Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor

Strategi pemasaran memainkan peranan yang penting untuk menentukan kejayaan mahupun kegagalan sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, satu kajian di jalankan untuk meninjau kecenderungan pelajar dalam menceburi bidang keusahwanan dan meninjau sejauh mana pengetahuan pelajar dalam bidang pemasaran khususny...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7450/1/24p%20SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/2/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/3/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Strategi pemasaran memainkan peranan yang penting untuk menentukan kejayaan mahupun kegagalan sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, satu kajian di jalankan untuk meninjau kecenderungan pelajar dalam menceburi bidang keusahwanan dan meninjau sejauh mana pengetahuan pelajar dalam bidang pemasaran khususnya pengetahuan tentang strategi pemasaran yang merangkumi strategi keluaran, harga, saluran agihan dan promosi. Di dalam merealisasikan kajian ini, seramai 37 orang pelajar tingkatan 5, kursus Katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johar telah di jadikan sampel kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian yang kemudiannya dianalisis secara deskriptifmelalui program SPSS (Statistical Package for Social Sciene) versi 10.0. Daripada kajian yang telah dijalankan, di dapati bahawa setiap pelajar mempunyai kecenderungan serta minat yang tinggi untuk menceburi bidang keusahawanan tetapi mereka masih lagi kurang atau tidak mempunyai pengetahuan yang secukupnya dalam bidang pemasaran khususnya dari aspek strategi pemasaran. Melihat akan permasalahan ini, pengkaji telah menghasilkan satu garis panduan yang berkaitan dengan strategi pemasaran bagi rujukan pelajar mahupun pihak-pihak yang berkaitan. Di akhir bab ini juga pengkaji telah mengemukakan beberapa andaian dan idea agar ianya dapat dijadikan panduan dan rujukan di masa hadapan.