Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik (sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ia...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7642/1/24p%20DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7642/2/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7642/3/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.7642 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.76422022-09-08T02:16:34Z Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik 2003-03 Ab. Rahim, Dayang Suhaila TX Home economics TX901-946.5 Hospitality industry. Hotels, clubs, restaurants, etc. Food service Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik (sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Nilai Alpha�cronbach bagi kajian rintis ialah 0.8170. Pengkaji menggunakan SPSS versi 10.00 untuk menganalisis data. Hasil dapatan kajian menunjukkan permasalahan pelajar dalam memahami bab Pemakanan seperti kurang bahan rujukan, sikap pelajar dan penggunaan istilah sains yang sukar untuk difahami. Latar belakang akademik pelajar adalah sederhana iaitu majoriti mendapat C bagi mata pelajaran sains. Gaya pembelajaran dari aspek rangsangan, emosi, sosiologi dan psikologi adalah tinggi dan ini menunjukkan tiada masalah yang serius berhubung dengan aspek-aspek tersebut Namun begitu dari aspek fisiologi adalah sederhana. Motivasi pelajar juga adalah tinggi. Namun begitu, sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan adalah negatif. Hasil daripada dapatan kajian, pengkaji telah menghasilkan satu modul cadangan iaitu Modul Pembelajaran Kendiri Bab Pemakanan. 2003-03 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7642/ http://eprints.uthm.edu.my/7642/1/24p%20DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7642/2/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7642/3/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
TX Home economics TX Home economics |
spellingShingle |
TX Home economics TX Home economics Ab. Rahim, Dayang Suhaila Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti pemasalahan, latar belakang akademik
(sains), motivasi dan sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan. Sampel kajian ini
adalah seramai 30 orang pelajar tingkatan 5 di Sekolah menengah Teknik Muar, Johor
Darul Takzim. Instrumen kajian yang digunakan ialah borang soal selidik. Nilai Alpha�cronbach bagi kajian rintis ialah 0.8170. Pengkaji menggunakan SPSS versi 10.00 untuk
menganalisis data. Hasil dapatan kajian menunjukkan permasalahan pelajar dalam
memahami bab Pemakanan seperti kurang bahan rujukan, sikap pelajar dan penggunaan
istilah sains yang sukar untuk difahami. Latar belakang akademik pelajar adalah
sederhana iaitu majoriti mendapat C bagi mata pelajaran sains. Gaya pembelajaran dari
aspek rangsangan, emosi, sosiologi dan psikologi adalah tinggi dan ini menunjukkan
tiada masalah yang serius berhubung dengan aspek-aspek tersebut Namun begitu dari
aspek fisiologi adalah sederhana. Motivasi pelajar juga adalah tinggi. Namun begitu,
sikap pelajar dalam memahami bab Pemakanan adalah negatif. Hasil daripada dapatan
kajian, pengkaji telah menghasilkan satu modul cadangan iaitu Modul Pembelajaran
Kendiri Bab Pemakanan. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Ab. Rahim, Dayang Suhaila |
author_facet |
Ab. Rahim, Dayang Suhaila |
author_sort |
Ab. Rahim, Dayang Suhaila |
title |
Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik |
title_short |
Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik |
title_full |
Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik |
title_fullStr |
Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik |
title_full_unstemmed |
Mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik |
title_sort |
mengenalpasti permasalahan pelajar kursus katering dalam mata pelajaran teknologi katering di sekolah menengah teknik |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/7642/1/24p%20DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7642/2/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7642/3/DAYANG%20SUHAILA%20AB.%20RAHIM%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747831170989555712 |