Konsep keislaman dalam rekabentuk kurikulum pelancongan di sebuah Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia

Perkembangan yang pesat industri peiancongan di negara ini teiah dibuktikan melalui sumbangannya yang besar terhadap pendapatan negara. Industri ini turut menyediakan peluang pekerjaan dalam kuantiti yang cukup besar kepada rakyat. Menyedari bahawa tenaga kerja yang terlatih diperlukan untuk m...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ahmad Zaini, Mohd Shahrir
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7360/1/24p%20MOHD%20SHAHRIR%20AHMAD%20ZAINI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7360/2/MOHD%20SHAHRIR%20AHMAD%20ZAINI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7360/3/MOHD%20SHAHRIR%20AHMAD%20ZAINI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Perkembangan yang pesat industri peiancongan di negara ini teiah dibuktikan melalui sumbangannya yang besar terhadap pendapatan negara. Industri ini turut menyediakan peluang pekerjaan dalam kuantiti yang cukup besar kepada rakyat. Menyedari bahawa tenaga kerja yang terlatih diperlukan untuk memngkatkan tahap kualiti perkhidmatan dalam bidang pelancongan negara, banyak institusi pengajian termasuk Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia telah menawarkan kursus khusus datam bidang pelancongan. Bidang pelancongan ini seringkali dikaitkan dengan unsur-unsur negatif yang bertentangan dengan budaya dan agama Islam. Tujuan kajian ini dijalankan ialah untuk melihat konsep keislaman dalam rekabentuk kurikulum pelancongan di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia. Poputasi kajian ini terdiri daripada pelajar-pelajar semester enam kursus pengurusan pelancongan Politeknik Johor Bharu, Pasir Gudang, Johor. Data dikumpul menggunakan soalsetidik dan dianatisis menggunakan taburan frekuensi, peratus dan min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kemahiran yang diberikan tidak mempunyai penerapan konsep keislaman. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa perubahan sosial yang dialami oleh peiajar mendedahkan mereka kepada perkara yang negatif dan akhir sekali, perubahan diperlukan untuk mengukuhkan kurikulum disamping perlunya menerapkan konsep keislaman dalam kurikulum berkenaan. Oleh itu, dicadangkan agar pelaksanaan kurikulum pelancongan dapat diperhalusi untuk membina graduan yang berwibawa dan mempunyai sahsiah yang tinggi.