Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik

Kajian bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbcza gaya kognitif dan kemahiran logik. Ini kerana terdapat kajian-kajian lalu yang menyatakan bahawa pelajar-pelajar sukar untuk menguasai subjek Pengaturcaraan Komputer ker...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Musa, Nurliana
格式: Thesis
语言:English
English
English
出版: 2008
主题:
在线阅读:http://eprints.uthm.edu.my/7410/1/24p%20NURLIANA%20MUSA.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7410/2/NURLIANA%20MUSA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7410/3/NURLIANA%20MUSA%20WATERMARK.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my-uthm-ep.7410
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.74102022-07-21T07:19:40Z Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik 2008-04 Musa, Nurliana BF Psychology Kajian bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbcza gaya kognitif dan kemahiran logik. Ini kerana terdapat kajian-kajian lalu yang menyatakan bahawa pelajar-pelajar sukar untuk menguasai subjek Pengaturcaraan Komputer kerana mereka lemah dalam strategi penyelesaian masalah. Gaya kognitif serta kemahiran berfikir secara logik pula mempengaruhi kebolehan individu membuat aturcara dan menyelesaikan masalah. Oleh itu, dengan menggunakan reka bentuk h.7msi eksperimental, kajian ini mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalal1 ke atas pelajar dengan gaya kognitif Field Dependent (FD) dan Field Independent (FI) serta tahap kemahiran logik tinggi (LT) dan tahap kemahiran logik rendah (LR). Sampel bagi kajian adalah pelajar semester 3 Diploma Kejuruteraan Elcktrik dan Eleh.ironik Politeknik Mcrlimau Melaka. Sampcl dipilih melalui kaedah persampelan bertujuan kerana san1pel yang perlu dipilih adalah sampel yang mengambil subjek Pengaturcaraan Komputer (E3062). Jumlah san1pel yang digunakan dalam kajian ini ialah seramai 71 orang pelajar. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Group Embedded Figures Test (GEFT), Sequences Test, ujian pra ujian pos serta model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedab statistik deskriptif dan statistik inferens. Hasil analisis mendapati bahawa majoriti pelajar dikategorikan scbagai FI dan LT di mana Fl seramai 51 orang dan LT seramai 46 orang. Analisis deskriptif juga menunjukkan bahawa skor min pencapaian kumpulan rawatan tidak kira sama ada secara keseluruhan mahupun mengih1t gaya kognitif serta kemalliran logik adalah lebih tinggi daripada hrmpulan kawalan. Analisis inferens yang menggunakan ujian-t tidak bersandar mendapati terdapat perbezaan di antara pencapaian pelajar bagi kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan adalah signifikan. Hasil kajian juga mendapati prestasi pencapaian pelajar FI didapati adalah lebih tinggi daripada pelajar FD dan prestasi pencapaian pelajar LT adalah lebih tinggi daripada pelajar LR. Ujian-t tidak bersandar juga membuktikan terdapat perbezaan yang signifikan di antara kumpulan­kumpulan pelajar tersebut. Kesimpulannya, model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah berpotensi dalam meningkatkan pencapaian pelajar secara keseluruhannya bagi subjek Pengaturcaraan Komputer dengan pelajar kategori FI dan LT mendapat manfaat yang lebih daripada kategori FD dan LR. 2008-04 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7410/ http://eprints.uthm.edu.my/7410/1/24p%20NURLIANA%20MUSA.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7410/2/NURLIANA%20MUSA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7410/3/NURLIANA%20MUSA%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic BF Psychology
spellingShingle BF Psychology
Musa, Nurliana
Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
description Kajian bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbcza gaya kognitif dan kemahiran logik. Ini kerana terdapat kajian-kajian lalu yang menyatakan bahawa pelajar-pelajar sukar untuk menguasai subjek Pengaturcaraan Komputer kerana mereka lemah dalam strategi penyelesaian masalah. Gaya kognitif serta kemahiran berfikir secara logik pula mempengaruhi kebolehan individu membuat aturcara dan menyelesaikan masalah. Oleh itu, dengan menggunakan reka bentuk h.7msi eksperimental, kajian ini mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalal1 ke atas pelajar dengan gaya kognitif Field Dependent (FD) dan Field Independent (FI) serta tahap kemahiran logik tinggi (LT) dan tahap kemahiran logik rendah (LR). Sampel bagi kajian adalah pelajar semester 3 Diploma Kejuruteraan Elcktrik dan Eleh.ironik Politeknik Mcrlimau Melaka. Sampcl dipilih melalui kaedah persampelan bertujuan kerana san1pel yang perlu dipilih adalah sampel yang mengambil subjek Pengaturcaraan Komputer (E3062). Jumlah san1pel yang digunakan dalam kajian ini ialah seramai 71 orang pelajar. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Group Embedded Figures Test (GEFT), Sequences Test, ujian pra ujian pos serta model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedab statistik deskriptif dan statistik inferens. Hasil analisis mendapati bahawa majoriti pelajar dikategorikan scbagai FI dan LT di mana Fl seramai 51 orang dan LT seramai 46 orang. Analisis deskriptif juga menunjukkan bahawa skor min pencapaian kumpulan rawatan tidak kira sama ada secara keseluruhan mahupun mengih1t gaya kognitif serta kemalliran logik adalah lebih tinggi daripada hrmpulan kawalan. Analisis inferens yang menggunakan ujian-t tidak bersandar mendapati terdapat perbezaan di antara pencapaian pelajar bagi kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan adalah signifikan. Hasil kajian juga mendapati prestasi pencapaian pelajar FI didapati adalah lebih tinggi daripada pelajar FD dan prestasi pencapaian pelajar LT adalah lebih tinggi daripada pelajar LR. Ujian-t tidak bersandar juga membuktikan terdapat perbezaan yang signifikan di antara kumpulan­kumpulan pelajar tersebut. Kesimpulannya, model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah berpotensi dalam meningkatkan pencapaian pelajar secara keseluruhannya bagi subjek Pengaturcaraan Komputer dengan pelajar kategori FI dan LT mendapat manfaat yang lebih daripada kategori FD dan LR.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Musa, Nurliana
author_facet Musa, Nurliana
author_sort Musa, Nurliana
title Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_short Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_full Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_fullStr Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_full_unstemmed Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_sort model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
publishDate 2008
url http://eprints.uthm.edu.my/7410/1/24p%20NURLIANA%20MUSA.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7410/2/NURLIANA%20MUSA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7410/3/NURLIANA%20MUSA%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831148217630720