Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik (sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ab. Rahim, Dayang Suhaila
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7642/1/24p%20DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7642/2/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7642/3/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.7642
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.76422022-09-08T02:16:34Z Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik 2003-03 Ab. Rahim, Dayang Suhaila TX Home economics TX901-946.5 Hospitality industry. Hotels, clubs, restaurants, etc. Food service Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik (sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Nilai Alpha�cronbach bagi kajian rintis ialah 0.8170. Pengkaji menggunakan SPSS versi 10.00 untuk menganalisis data. Hasil dapatan kajian menunjukkan permasalahan pelajar dalam memahami bab Pemakanan seperti kurang bahan rujukan, sikap pelajar dan penggunaan istilah sains yang sukar untuk difahami. Latar belakang akademik pelajar adalah sederhana iaitu majoriti mendapat C bagi mata pelajaran sains. Gaya pembelajaran dari aspek rangsangan, emosi, sosiologi dan psikologi adalah tinggi dan ini menunjukkan tiada masalah yang serius berhubung dengan aspek-aspek tersebut Namun begitu dari aspek fisiologi adalah sederhana. Motivasi pelajar juga adalah tinggi. Namun begitu, sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan adalah negatif. Hasil daripada dapatan kajian, pengkaji telah menghasilkan satu modul cadangan iaitu Modul Pembelajaran Kendiri Bab Pemakanan. 2003-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7642/ http://eprints.uthm.edu.my/7642/1/24p%20DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7642/2/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7642/3/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic TX Home economics
TX Home economics
spellingShingle TX Home economics
TX Home economics
Ab. Rahim, Dayang Suhaila
Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik
description Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik (sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Nilai Alpha�cronbach bagi kajian rintis ialah 0.8170. Pengkaji menggunakan SPSS versi 10.00 untuk menganalisis data. Hasil dapatan kajian menunjukkan permasalahan pelajar dalam memahami bab Pemakanan seperti kurang bahan rujukan, sikap pelajar dan penggunaan istilah sains yang sukar untuk difahami. Latar belakang akademik pelajar adalah sederhana iaitu majoriti mendapat C bagi mata pelajaran sains. Gaya pembelajaran dari aspek rangsangan, emosi, sosiologi dan psikologi adalah tinggi dan ini menunjukkan tiada masalah yang serius berhubung dengan aspek-aspek tersebut Namun begitu dari aspek fisiologi adalah sederhana. Motivasi pelajar juga adalah tinggi. Namun begitu, sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan adalah negatif. Hasil daripada dapatan kajian, pengkaji telah menghasilkan satu modul cadangan iaitu Modul Pembelajaran Kendiri Bab Pemakanan.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Ab. Rahim, Dayang Suhaila
author_facet Ab. Rahim, Dayang Suhaila
author_sort Ab. Rahim, Dayang Suhaila
title Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik
title_short Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik
title_full Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik
title_fullStr Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik
title_full_unstemmed Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik
title_sort mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2003
url http://eprints.uthm.edu.my/7642/1/24p%20DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7642/2/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7642/3/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831170989555712