Menilai kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan menggunakan instrumen FM-SERVQUAL

Isu kecekapan sistem penyampaian perkliidmatan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menjadi perhatian utama kerajaan. Ia meliputi Pengurusan Fasiliti ke atas modal insan, premis, tekiiologi dan proses kerja di PBT. Fungsi Pihak Berkuasa Tempatan semakin mencabar selari dengan perubahan persekitaran y...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Wan Yusoff, Wan Zahari
格式: Thesis
语言:English
English
English
出版: 2008
主题:
在线阅读:http://eprints.uthm.edu.my/7472/1/24p%20WAN%20ZAHARI%20WAN%20YUSOFF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7472/2/WAN%20ZAHARI%20WAN%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7472/3/WAN%20ZAHARI%20WAN%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
id my-uthm-ep.7472
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.74722022-07-24T03:50:38Z Menilai kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan menggunakan instrumen FM-SERVQUAL 2008-01 Wan Yusoff, Wan Zahari JS Local government Municipal government Isu kecekapan sistem penyampaian perkliidmatan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menjadi perhatian utama kerajaan. Ia meliputi Pengurusan Fasiliti ke atas modal insan, premis, tekiiologi dan proses kerja di PBT. Fungsi Pihak Berkuasa Tempatan semakin mencabar selari dengan perubahan persekitaran yang begitu pantas. Ini menimbulkan keperluan Pihak Berkuasa Tempatan menyediakan perkliidmatan lebih berkualiti. Kualiti Perkliidmatan adalah suatu konsep yang abstrak dan elusif dengan cirinya 'tidak ketara,' heterogeneous dan 'tidak boleh dipisalikan' antara proses dan output. Ciri-ciri ini menjadikan Kualiti Perkliidmatan sukar diukur dan sukar dinilai. Beberapa model dikenal pasti telah dibangunkan bagi menilai Kualiti Perkliidmatan. Bagaimanapun model-model berkenaan hanya berasaskan prestasi perkliidmatan semasa dan tidak mengambilkira ekspektasi pelanggan yang merupakan kriteria penting dalam penilaian Kualiti Perkliidmatan. Dengan demikian penyelidikan ini berusaha meneliti perkara ini dengan membangunkan instrumen yang dinamakan FM-SERVQUAL. Instrumen ini dibangunkan dalam kerangka Pengurusan Fasiliti Bersepadu. Ia berasaskan persepsi dan ekspektasi pelanggan iaitu SQ = P|E, di mana; SQ adalah Kualiti Perkliidmatan; P adalah Persepsi dan E adalah Ekspektasi. Instrumen ini berupaya mengenal pasti simptom ketidakpuasan pelanggan dalam sistem penyampaian perkliidmatan PBT. Sehubungan itu Majlis Bandaraya Johor Bahru telah dipilih sebagai kajian kes. Ia melibatkan dua fasa kutipan data primer. Fasa pertama dilaksana berasaskan pendekatan kualitatif menerusi temu bual separa berstruktur ke atas penyedia perkliidmatan iaitu 20 orang pegawai kanan MBJB. Hasil kajian menunjukkan wujudnya keperluan untuk mengukur tahap Kualiti Perkliidmatan sistem penyampaian di PBT. Berikutnya, dalam Fasa kedua. pengukuran ke atas Kualiti Perkliidmatan dilaksana berasaskan pendekatan kuantitatif. Ia melibatkan dua tahap kutipan data primer ke atas penyedia perkliidmatan. Hasil analisis mendapati lima (5) elemen dalam komponen pengurusan teknologi dan ICT dan enam (6) elemen dalam komponen pengurusan premis berada di bawah tahap Perkliidmatan Berkualiti. Lain�lain elemen perkliidmatan mencapai tahap kualiti minimum. Instrumen FM�SERVQUAL yang dibina secara empirikal berupaya menilai Kualiti Perkliidmatan dalam persekitaran PBT yang begitu kompleks. Ia juga berfungsi sebagai alat penting dalam perancangan polisi organisasi pada masa hadapan. 2008-01 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7472/ http://eprints.uthm.edu.my/7472/1/24p%20WAN%20ZAHARI%20WAN%20YUSOFF.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7472/2/WAN%20ZAHARI%20WAN%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7472/3/WAN%20ZAHARI%20WAN%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf text en validuser phd doctoral Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pengurusan Teknologi
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic JS Local government Municipal government
spellingShingle JS Local government Municipal government
Wan Yusoff, Wan Zahari
Menilai kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan menggunakan instrumen FM-SERVQUAL
description Isu kecekapan sistem penyampaian perkliidmatan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menjadi perhatian utama kerajaan. Ia meliputi Pengurusan Fasiliti ke atas modal insan, premis, tekiiologi dan proses kerja di PBT. Fungsi Pihak Berkuasa Tempatan semakin mencabar selari dengan perubahan persekitaran yang begitu pantas. Ini menimbulkan keperluan Pihak Berkuasa Tempatan menyediakan perkliidmatan lebih berkualiti. Kualiti Perkliidmatan adalah suatu konsep yang abstrak dan elusif dengan cirinya 'tidak ketara,' heterogeneous dan 'tidak boleh dipisalikan' antara proses dan output. Ciri-ciri ini menjadikan Kualiti Perkliidmatan sukar diukur dan sukar dinilai. Beberapa model dikenal pasti telah dibangunkan bagi menilai Kualiti Perkliidmatan. Bagaimanapun model-model berkenaan hanya berasaskan prestasi perkliidmatan semasa dan tidak mengambilkira ekspektasi pelanggan yang merupakan kriteria penting dalam penilaian Kualiti Perkliidmatan. Dengan demikian penyelidikan ini berusaha meneliti perkara ini dengan membangunkan instrumen yang dinamakan FM-SERVQUAL. Instrumen ini dibangunkan dalam kerangka Pengurusan Fasiliti Bersepadu. Ia berasaskan persepsi dan ekspektasi pelanggan iaitu SQ = P|E, di mana; SQ adalah Kualiti Perkliidmatan; P adalah Persepsi dan E adalah Ekspektasi. Instrumen ini berupaya mengenal pasti simptom ketidakpuasan pelanggan dalam sistem penyampaian perkliidmatan PBT. Sehubungan itu Majlis Bandaraya Johor Bahru telah dipilih sebagai kajian kes. Ia melibatkan dua fasa kutipan data primer. Fasa pertama dilaksana berasaskan pendekatan kualitatif menerusi temu bual separa berstruktur ke atas penyedia perkliidmatan iaitu 20 orang pegawai kanan MBJB. Hasil kajian menunjukkan wujudnya keperluan untuk mengukur tahap Kualiti Perkliidmatan sistem penyampaian di PBT. Berikutnya, dalam Fasa kedua. pengukuran ke atas Kualiti Perkliidmatan dilaksana berasaskan pendekatan kuantitatif. Ia melibatkan dua tahap kutipan data primer ke atas penyedia perkliidmatan. Hasil analisis mendapati lima (5) elemen dalam komponen pengurusan teknologi dan ICT dan enam (6) elemen dalam komponen pengurusan premis berada di bawah tahap Perkliidmatan Berkualiti. Lain�lain elemen perkliidmatan mencapai tahap kualiti minimum. Instrumen FM�SERVQUAL yang dibina secara empirikal berupaya menilai Kualiti Perkliidmatan dalam persekitaran PBT yang begitu kompleks. Ia juga berfungsi sebagai alat penting dalam perancangan polisi organisasi pada masa hadapan.
format Thesis
qualification_name Doctor of Philosophy (PhD.)
qualification_level Doctorate
author Wan Yusoff, Wan Zahari
author_facet Wan Yusoff, Wan Zahari
author_sort Wan Yusoff, Wan Zahari
title Menilai kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan menggunakan instrumen FM-SERVQUAL
title_short Menilai kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan menggunakan instrumen FM-SERVQUAL
title_full Menilai kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan menggunakan instrumen FM-SERVQUAL
title_fullStr Menilai kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan menggunakan instrumen FM-SERVQUAL
title_full_unstemmed Menilai kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan menggunakan instrumen FM-SERVQUAL
title_sort menilai kualiti perkhidmatan pihak berkuasa tempatan menggunakan instrumen fm-servqual
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pengurusan Teknologi
publishDate 2008
url http://eprints.uthm.edu.my/7472/1/24p%20WAN%20ZAHARI%20WAN%20YUSOFF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7472/2/WAN%20ZAHARI%20WAN%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7472/3/WAN%20ZAHARI%20WAN%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831158262988800