Pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan akademik

Sistem Penasihatan Akademik (SPA) adalah penting dalam pengurusan akademik bagi sesebuah institusi pengajian. SPA merupakan antara perkhidmatan pelanggan yang utama dalam 'core business' di kalangan pelajar, ianya juga suatu perkhidmatan yang menghubungkan antara hal-hal akademik pel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wiji Wahyuni, Hartati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7131/1/24p%20HARTA%20TIWI%20JIWAHYUNI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7131/2/HARTA%20TIWI%20JIWAHYUNI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7131/3/HARTA%20TIWI%20JIWAHYUNI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.7131
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.71312022-06-08T02:12:19Z Pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan akademik 2006-11 Wiji Wahyuni, Hartati LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Sistem Penasihatan Akademik (SPA) adalah penting dalam pengurusan akademik bagi sesebuah institusi pengajian. SPA merupakan antara perkhidmatan pelanggan yang utama dalam 'core business' di kalangan pelajar, ianya juga suatu perkhidmatan yang menghubungkan antara hal-hal akademik pelajar dengan dunia keperibadian ke arah meningkatkan perkembangan menyeluruh bagi pelajar. Dalam perlaksanaan SPA, ada dua gaya yang diamalkan iaitu gaya preskriptif dan gaya perkembangan (developmental). Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan SPA. Kajian ini merupakan kajian tinjauan berbentuk kuantitatif yang menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 603 orang yang terdiri daripada 137 orang Penasihat Akademik (PA) dan 466 orang pelajar saijana muda tahun akhir di enam buah fakulti di KUiTTHO telah dipilih secara rawak sebagai responden. Data-data dikumpulkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 11.5 yang melibatkan statistik deskriptif dan analisis inferensi regresi. Dapatan kajian menunjukkan gaya perkembangan (developmental) merupakan gaya penasihatan akademik yang paling dominan di KUiTTHO. Selain daripada itu dapatan kajian juga menunjukkan perhubungan antara gaya penasihatan akademik dengan keberkesanan perlaksanaan Sistem penasihatan akademik adalah lemah dengan nilai korelasi 0.253. Walau bagaimanapun, hanya 6.4% daripada varians dalam keberkesanan perlaksanaan SPA telah diterangkan oleh gaya penasihatan pada tahap signifikan 0.05. Hasil analisis juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang kuat antara aktiviti penasihatan akademik dengan keberkesanan perlaksanaan SPA dengan nilai korelasi 0.744. Analisis regresi pelbagai menunjukkan bahawa aktiviti penasihatan akademik menyumbang kepada 55% varians dalam keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan pada tahap signifikan 0.05. Dua pembolehubah aktiviti penasihatan (pengembangan keperibadian dan hubungan antara peribadi, dan pengajaran kemahiran individu) merupakan penentu yang paling signifikan dalam keberkesanan perlaksanaan SPA di KUITTHO. Akhir sekali, kajian ini juga mencadangkan suatu model sistem akademik untuk dipertimbangkan oleh pihak pengurusan SPA KUiTTHO, dan diharapkan dapat meningkatkan lagi keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan. 2006-11 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7131/ http://eprints.uthm.edu.my/7131/1/24p%20HARTA%20TIWI%20JIWAHYUNI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7131/2/HARTA%20TIWI%20JIWAHYUNI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7131/3/HARTA%20TIWI%20JIWAHYUNI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Pendidikan Teknikal
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Wiji Wahyuni, Hartati
Pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan akademik
description Sistem Penasihatan Akademik (SPA) adalah penting dalam pengurusan akademik bagi sesebuah institusi pengajian. SPA merupakan antara perkhidmatan pelanggan yang utama dalam 'core business' di kalangan pelajar, ianya juga suatu perkhidmatan yang menghubungkan antara hal-hal akademik pelajar dengan dunia keperibadian ke arah meningkatkan perkembangan menyeluruh bagi pelajar. Dalam perlaksanaan SPA, ada dua gaya yang diamalkan iaitu gaya preskriptif dan gaya perkembangan (developmental). Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan SPA. Kajian ini merupakan kajian tinjauan berbentuk kuantitatif yang menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Seramai 603 orang yang terdiri daripada 137 orang Penasihat Akademik (PA) dan 466 orang pelajar saijana muda tahun akhir di enam buah fakulti di KUiTTHO telah dipilih secara rawak sebagai responden. Data-data dikumpulkan dan dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 11.5 yang melibatkan statistik deskriptif dan analisis inferensi regresi. Dapatan kajian menunjukkan gaya perkembangan (developmental) merupakan gaya penasihatan akademik yang paling dominan di KUiTTHO. Selain daripada itu dapatan kajian juga menunjukkan perhubungan antara gaya penasihatan akademik dengan keberkesanan perlaksanaan Sistem penasihatan akademik adalah lemah dengan nilai korelasi 0.253. Walau bagaimanapun, hanya 6.4% daripada varians dalam keberkesanan perlaksanaan SPA telah diterangkan oleh gaya penasihatan pada tahap signifikan 0.05. Hasil analisis juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang kuat antara aktiviti penasihatan akademik dengan keberkesanan perlaksanaan SPA dengan nilai korelasi 0.744. Analisis regresi pelbagai menunjukkan bahawa aktiviti penasihatan akademik menyumbang kepada 55% varians dalam keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan pada tahap signifikan 0.05. Dua pembolehubah aktiviti penasihatan (pengembangan keperibadian dan hubungan antara peribadi, dan pengajaran kemahiran individu) merupakan penentu yang paling signifikan dalam keberkesanan perlaksanaan SPA di KUITTHO. Akhir sekali, kajian ini juga mencadangkan suatu model sistem akademik untuk dipertimbangkan oleh pihak pengurusan SPA KUiTTHO, dan diharapkan dapat meningkatkan lagi keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Wiji Wahyuni, Hartati
author_facet Wiji Wahyuni, Hartati
author_sort Wiji Wahyuni, Hartati
title Pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan akademik
title_short Pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan akademik
title_full Pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan akademik
title_fullStr Pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan akademik
title_full_unstemmed Pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan akademik
title_sort pengaruh gaya dan aktiviti penasihatan akademik terhadap keberkesanan perlaksanaan sistem penasihatan akademik
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal
publishDate 2006
url http://eprints.uthm.edu.my/7131/1/24p%20HARTA%20TIWI%20JIWAHYUNI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7131/2/HARTA%20TIWI%20JIWAHYUNI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7131/3/HARTA%20TIWI%20JIWAHYUNI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831117089603584