Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda

kemahiran pemikiran komputasional pelajar, ke arah lebih kreatif dan kritis melalui penggunaan Modul Pembelajaran Berasaskan Teknologi Internet Pelbagai Benda (MP-IoT) yang telah dibangunkan oleh penyelidik. Pembangunan MP-IoT mengikut Model ADDIE dan melibatkan Teknologi Arduino yang diterapka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Krishnan, Puganesri
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/6494/1/24p%20PUGANESRI%20KRISHNAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6494/2/PUGANESRI%20KRISHNAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6494/3/PUGANESRI%20KRISHNAN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.6494
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.64942022-02-06T21:20:23Z Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda 2021-08 Krishnan, Puganesri T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology kemahiran pemikiran komputasional pelajar, ke arah lebih kreatif dan kritis melalui penggunaan Modul Pembelajaran Berasaskan Teknologi Internet Pelbagai Benda (MP-IoT) yang telah dibangunkan oleh penyelidik. Pembangunan MP-IoT mengikut Model ADDIE dan melibatkan Teknologi Arduino yang diterapkan dalam 5 aktiviti pembelajaran secara amali. Kajian berbentuk kuantitatif jenis kuasi-eksperimental ini telah dijalankan ke atas 52 orang pelajar Tingkatan 4 dari 2 buah sekolah di daerah Batu Pahat, Johor dan Kuala Kangsar, Perak. Data pula telah dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Satu set ujian pencapaian pra dan pasca sebagai instrument telah dibangunkan. Analisis Item Indeks Kesukaran (IK), Indeks Diskriminasi, serta Interprestasi skor bagi nilai Alpha Cronbach telah digunakan bagi memastikan soalan ujian pencapaian sesuai digunakan. Manakala dalam proses pembangunan modul MP-IoT, seramai 6 orang guru dari mata pelajaran Sains Komputer dipilih sebagai pakar untuk mengenal pasti kesesuaian dari segi format, kandungan dan kebolehgunaan modul yang dibangunkan Skala Likert lima mata digunakan dalam kajian ini. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menggunakan ujian-T sampel berpasangan, menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap tahap pencapaian pelajar kumpulan kawalan yang didedahkan dengan kaedah konvensional dengan kumpulan rawatan yang didedahkan dengan modul MPIoT, dengan nilai p-value adalah .000 iaitu kurang dari .05 (p<0.05). Selain itu, tahap kemahiran pemikiran komputasional pelajar juga meningkat setelah didedahkan dengan modul MP-IoT. 2021-08 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/6494/ http://eprints.uthm.edu.my/6494/1/24p%20PUGANESRI%20KRISHNAN.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/6494/2/PUGANESRI%20KRISHNAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/6494/3/PUGANESRI%20KRISHNAN%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic T Technology (General)
LB1050.9-1091 Educational psychology
spellingShingle T Technology (General)
LB1050.9-1091 Educational psychology
Krishnan, Puganesri
Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda
description kemahiran pemikiran komputasional pelajar, ke arah lebih kreatif dan kritis melalui penggunaan Modul Pembelajaran Berasaskan Teknologi Internet Pelbagai Benda (MP-IoT) yang telah dibangunkan oleh penyelidik. Pembangunan MP-IoT mengikut Model ADDIE dan melibatkan Teknologi Arduino yang diterapkan dalam 5 aktiviti pembelajaran secara amali. Kajian berbentuk kuantitatif jenis kuasi-eksperimental ini telah dijalankan ke atas 52 orang pelajar Tingkatan 4 dari 2 buah sekolah di daerah Batu Pahat, Johor dan Kuala Kangsar, Perak. Data pula telah dianalisis secara deskriptif dan inferensi. Satu set ujian pencapaian pra dan pasca sebagai instrument telah dibangunkan. Analisis Item Indeks Kesukaran (IK), Indeks Diskriminasi, serta Interprestasi skor bagi nilai Alpha Cronbach telah digunakan bagi memastikan soalan ujian pencapaian sesuai digunakan. Manakala dalam proses pembangunan modul MP-IoT, seramai 6 orang guru dari mata pelajaran Sains Komputer dipilih sebagai pakar untuk mengenal pasti kesesuaian dari segi format, kandungan dan kebolehgunaan modul yang dibangunkan Skala Likert lima mata digunakan dalam kajian ini. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menggunakan ujian-T sampel berpasangan, menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap tahap pencapaian pelajar kumpulan kawalan yang didedahkan dengan kaedah konvensional dengan kumpulan rawatan yang didedahkan dengan modul MPIoT, dengan nilai p-value adalah .000 iaitu kurang dari .05 (p<0.05). Selain itu, tahap kemahiran pemikiran komputasional pelajar juga meningkat setelah didedahkan dengan modul MP-IoT.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Krishnan, Puganesri
author_facet Krishnan, Puganesri
author_sort Krishnan, Puganesri
title Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda
title_short Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda
title_full Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda
title_fullStr Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda
title_full_unstemmed Kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda
title_sort kemahiran pemikiran komputasional pelajar melalui modul pembelajaran berasaskan teknologi internet pelbagai benda
granting_institution Universiti Tun Hussein Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2021
url http://eprints.uthm.edu.my/6494/1/24p%20PUGANESRI%20KRISHNAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6494/2/PUGANESRI%20KRISHNAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6494/3/PUGANESRI%20KRISHNAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831073042071552