Pembangunan dan penilaian modul pengajaran kendiri berasakan web untuk subjek pola pakaian (JURUSAN FESYEN) di Politeknik

Modul Pengajaran Kendiri merupakan satu media pengajaran berasaskan teknologi yang mengandungi unit-unit aktiviti yang dibentuk untuk membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan untuk menilai sejauh mana keberkesanan Modul Pengajaran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abd Shukor, Norazrina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7710/1/24p%20NORAZRINA%20ABD%20SHUKOR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7710/2/NORAZRINA%20ABD%20SHUKOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7710/3/NORAZRINA%20ABD%20SHUKOR%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Modul Pengajaran Kendiri merupakan satu media pengajaran berasaskan teknologi yang mengandungi unit-unit aktiviti yang dibentuk untuk membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan untuk menilai sejauh mana keberkesanan Modul Pengajaran Kendiri Berasaskan Web untuk Pol a Pakaian (MPKWPP) yang dibangunkan bagi membantu pensyarah dan pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dari aspek tahap kebolehlaksanaan, mesra pengguna, interaktiviti, peningkatan pcngctahuan, kemahiran dan juga pembentukan sikap positifpelajar fesyen dalam melakar Pola Pakaian. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 12 orang pensyarah yang mengajar subjek Pola Pakaian di Politeknik Johor Bahru (PJB) dan juga 50 orang pelajar (Semester 2 dan Semester 3) Diploma Seni Reka Pesyen dan Membuat Pakaian di PJB. Pengumpulan data juga meliputi sesi temubual dengan dua orang responden iaitu seorang pensyarah multimedia daripada Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan seorang pensyarah berpengalaman dalam mengajar subjek Pola Pakaian di PJB. Mclalui penggunaan instrumen soal selidik dan sesi temubual, pengumpulan data at au penilaian kajian adalah berdasarkan kepada persepsi pensyarah dan pelajar terhadap keberkcsanan MPKWPP yang dibangunkan. Segala data yang telah dikumpulkan dianalisis dcngan menggunakan 'Statistical Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.0 yang melibatkan skor min dan ujian t (independent t test). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kebolehlaksanaan, mesra pengguna, interaktiviti, peningkatan pengetahuan, kemahiran dan juga pembentukan sikap positifpelajar fesyen dalam melakar Pola Pakaian berada pada tahap yang tinggi. Selain daripada itu, dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara persepsi pclajar Diploma Seni Reka Pesyen Semester 2 dan Semester 3 terhadap keberkesanan MPKWPP dalam membantu pengajaran dan pembelajaran yang efektif.