Pembangunan dan penilaian modul pengajaran kendiri berasakan web untuk subjek pola pakaian (JURUSAN FESYEN) di Politeknik
Modul Pengajaran Kendiri merupakan satu media pengajaran berasaskan teknologi yang mengandungi unit-unit aktiviti yang dibentuk untuk membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan untuk menilai sejauh mana keberkesanan Modul Pengajaran...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7710/1/24p%20NORAZRINA%20ABD%20SHUKOR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7710/2/NORAZRINA%20ABD%20SHUKOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7710/3/NORAZRINA%20ABD%20SHUKOR%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Modul Pengajaran Kendiri merupakan satu media pengajaran berasaskan
teknologi yang mengandungi unit-unit aktiviti yang dibentuk untuk membantu dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini
bertujuan untuk menilai sejauh mana keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri
Berasaskan Web untuk Pol a Pakaian (MPKWPP) yang dibangunkan bagi membantu
pensyarah dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dari
aspek tahap kebolehlaksanaan, mesra pengguna, interaktiviti, peningkatan pcngctahuan,
kemahiran dan juga pembentukan sikap positifpelajar fesyen dalam melakar Pola
Pakaian. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 12 orang pensyarah yang mengajar
subjek Pola Pakaian di Politeknik Johor Bahru (PJB) dan juga 50 orang pelajar
(Semester 2 dan Semester 3) Diploma Seni Reka Pesyen dan Membuat Pakaian di PJB.
Pengumpulan data juga meliputi sesi temubual dengan dua orang responden iaitu
seorang pensyarah multimedia daripada Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan
seorang pensyarah berpengalaman dalam mengajar subjek Pola Pakaian di PJB. Mclalui
penggunaan instrumen soal selidik dan sesi temubual, pengumpulan data at au penilaian
kajian adalah berdasarkan kepada persepsi pensyarah dan pelajar terhadap keberkcsanan
MPKWPP yang dibangunkan. Segala data yang telah dikumpulkan dianalisis dcngan
menggunakan 'Statistical Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.0 yang
melibatkan skor min dan ujian t (independent t test). Dapatan kajian menunjukkan
bahawa tahap kebolehlaksanaan, mesra pengguna, interaktiviti, peningkatan
pengetahuan, kemahiran dan juga pembentukan sikap positifpelajar fesyen dalam
melakar Pola Pakaian berada pada tahap yang tinggi. Selain daripada itu, dapatan kajian
juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara persepsi pclajar
Diploma Seni Reka Pesyen Semester 2 dan Semester 3 terhadap keberkesanan
MPKWPP dalam membantu pengajaran dan pembelajaran yang efektif. |
---|