Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan

Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di kalangan usahawan di kawasan pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, Johor. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggunak...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Zainal, Rina Ilyana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7167/1/24p%20RINA%20ILYANA%20ZAINAL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7167/2/RINA%20ILYANA%20ZAINAL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7167/3/RINA%20ILYANA%20ZAINAL%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.7167
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.71672022-06-14T02:13:15Z Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan 2004-03 Zainal, Rina Ilyana HF Commerce HF5001-6182 Business Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di kalangan usahawan di kawasan pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, Johor. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggunakan borang soal selidik. Seramai 181 orang responden telah dipilih melalui persampelan rawak mudah. Namun begitu, hanya 152 orang sahaja yang memberikan maklumbalas. Data-data yang telah dikumpulkan kemudimmya dianalisa dengan menggunakan program Statistical I'ackagefor Social Science (SPSS) versi 11. Selain daripada itu, kajian inijuga turut menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian untuk menyokong dan memperkukuhkan lagi dapatan kajian. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa golongan usahawan mengamalkan amalan komunikasi menyangga yang tinggi dalam mengumskan perniagaan mereka. Mereka lebih cenderung untuk menggunakan saluran komunikasi tidak forn1al berbanding saluran komunikasi fonnal dalam menguruskan ah.1iviti pemiagaan. Media massa pula dipilih sebagai sumber maklumat yang utama untuk mendapatkan maklumat-maklumat semasa tentang perniagaan. Berdasarkan penemuan kajian ini, adalah dicadangkan supaya golongan usahawan memberikan penekanan kepada aspek penyaluran maklumat yang berkualiti serta membina hubungan dua hala dalam proses komunikasi. Maklumbalas yang lebih kerap juga perlu dijadikan sebagai satu amalan. Dengan adanya maklumbalas, ia akan dapat membantu pem 2004-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7167/ http://eprints.uthm.edu.my/7167/1/24p%20RINA%20ILYANA%20ZAINAL.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7167/2/RINA%20ILYANA%20ZAINAL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7167/3/RINA%20ILYANA%20ZAINAL%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic HF Commerce
HF5001-6182 Business
spellingShingle HF Commerce
HF5001-6182 Business
Zainal, Rina Ilyana
Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
description Kaiian ini adalah mengenai komunikasi berkesan di kalangan usahawan di kawasan pu;at pemiagaan (CBD) Taman Universiti, Skudai, Johor. Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk meninjau amalan komunikasi yang berkesan di kalangan usahawan tempatan. Data utama kajian dikumpulkan dengan menggunakan borang soal selidik. Seramai 181 orang responden telah dipilih melalui persampelan rawak mudah. Namun begitu, hanya 152 orang sahaja yang memberikan maklumbalas. Data-data yang telah dikumpulkan kemudimmya dianalisa dengan menggunakan program Statistical I'ackagefor Social Science (SPSS) versi 11. Selain daripada itu, kajian inijuga turut menggunakan kaedah temubual dan pemerhatian untuk menyokong dan memperkukuhkan lagi dapatan kajian. Hasil daripada kajian ini mendapati bahawa golongan usahawan mengamalkan amalan komunikasi menyangga yang tinggi dalam mengumskan perniagaan mereka. Mereka lebih cenderung untuk menggunakan saluran komunikasi tidak forn1al berbanding saluran komunikasi fonnal dalam menguruskan ah.1iviti pemiagaan. Media massa pula dipilih sebagai sumber maklumat yang utama untuk mendapatkan maklumat-maklumat semasa tentang perniagaan. Berdasarkan penemuan kajian ini, adalah dicadangkan supaya golongan usahawan memberikan penekanan kepada aspek penyaluran maklumat yang berkualiti serta membina hubungan dua hala dalam proses komunikasi. Maklumbalas yang lebih kerap juga perlu dijadikan sebagai satu amalan. Dengan adanya maklumbalas, ia akan dapat membantu pem
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Zainal, Rina Ilyana
author_facet Zainal, Rina Ilyana
author_sort Zainal, Rina Ilyana
title Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_short Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_full Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_fullStr Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_full_unstemmed Amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
title_sort amalan komunikasi berkesan di kalangan usahawan tempatan
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2004
url http://eprints.uthm.edu.my/7167/1/24p%20RINA%20ILYANA%20ZAINAL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7167/2/RINA%20ILYANA%20ZAINAL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7167/3/RINA%20ILYANA%20ZAINAL%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831120993452032