Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik (sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ia...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Ab. Rahim, Dayang Suhaila
格式: Thesis
語言:English
English
English
出版: 2003
主題:
在線閱讀:http://eprints.uthm.edu.my/7642/1/24p%20DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7642/2/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7642/3/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20WATERMARK.pdf
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik (sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Nilai Alpha�cronbach bagi kajian rintis ialah 0.8170. Pengkaji menggunakan SPSS versi 10.00 untuk menganalisis data. Hasil dapatan kajian menunjukkan permasalahan pelajar dalam memahami bab Pemakanan seperti kurang bahan rujukan, sikap pelajar dan penggunaan istilah sains yang sukar untuk difahami. Latar belakang akademik pelajar adalah sederhana iaitu majoriti mendapat C bagi mata pelajaran sains. Gaya pembelajaran dari aspek rangsangan, emosi, sosiologi dan psikologi adalah tinggi dan ini menunjukkan tiada masalah yang serius berhubung dengan aspek-aspek tersebut Namun begitu dari aspek fisiologi adalah sederhana. Motivasi pelajar juga adalah tinggi. Namun begitu, sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan adalah negatif. Hasil daripada dapatan kajian, pengkaji telah menghasilkan satu modul cadangan iaitu Modul Pembelajaran Kendiri Bab Pemakanan.