Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan

Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran kendiri (MPK) sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam pengajaran mata pelajaran Pengenalan Kepada Perakaunan. Fokus kajian ini ialah untuk mengenalpasti sikap pelajar terhadap kaedah pengajaran bennodul dan melihat sama ada ter...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shamsuri, Nurul Hayati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7724/1/24p%20NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7724/2/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7724/3/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.7724
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.77242022-09-22T07:13:29Z Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan 2002-09 Shamsuri, Nurul Hayati HF Commerce HF5001-6182 Business Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran kendiri (MPK) sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam pengajaran mata pelajaran Pengenalan Kepada Perakaunan. Fokus kajian ini ialah untuk mengenalpasti sikap pelajar terhadap kaedah pengajaran bennodul dan melihat sama ada terdapat perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran bennodul dan kumpulan kawalan iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran tradisional. Responden terdiri daripada 60 orang pelajar Diploma Akauntansi Semester Satu Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Dapatan data diperolehi melalui pengedaran soal selidik dan menjalankan tuian fonnatifke atas pelajar. Kepuhlsan kajian dibuat berdasarkan hasil peratusan, min dan markah pelajar. Hasil kajian menunjukkan, sikap pelajar terhadap penggunaan modlll pengajaran kendiri (MPK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah sangat positif Di dapati, pelajar kumpulan eksperimen memperlihatkan pencapaian yang lebih baik dalam ujian fonnatifyang dijalankan. Sementara pelajar kllmplilan kawalan pula, memperlihatkan pencapaian yang kurang memuaskan. Dengan ini dapat dirumuskan, bahan modlll pengajaran kendiri (MPK) berpotensi di ketengallkan dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran perakaunan. Semoga dengan kajian ini dapat memberi manfaat kepada semlla pensyarah Perakaunan dan pelajar Diploma Akallntansi di polite],,:nik-politeknik di selumh Malaysia. 2002-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7724/ http://eprints.uthm.edu.my/7724/1/24p%20NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7724/2/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7724/3/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan. Jabatan Pendidikan Teknik dan Vokasional
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic HF Commerce
HF5001-6182 Business
spellingShingle HF Commerce
HF5001-6182 Business
Shamsuri, Nurul Hayati
Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan
description Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran kendiri (MPK) sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam pengajaran mata pelajaran Pengenalan Kepada Perakaunan. Fokus kajian ini ialah untuk mengenalpasti sikap pelajar terhadap kaedah pengajaran bennodul dan melihat sama ada terdapat perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran bennodul dan kumpulan kawalan iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran tradisional. Responden terdiri daripada 60 orang pelajar Diploma Akauntansi Semester Satu Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Dapatan data diperolehi melalui pengedaran soal selidik dan menjalankan tuian fonnatifke atas pelajar. Kepuhlsan kajian dibuat berdasarkan hasil peratusan, min dan markah pelajar. Hasil kajian menunjukkan, sikap pelajar terhadap penggunaan modlll pengajaran kendiri (MPK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah sangat positif Di dapati, pelajar kumpulan eksperimen memperlihatkan pencapaian yang lebih baik dalam ujian fonnatifyang dijalankan. Sementara pelajar kllmplilan kawalan pula, memperlihatkan pencapaian yang kurang memuaskan. Dengan ini dapat dirumuskan, bahan modlll pengajaran kendiri (MPK) berpotensi di ketengallkan dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran perakaunan. Semoga dengan kajian ini dapat memberi manfaat kepada semlla pensyarah Perakaunan dan pelajar Diploma Akallntansi di polite],,:nik-politeknik di selumh Malaysia.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Shamsuri, Nurul Hayati
author_facet Shamsuri, Nurul Hayati
author_sort Shamsuri, Nurul Hayati
title Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan
title_short Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan
title_full Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan
title_fullStr Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan
title_full_unstemmed Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan
title_sort penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di politeknik port dickson, negeri sembilan
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan. Jabatan Pendidikan Teknik dan Vokasional
publishDate 2002
url http://eprints.uthm.edu.my/7724/1/24p%20NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7724/2/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7724/3/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831186106875904