Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul
Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk e-modul. Kajian awalan mendapati kebanyakan pelajar sukar dalam menghubungkan peranan carta kawalan X-Bar dan R dengan industri. Penerapan modul multimedia bersifat interaktifke dalam proses pembelajaran masi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7671/1/24p%20MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7671/2/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7671/3/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.7671 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.76712022-09-08T02:47:35Z Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul 2003-10 Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin TS Manufactures TS155-194 Production management. Operations management Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan berbentuk e-modul. Kajian awalan mendapati kebanyakan pelajar sukar dalam menghubungkan peranan carta kawalan X-Bar dan R dengan industri. Penerapan modul multimedia bersifat interaktifke dalam proses pembelajaran masih belum diimplementasi secara meluas di kalangan pelajar Politeknik. Justeru, tujuan e-modul ini dibangunkan adalah untuk membantu pelajar dalam proses pembelajaran. Seramai tiga puluh tujuh orang pelajar tahun akhir Diploma Kejuruteraan Mekanikal Teknologi Pembuatan daripada Politeknik Johor Bahru yang mengambil mata pelajaran Kawalan Kualiti telah diminta untuk memberikan respons bagi menilai kebolehgunaan e-modul yang dibangunkan. Penilaian telah dilakukan terhadap aspek isi kandungan, strategi pembelajaran dan persembahan dalam e-modul. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSSv.JO. Penganalisaan data telah dilakukan dengan menggunakan kaedah peratus, skor min dan Pekali Alpha Cronbach. Kajian mendapati bahawa responden bersetuju e-modul yang dibangunkan dapat membantu pelajar dalam proses pembelajaran carta kawalan X-Bar dan R berdasarkan kepada aspek isi kandungan, strategi pembelajaran yang berkesan dan persembahan yang menarik. 2003-10 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7671/ http://eprints.uthm.edu.my/7671/1/24p%20MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7671/2/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7671/3/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
TS Manufactures TS Manufactures |
spellingShingle |
TS Manufactures TS Manufactures Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul |
description |
Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan satu produk teknologi pendidikan
berbentuk e-modul. Kajian awalan mendapati kebanyakan pelajar sukar dalam
menghubungkan peranan carta kawalan X-Bar dan R dengan industri. Penerapan modul
multimedia bersifat interaktifke dalam proses pembelajaran masih belum
diimplementasi secara meluas di kalangan pelajar Politeknik. Justeru, tujuan e-modul ini
dibangunkan adalah untuk membantu pelajar dalam proses pembelajaran. Seramai tiga
puluh tujuh orang pelajar tahun akhir Diploma Kejuruteraan Mekanikal Teknologi
Pembuatan daripada Politeknik Johor Bahru yang mengambil mata pelajaran Kawalan
Kualiti telah diminta untuk memberikan respons bagi menilai kebolehgunaan e-modul
yang dibangunkan. Penilaian telah dilakukan terhadap aspek isi kandungan, strategi
pembelajaran dan persembahan dalam e-modul. Data dianalisis dengan menggunakan
perisian SPSSv.JO. Penganalisaan data telah dilakukan dengan menggunakan kaedah
peratus, skor min dan Pekali Alpha Cronbach. Kajian mendapati bahawa responden
bersetuju e-modul yang dibangunkan dapat membantu pelajar dalam proses
pembelajaran carta kawalan X-Bar dan R berdasarkan kepada aspek isi kandungan,
strategi pembelajaran yang berkesan dan persembahan yang menarik. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin |
author_facet |
Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin |
author_sort |
Mohd Nadzri, Mohd Azaharuddin |
title |
Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul |
title_short |
Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul |
title_full |
Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul |
title_fullStr |
Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran carta kawalan X - BAR dan R melalui e-modul |
title_sort |
pembelajaran carta kawalan x - bar dan r melalui e-modul |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan |
publishDate |
2003 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/7671/1/24p%20MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7671/2/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7671/3/MOHD%20AZAHARUDDIN%20MOHD%20NADZRI%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747831177804251136 |