Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan
Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran kendiri (MPK) sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam pengajaran mata pelajaran Pengenalan Kepada Perakaunan. Fokus kajian ini ialah untuk mengenalpasti sikap pelajar terhadap kaedah pengajaran bennodul dan melihat sama ada ter...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7724/1/24p%20NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7724/2/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7724/3/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.7724 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.77242022-09-22T07:13:29Z Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan 2002-09 Shamsuri, Nurul Hayati HF Commerce HF5001-6182 Business Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran kendiri (MPK) sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam pengajaran mata pelajaran Pengenalan Kepada Perakaunan. Fokus kajian ini ialah untuk mengenalpasti sikap pelajar terhadap kaedah pengajaran bennodul dan melihat sama ada terdapat perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran bennodul dan kumpulan kawalan iaitu pelajar yang mengikuti kaedah pengajaran tradisional. Responden terdiri daripada 60 orang pelajar Diploma Akauntansi Semester Satu Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan. Dapatan data diperolehi melalui pengedaran soal selidik dan menjalankan tuian fonnatifke atas pelajar. Kepuhlsan kajian dibuat berdasarkan hasil peratusan, min dan markah pelajar. Hasil kajian menunjukkan, sikap pelajar terhadap penggunaan modlll pengajaran kendiri (MPK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah sangat positif Di dapati, pelajar kumpulan eksperimen memperlihatkan pencapaian yang lebih baik dalam ujian fonnatifyang dijalankan. Sementara pelajar kllmplilan kawalan pula, memperlihatkan pencapaian yang kurang memuaskan. Dengan ini dapat dirumuskan, bahan modlll pengajaran kendiri (MPK) berpotensi di ketengallkan dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran perakaunan. Semoga dengan kajian ini dapat memberi manfaat kepada semlla pensyarah Perakaunan dan pelajar Diploma Akallntansi di polite],,:nik-politeknik di selumh Malaysia. 2002-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7724/ http://eprints.uthm.edu.my/7724/1/24p%20NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7724/2/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7724/3/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan. Jabatan Pendidikan Teknik dan Vokasional |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
HF Commerce HF5001-6182 Business |
spellingShingle |
HF Commerce HF5001-6182 Business Shamsuri, Nurul Hayati Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan |
description |
Kajian ini cuba memperkenalkan penggunaan modul pengajaran kendiri
(MPK) sebagai alat bantu mengajar yang berkesan dalam pengajaran mata pelajaran
Pengenalan Kepada Perakaunan. Fokus kajian ini ialah untuk mengenalpasti sikap
pelajar terhadap kaedah pengajaran bennodul dan melihat sama ada terdapat
perbezaan pencapaian antara kumpulan eksperimen iaitu pelajar yang mengikuti
kaedah pengajaran bennodul dan kumpulan kawalan iaitu pelajar yang mengikuti
kaedah pengajaran tradisional. Responden terdiri daripada 60 orang pelajar
Diploma Akauntansi Semester Satu Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan.
Dapatan data diperolehi melalui pengedaran soal selidik dan menjalankan tuian
fonnatifke atas pelajar. Kepuhlsan kajian dibuat berdasarkan hasil peratusan, min
dan markah pelajar. Hasil kajian menunjukkan, sikap pelajar terhadap penggunaan
modlll pengajaran kendiri (MPK) dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah
sangat positif Di dapati, pelajar kumpulan eksperimen memperlihatkan pencapaian
yang lebih baik dalam ujian fonnatifyang dijalankan. Sementara pelajar kllmplilan
kawalan pula, memperlihatkan pencapaian yang kurang memuaskan. Dengan ini
dapat dirumuskan, bahan modlll pengajaran kendiri (MPK) berpotensi di
ketengallkan dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran perakaunan.
Semoga dengan kajian ini dapat memberi manfaat kepada semlla pensyarah
Perakaunan dan pelajar Diploma Akallntansi di polite],,:nik-politeknik di selumh
Malaysia. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Shamsuri, Nurul Hayati |
author_facet |
Shamsuri, Nurul Hayati |
author_sort |
Shamsuri, Nurul Hayati |
title |
Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_short |
Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_full |
Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_fullStr |
Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_full_unstemmed |
Penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di Politeknik Port Dickson, Negeri Sembilan |
title_sort |
penghasilan dan penilaian modul pengajaran kendiri pengenalan kepada perakaunan: satu kajian kes di politeknik port dickson, negeri sembilan |
granting_institution |
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
granting_department |
Fakulti Teknologi Kejuruteraan. Jabatan Pendidikan Teknik dan Vokasional |
publishDate |
2002 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/7724/1/24p%20NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7724/2/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7724/3/NURUL%20HAYATI%20SHAMSURI%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747831186106875904 |