Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik (sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ia...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | Thesis |
語言: | English English English |
出版: |
2003
|
主題: | |
在線閱讀: | http://eprints.uthm.edu.my/7642/1/24p%20DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7642/2/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7642/3/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20WATERMARK.pdf |
標簽: |
添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
|
總結: | Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik
(sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini
adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor
Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Nilai Alpha�cronbach bagi kajian rintis ialah 0.8170. Pengkaji menggunakan SPSS versi 10.00 untuk
menganalisis data. Hasil dapatan kajian menunjukkan permasalahan pelajar dalam
memahami bab Pemakanan seperti kurang bahan rujukan, sikap pelajar dan penggunaan
istilah sains yang sukar untuk difahami. Latar belakang akademik pelajar adalah
sederhana iaitu majoriti mendapat C bagi mata pelajaran sains. Gaya pembelajaran dari
aspek rangsangan, emosi, sosiologi dan psikologi adalah tinggi dan ini menunjukkan
tiada masalah yang serius berhubung dengan aspek-aspek tersebut Namun begitu dari
aspek fisiologi adalah sederhana. Motivasi pelajar juga adalah tinggi. Namun begitu,
sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan adalah negatif. Hasil daripada dapatan
kajian, pengkaji telah menghasilkan satu modul cadangan iaitu Modul Pembelajaran
Kendiri Bab Pemakanan. |
---|