Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes
Kajian kes ini adalah bertujuan untuk meninjau perspektif pelajar Saijana Pendidikan (Telaiik dan Vokasional) mengenai kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn. Dua kantin dipilih iaitu kantin asrama dan kantin utama KUiTTHO. Kanti...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7662/1/24p%20MARYANA%20MOHAMAD%20NOR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7662/2/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7662/3/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.7662 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.76622022-09-08T02:19:53Z Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes 2001-09 Mohamad Nor, Maryana TX Home economics TX341-641 Nutrition. Foods and food supply Kajian kes ini adalah bertujuan untuk meninjau perspektif pelajar Saijana Pendidikan (Telaiik dan Vokasional) mengenai kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn. Dua kantin dipilih iaitu kantin asrama dan kantin utama KUiTTHO. Kantin merupakan pusat atau tempat pelajar-pelajar mendapatkan sumber makanan dan minuman yang berkualiti dan bersih. Kita sering kali mendengar berlakunya keracunan makanan. Malah kematian berpunca daripada keracunan makanan juga turut dilaporkan. Walaupun secara sedar atau tidak, ramai antara kita biasa mengalami keracunan makanan sekurang-kurangnya sekali setahun. Berasaskan kepada perkara inilah, kajian ini dijalankan bagi mengetahui kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha kantin tersebut dari perspektif pelajar ini sebagai pengguna. Hanya satu jenis instrumen kajian yang dijalankan dalam kajian ini iaitu kaedah tinjauan melalui soal selidik. Kaedah ini bersesuaian dengan kedudukan responden yang terlibat , iaitu terdiri daripada 113 orang pelajar Saijana Pendidikan (Teknik dan Vokasional) dan 10 orang pekeija kantin. Aspek yang ditinjau adalah dari segi kebersihan semasa pengendalian dan penyediaan makanan, perspektif pelajar mengenai kualiti sesuatu makanan, corak pemilihan sesuatu makanan oleh pelajar dan perbezaan kualiti makanan antara dua buah kantin di KUiTTHO. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa kualiti makanan yang dijual di dua buah kantin KUiTTHO dari perspektif 113 orang responden yang terdiri daripada pelajar Saijana Pendidikan (Teknik & Vokasional) KUiTTHO dan 10 orang pekeija kantin KUiTTHO adalah memuaskan dan juga hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa wujud perbezaan terhadap kualiti makanan yang dijual di kedua-dua kantin yang dikaji. 2001-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7662/ http://eprints.uthm.edu.my/7662/1/24p%20MARYANA%20MOHAMAD%20NOR.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7662/2/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7662/3/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Jabatan Pendidikan Teknik Dan Vokasional |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
TX Home economics TX Home economics |
spellingShingle |
TX Home economics TX Home economics Mohamad Nor, Maryana Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes |
description |
Kajian kes ini adalah bertujuan untuk meninjau perspektif pelajar Saijana Pendidikan
(Telaiik dan Vokasional) mengenai kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha
makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn. Dua kantin dipilih
iaitu kantin asrama dan kantin utama KUiTTHO. Kantin merupakan pusat atau tempat
pelajar-pelajar mendapatkan sumber makanan dan minuman yang berkualiti dan bersih.
Kita sering kali mendengar berlakunya keracunan makanan. Malah kematian berpunca
daripada keracunan makanan juga turut dilaporkan. Walaupun secara sedar atau tidak,
ramai antara kita biasa mengalami keracunan makanan sekurang-kurangnya sekali
setahun. Berasaskan kepada perkara inilah, kajian ini dijalankan bagi mengetahui
kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha kantin tersebut dari perspektif pelajar ini
sebagai pengguna. Hanya satu jenis instrumen kajian yang dijalankan dalam kajian ini
iaitu kaedah tinjauan melalui soal selidik. Kaedah ini bersesuaian dengan kedudukan
responden yang terlibat , iaitu terdiri daripada 113 orang pelajar Saijana Pendidikan
(Teknik dan Vokasional) dan 10 orang pekeija kantin. Aspek yang ditinjau adalah dari
segi kebersihan semasa pengendalian dan penyediaan makanan, perspektif pelajar
mengenai kualiti sesuatu makanan, corak pemilihan sesuatu makanan oleh pelajar dan
perbezaan kualiti makanan antara dua buah kantin di KUiTTHO. Hasil dapatan kajian
ini menunjukkan bahawa kualiti makanan yang dijual di dua buah kantin KUiTTHO
dari perspektif 113 orang responden yang terdiri daripada pelajar Saijana Pendidikan
(Teknik & Vokasional) KUiTTHO dan 10 orang pekeija kantin KUiTTHO adalah
memuaskan dan juga hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa wujud perbezaan
terhadap kualiti makanan yang dijual di kedua-dua kantin yang dikaji. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohamad Nor, Maryana |
author_facet |
Mohamad Nor, Maryana |
author_sort |
Mohamad Nor, Maryana |
title |
Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes |
title_short |
Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes |
title_full |
Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes |
title_fullStr |
Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes |
title_full_unstemmed |
Kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn: satu kajian kes |
title_sort |
kajian terhadap perspektif pelajar sarjana pendidikan (teknik & vokasional) mengenal kualiti makanan yang dijual oleh pengusaha makanan di kantin kolej universiti teknologi tun hussien onn: satu kajian kes |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Jabatan Pendidikan Teknik Dan Vokasional |
publishDate |
2001 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/7662/1/24p%20MARYANA%20MOHAMAD%20NOR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7662/2/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7662/3/MARYANA%20MOHAMAD%20NOR%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747831175627407360 |