Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor

Strategi pemasaran memainkan peranan yang penting untuk menentukan kejayaan mahupun kegagalan sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, satu kajian di jalankan untuk meninjau kecenderungan pelajar dalam menceburi bidang keusahwanan dan meninjau sejauh mana pengetahuan pelajar dalam bidang pemasaran khususny...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7450/1/24p%20SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/2/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/3/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.7450
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.74502022-07-24T03:47:50Z Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor 2003-02 Syed Hamid, Sharifah Yuhayu HF Commerce HF5001-6182 Business HF5410-5417.5 Marketing. Distribution of products Strategi pemasaran memainkan peranan yang penting untuk menentukan kejayaan mahupun kegagalan sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, satu kajian di jalankan untuk meninjau kecenderungan pelajar dalam menceburi bidang keusahwanan dan meninjau sejauh mana pengetahuan pelajar dalam bidang pemasaran khususnya pengetahuan tentang strategi pemasaran yang merangkumi strategi keluaran, harga, saluran agihan dan promosi. Di dalam merealisasikan kajian ini, seramai 37 orang pelajar tingkatan 5, kursus Katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johar telah di jadikan sampel kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian yang kemudiannya dianalisis secara deskriptifmelalui program SPSS (Statistical Package for Social Sciene) versi 10.0. Daripada kajian yang telah dijalankan, di dapati bahawa setiap pelajar mempunyai kecenderungan serta minat yang tinggi untuk menceburi bidang keusahawanan tetapi mereka masih lagi kurang atau tidak mempunyai pengetahuan yang secukupnya dalam bidang pemasaran khususnya dari aspek strategi pemasaran. Melihat akan permasalahan ini, pengkaji telah menghasilkan satu garis panduan yang berkaitan dengan strategi pemasaran bagi rujukan pelajar mahupun pihak-pihak yang berkaitan. Di akhir bab ini juga pengkaji telah mengemukakan beberapa andaian dan idea agar ianya dapat dijadikan panduan dan rujukan di masa hadapan. 2003-02 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7450/ http://eprints.uthm.edu.my/7450/1/24p%20SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7450/2/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7450/3/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic HF Commerce
HF5001-6182 Business
HF Commerce
spellingShingle HF Commerce
HF5001-6182 Business
HF Commerce
Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
description Strategi pemasaran memainkan peranan yang penting untuk menentukan kejayaan mahupun kegagalan sesebuah pemiagaan. Lantaran itu, satu kajian di jalankan untuk meninjau kecenderungan pelajar dalam menceburi bidang keusahwanan dan meninjau sejauh mana pengetahuan pelajar dalam bidang pemasaran khususnya pengetahuan tentang strategi pemasaran yang merangkumi strategi keluaran, harga, saluran agihan dan promosi. Di dalam merealisasikan kajian ini, seramai 37 orang pelajar tingkatan 5, kursus Katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johar telah di jadikan sampel kajian. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian yang kemudiannya dianalisis secara deskriptifmelalui program SPSS (Statistical Package for Social Sciene) versi 10.0. Daripada kajian yang telah dijalankan, di dapati bahawa setiap pelajar mempunyai kecenderungan serta minat yang tinggi untuk menceburi bidang keusahawanan tetapi mereka masih lagi kurang atau tidak mempunyai pengetahuan yang secukupnya dalam bidang pemasaran khususnya dari aspek strategi pemasaran. Melihat akan permasalahan ini, pengkaji telah menghasilkan satu garis panduan yang berkaitan dengan strategi pemasaran bagi rujukan pelajar mahupun pihak-pihak yang berkaitan. Di akhir bab ini juga pengkaji telah mengemukakan beberapa andaian dan idea agar ianya dapat dijadikan panduan dan rujukan di masa hadapan.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
author_facet Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
author_sort Syed Hamid, Sharifah Yuhayu
title Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_short Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_full Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_fullStr Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_full_unstemmed Strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, Sekolah Menengah Teknik Muar, Johor
title_sort strategi pemasaran di dalam bidang keusahawanan: sa tu tinjauan di kalangan pelajar katering, sekolah menengah teknik muar, johor
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/7450/1/24p%20SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/2/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7450/3/SHARIFAH%20YUHAYU%20SYED%20HAMID%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831152861773824