Penilaian terhadap pengaruh reka bentuk studio dan kemudahan teknologi ke atas peningkatan kemahiran pelajar senibina: satu kajian kes di salah sebuah politeknik di pantai barat Semenanjung Malaysia
Kajian kes ini adalah bertujuan untuk memahami pandangan pelajar tentang keselesaan pembelajaran di politeknik dilihat daripada aspek rekabentuk studio dan teknologi serta kemudahan yang disediakan kepada mereka yang mengikuti kersus senibina. Kajian ini akan mengukur secara kualitatif aras ke...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7275/1/24p%20AHMAD%20FIKRI%20YUSOFF%20FAIZAL%20ABU%20SAMAH%20NOOR%20AINI%20MOHARAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7275/4/AHMAD%20FIKRI%20YUSOFF%20FAIZAL%20ABU%20SAMAH%20NOOR%20AINI%20MOHARAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7275/3/AHMAD%20FIKRI%20YUSOFF%20FAIZAL%20ABU%20SAMAH%20NOOR%20AINI%20MOHARAD%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian kes ini adalah bertujuan untuk memahami pandangan pelajar tentang
keselesaan pembelajaran di politeknik dilihat daripada aspek rekabentuk studio dan
teknologi serta kemudahan yang disediakan kepada mereka yang mengikuti kersus
senibina. Kajian ini akan mengukur secara kualitatif aras kepuasan individu pclajar
terhadap produk atau hasil kerja mereka yang dipengaruhi oleh persekitaran
pembelajaran yang dinilai dari kedua-dua aspek diatas.
Kajian kes ini telah mengambil sampel kajian seramai 117 orang yang tcrdiri
daripada pelajar peringkat Sijil dan Diploma sebagai responden. Penganalisaan kc
atas data sam pel adalah mengikut pecahan semester iaitu semester 1, semester 2 dan
semester 4 bagi pelajar Sijil dan semester 5 dan semester 6 bagi pclajar Diploma.
Kaedah soal se!idik telah dipilih oleh penyelidik sebagai instrumen kajian
untuk mendapatkan data dari responden. Borang soal selidik ini telah dicipta oleh
penyelidik sendiri berpandukan kepada soal se!idik penyelidik terdahulu dan
dibimbing oleh pensyarah penyelia.
Hasi! daripada proses penganalisaan data akan dipaparkan di dalam bentu\.;
jadual dan histob'Tam bagi menunjukkan pandangan pelajar senibina terhadap reka
bentuk studio dan kemudahan telG1OIogi ke atas peningkatan kemahiran sescorang. |
---|