Rekabentuk kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET: perspektif Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.

Keperluan kepada satu standard transnasional bagi program kejurulatihan guru/jurulatih TVET telah dikenalpasti dalam Deklarasi Hangzhou, China. Ke arah itu, kajian ini yang berjudul "Rekabentuk Kerangka Piawaian Nasional Program Kejurulatihan Guru/Pensyarah TVET: Perspektif Institusi Pengaji...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd Aziz, Mimi Suhana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7081/1/24p%20MIMI%20SUHANA%20ABD%20AZIZ.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7081/2/MIMI%20SUHANA%20ABD%20AZIZ%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7081/3/MIMI%20SUHANA%20ABD%20AZIZ%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.7081
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.70812022-05-30T00:36:50Z Rekabentuk kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET: perspektif Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia. 2007-04 Abd Aziz, Mimi Suhana LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Keperluan kepada satu standard transnasional bagi program kejurulatihan guru/jurulatih TVET telah dikenalpasti dalam Deklarasi Hangzhou, China. Ke arah itu, kajian ini yang berjudul "Rekabentuk Kerangka Piawaian Nasional Program Kejurulatihan Guru/Pensyarah TVET: Perspektif Institusi Pengajian Tinggi (IPT) di Malaysia" dijalankan dengan tujuan untuk merekabentuk sebuah kerangka piawaian nasional bagi program kejurulatihan guru/pensyarah TVET dari perspektif IPT di Malaysia berdasarkan keperluan domain keterampilan yang dicadangkan. Domain tersebut adalah Pengetahuan, Kemahiran, Etika dan Profesionalisme, Proses Sosial, Keusahawanan dan Akauntabiliti Sosial. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dengan rekabentuk tinjauan dan proses pengumpulan data dilakukan dengan kaedah analisis dokumen, pengedaran soal selidik dan temubual. Seramai 246 orang pensyarah yang dipilih secara rawak daripada Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Politeknik Johor Bharu, Politeknik Port Dickson dan Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah telah terlibat dalam mejawab soal selidik kajian. Manakala sekumpulan pakar dalam bidang TVET telah dipilih untuk ditemubual. Data yang dikumpul kemudiannya dianalisis menggunakan perisian SPSS 12.0 for Windows (Statistical Packages for the Social Sciences) untuk mendapatkan skor min. Dapatan kajian mendapati kesemua domain tersebut adalah diperlukan dalam membentuk keterampilan guru/pensyarah TVET dalam program kejurulatihan guru/pensyarah TVET. Kriteria yang dicadangkan bagi setiap domain juga memperoleh persetujuan yang tinggi (purata skor min = 3.81 hingga 4.54) yang mana ia menunjukkan bahawa kriteria tersebut adalah diperlukan. Seterusnya, sebuah kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET telah dihasilkan dengan maklumbalas responden dan sintesis dapatan kajian. Akhir sekali, pengkaji berharap agar satu kajian Delphi dijalankan untuk memantapkan kerangka piawaian ini dalam usaha untuk menggunakannya bagi pembentukan piawaian transnasional. 2007-04 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7081/ http://eprints.uthm.edu.my/7081/1/24p%20MIMI%20SUHANA%20ABD%20AZIZ.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7081/2/MIMI%20SUHANA%20ABD%20AZIZ%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7081/3/MIMI%20SUHANA%20ABD%20AZIZ%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Abd Aziz, Mimi Suhana
Rekabentuk kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET: perspektif Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.
description Keperluan kepada satu standard transnasional bagi program kejurulatihan guru/jurulatih TVET telah dikenalpasti dalam Deklarasi Hangzhou, China. Ke arah itu, kajian ini yang berjudul "Rekabentuk Kerangka Piawaian Nasional Program Kejurulatihan Guru/Pensyarah TVET: Perspektif Institusi Pengajian Tinggi (IPT) di Malaysia" dijalankan dengan tujuan untuk merekabentuk sebuah kerangka piawaian nasional bagi program kejurulatihan guru/pensyarah TVET dari perspektif IPT di Malaysia berdasarkan keperluan domain keterampilan yang dicadangkan. Domain tersebut adalah Pengetahuan, Kemahiran, Etika dan Profesionalisme, Proses Sosial, Keusahawanan dan Akauntabiliti Sosial. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dengan rekabentuk tinjauan dan proses pengumpulan data dilakukan dengan kaedah analisis dokumen, pengedaran soal selidik dan temubual. Seramai 246 orang pensyarah yang dipilih secara rawak daripada Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Politeknik Johor Bharu, Politeknik Port Dickson dan Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah telah terlibat dalam mejawab soal selidik kajian. Manakala sekumpulan pakar dalam bidang TVET telah dipilih untuk ditemubual. Data yang dikumpul kemudiannya dianalisis menggunakan perisian SPSS 12.0 for Windows (Statistical Packages for the Social Sciences) untuk mendapatkan skor min. Dapatan kajian mendapati kesemua domain tersebut adalah diperlukan dalam membentuk keterampilan guru/pensyarah TVET dalam program kejurulatihan guru/pensyarah TVET. Kriteria yang dicadangkan bagi setiap domain juga memperoleh persetujuan yang tinggi (purata skor min = 3.81 hingga 4.54) yang mana ia menunjukkan bahawa kriteria tersebut adalah diperlukan. Seterusnya, sebuah kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET telah dihasilkan dengan maklumbalas responden dan sintesis dapatan kajian. Akhir sekali, pengkaji berharap agar satu kajian Delphi dijalankan untuk memantapkan kerangka piawaian ini dalam usaha untuk menggunakannya bagi pembentukan piawaian transnasional.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Abd Aziz, Mimi Suhana
author_facet Abd Aziz, Mimi Suhana
author_sort Abd Aziz, Mimi Suhana
title Rekabentuk kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET: perspektif Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.
title_short Rekabentuk kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET: perspektif Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.
title_full Rekabentuk kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET: perspektif Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.
title_fullStr Rekabentuk kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET: perspektif Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.
title_full_unstemmed Rekabentuk kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah TVET: perspektif Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.
title_sort rekabentuk kerangka piawaian nasional program kejurulatihan guru/pensyarah tvet: perspektif institusi pengajian tinggi di malaysia.
granting_institution Universiti Tun Hussein Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2007
url http://eprints.uthm.edu.my/7081/1/24p%20MIMI%20SUHANA%20ABD%20AZIZ.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7081/2/MIMI%20SUHANA%20ABD%20AZIZ%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7081/3/MIMI%20SUHANA%20ABD%20AZIZ%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831108253253632