFADLY%20MOHD%20ZUBIR%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kemahiran hijau (Green Skill) merupakan satu kemahiran berasaskan kepandaian dan kecekapan yang menjadi aset kepada setiap individu sebelum menerokai semua bidang pekerjaan ke arah pembangunan yang mampan. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah penerokaan sebagai reka bentuk kajian yang bertujuan untuk membangunkan elemen kemahiran hijau dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) bagi pensyarah kolej vokasional. Pada fasa pertama iaitu fasa pembangunan, pengkaji telah menjalankan temu bual bersama tiga (3) orang pensyarah yang mempunyai kepakaran di dalam bidang PdP dan Teknologi Pembinaan. Selepas melaksanakan protokol temu bual maklumat telah ditemakan melalui analisis tematik dan seterusnya telah dianalisis melalui analisis matrik bersama semakan literatur sistematik bagi mendapatkan persamaan dan perbezaan maklumat. Pada fasa kedua iaitu fasa pengesahan, seramai lima (5) orang pakar telah membuat pengesahan terhadap format dan kandungan itemitem yang telah dikeluarkan. Fasa ini melibatkan dua belas (12) orang pakar yang terdiri daripada pensyarah yang mempunyai pengalaman selama sepuluh (10) tahun dan ke atas sebagai responden utama. Melalui teknik Fuzzy Delphi sebagai prosedur penganalisian data, Data kajian telah di analisis bagi mendapatkan nilai purata m 1 (nilai minimum), m 2 (nilai paling munasabah) dan m 3 (nilai maksimum), seterusnya nilai ‘d’ Threshold value, konsensus 75% pengesahan kumpulan pakar dan Fuzzy Evaluation. Di dalam kajian ini, hanya satu (1) item iaitu “mengguna kertas terpakai untuk sebarang tugasan” daripada elemen kemahiran hijau dalam penilaian dan tugasan telah ditolak kerana nilai d≤0.2 iaitu 0.243 dan peratus kesepakatan tidak mencapai >75% namun peratusan keseluruhan konstuk bagi elemen tersebut diterima dengan jumlah sebanyak 97.92% dan nilai d= 0.126. Seterusnya, item-item yang lain untuk keseluruhan elemen telah diterima oleh pihak kumpulan pakar bagi meneruskan kajian. Kesimpulanya, elemen kemahiran hijau dalam PdP perlu dilanjutkan sebagai garis panduan di dalam PdP untuk para pendidik pada masa akan datang.