Keberkesanan penggunaan aplikasi socrative terhadap pencapaian dan minat murid bagi mata pelajaran sains di sekolah rendah

Teknologi Web 2.0 merupakan satu platform pembelajaran dalam talian yang kian popular dan mendapat perhatian yang tinggi di kalangan guru dan pelajar dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Salah satu aplikasi dalam web 2.0 yang digunakan untuk PdPc adalah aplikasi Socrative. Kementerian...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ganason, Premma
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/658/1/24p%20PREMMA%20GANASON.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/658/2/PREMMA%20GANASON%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.658
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.6582021-08-19T03:30:35Z Keberkesanan penggunaan aplikasi socrative terhadap pencapaian dan minat murid bagi mata pelajaran sains di sekolah rendah 2019-01 Ganason, Premma LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Teknologi Web 2.0 merupakan satu platform pembelajaran dalam talian yang kian popular dan mendapat perhatian yang tinggi di kalangan guru dan pelajar dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Salah satu aplikasi dalam web 2.0 yang digunakan untuk PdPc adalah aplikasi Socrative. Kementerian Pendidikan Malaysia juga sedang menggalakkan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan taraf pendidikan di Malaysia. Namun, terdapat juga persoalan sama ada aplikasi web 2.0 ini berkesan atau tidak dalam meningkatkan pencapaian pelajar. Maka, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keberkesanan penggunaan aplikasi Socrative terhadap pencapaian dan minat bagi mata pelajaran Sains di kalangan pelajar sekolah rendah. Keberkesanan aplikasi Socrative dinilai dari segi dua aspek iaitu tahap minat pelajar terhadap aplikasi Socrative dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sains. Kajian berbentuk kuantitatif ini dijalankan terhadap pelajar darjah lima di dua buah sekolah di daerah Segamat yang melibatkan seramai 66 pelajar sebagai responden kajian. Kaedah analisis kajian adalah berbentuk deskriptif dan menggunakan borang soal selidik, Rancangan Pelajaran Harian (RPH) dan ujian pencapaian (ujian pra dan ujian pasca). Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian IBM SPSS Versi 20.0 bagi mendapatkan nilai min, ujian-t dan pearson. Dapatan kajian didapati penggunaan aplikasi Socrative berkesan untuk meningkatkan pencapaian dan tahap minat pelajar dalam mata pelajaran Sains. Namun begitu tiada perbezaan antara pencapaian pelajar kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen kerana kedua-dua kumpulan menunjukkan peningkatan pencapaian dalam ujian pasca. Berdasarkan kepada dapatan yang diperolehi, beberapa cadangan untuk penyelidikan lanjutan bagi menjayakan penggunaan aplikasi Socrative juga ada diutarakan. 2019-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/658/ http://eprints.uthm.edu.my/658/1/24p%20PREMMA%20GANASON.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/658/2/PREMMA%20GANASON%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Ganason, Premma
Keberkesanan penggunaan aplikasi socrative terhadap pencapaian dan minat murid bagi mata pelajaran sains di sekolah rendah
description Teknologi Web 2.0 merupakan satu platform pembelajaran dalam talian yang kian popular dan mendapat perhatian yang tinggi di kalangan guru dan pelajar dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc). Salah satu aplikasi dalam web 2.0 yang digunakan untuk PdPc adalah aplikasi Socrative. Kementerian Pendidikan Malaysia juga sedang menggalakkan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan taraf pendidikan di Malaysia. Namun, terdapat juga persoalan sama ada aplikasi web 2.0 ini berkesan atau tidak dalam meningkatkan pencapaian pelajar. Maka, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keberkesanan penggunaan aplikasi Socrative terhadap pencapaian dan minat bagi mata pelajaran Sains di kalangan pelajar sekolah rendah. Keberkesanan aplikasi Socrative dinilai dari segi dua aspek iaitu tahap minat pelajar terhadap aplikasi Socrative dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sains. Kajian berbentuk kuantitatif ini dijalankan terhadap pelajar darjah lima di dua buah sekolah di daerah Segamat yang melibatkan seramai 66 pelajar sebagai responden kajian. Kaedah analisis kajian adalah berbentuk deskriptif dan menggunakan borang soal selidik, Rancangan Pelajaran Harian (RPH) dan ujian pencapaian (ujian pra dan ujian pasca). Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian IBM SPSS Versi 20.0 bagi mendapatkan nilai min, ujian-t dan pearson. Dapatan kajian didapati penggunaan aplikasi Socrative berkesan untuk meningkatkan pencapaian dan tahap minat pelajar dalam mata pelajaran Sains. Namun begitu tiada perbezaan antara pencapaian pelajar kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen kerana kedua-dua kumpulan menunjukkan peningkatan pencapaian dalam ujian pasca. Berdasarkan kepada dapatan yang diperolehi, beberapa cadangan untuk penyelidikan lanjutan bagi menjayakan penggunaan aplikasi Socrative juga ada diutarakan.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Ganason, Premma
author_facet Ganason, Premma
author_sort Ganason, Premma
title Keberkesanan penggunaan aplikasi socrative terhadap pencapaian dan minat murid bagi mata pelajaran sains di sekolah rendah
title_short Keberkesanan penggunaan aplikasi socrative terhadap pencapaian dan minat murid bagi mata pelajaran sains di sekolah rendah
title_full Keberkesanan penggunaan aplikasi socrative terhadap pencapaian dan minat murid bagi mata pelajaran sains di sekolah rendah
title_fullStr Keberkesanan penggunaan aplikasi socrative terhadap pencapaian dan minat murid bagi mata pelajaran sains di sekolah rendah
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan aplikasi socrative terhadap pencapaian dan minat murid bagi mata pelajaran sains di sekolah rendah
title_sort keberkesanan penggunaan aplikasi socrative terhadap pencapaian dan minat murid bagi mata pelajaran sains di sekolah rendah
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2019
url http://eprints.uthm.edu.my/658/1/24p%20PREMMA%20GANASON.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/658/2/PREMMA%20GANASON%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747830655379570688