Pembinaan enjin pencariodits (online database for information technology student) di Politeknik Ungku Omar
Kajian ini adalah berkisar tentang pembelajaran rnelalui pencarian maklumat pembelajaran menggunakan enjin pencari. Terdapat banyak jenis enjin pencari yang popular di dalam internet seperti Yahoo, Google, Altavista, Infoseek dan Excite. Namun begitu, enjin pencari tersebut mempamerkan keputus...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7751/1/24p%20ROSE%20SHARIJAN%20FREY%20KHAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7751/2/ROSE%20SHARIJAN%20FREY%20KHAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7751/3/ROSE%20SHARIJAN%20FREY%20KHAN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini adalah berkisar tentang pembelajaran rnelalui pencarian maklumat
pembelajaran menggunakan enjin pencari. Terdapat banyak jenis enjin pencari yang
popular di dalam internet seperti Yahoo, Google, Altavista, Infoseek dan Excite.
Namun begitu, enjin pencari tersebut mempamerkan keputusan carian secara meluas
dan ada kalanya tidak berkaitan dengan carian topik. Oleh sebab itu, pengguna
internet perlu mempunyai kemahiran untuk melakukan carian bagi mendapatkan
keputusan carian yang bersesuaian dengan carian ke atas topik. Pengguna internet
juga mesti mengkaji dan mempraktikkan beberapa teknik untuk memperincikan
keputusan carian dalam memperolehi maklumat yang relevan. Alternatif kepada
masalah ini adalah membangunkan enjin pencari ODITS untuk kegunaan pelajar. Di
dalam enjin pencari ini, aspek-aspek yang dikaji adalah rekabentuk antaramuka,
penggunaan enjin pencari dalam mendapatkan bahan pembelajaran, pembelajaran
kendiri dan rujukan tambahan untuk kegunaan pelajar. Seramai 28 orang pelajar
Diploma Teknologi Maklumat semester III dipilih sebagai responden. Instrumen
kajian yang digunakan adalah borang soal selidik. Ia dibahagikan kepada 5 bahagian
iaitu bahagian A (demografi), bahagian B (bahan pembelajaran), bahagian C
(pembelajaran kendiri) dan bahagian E (rujukan tambahan). Data-data yang
diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for
the Social Sciences). Data-data dipaparkan di dalam bentuk min, peratusan dan
sisihan piawai. Keputusan dibentangkan dalam bentuk jadual dan rajah. Dapatan
kajian menunjukkan bahawa rekabentuk antaramuka enjin pencari ODITS adalah
menarik dan enjin pencari ODITS boleh dijadikan bahan pembelajaran. Selain itu,
pembelajaran kendiri dapat dilaksanakan dan penggunaan enjin pencari ini boleh
dijadikan sebagai rujukan tambahan kepada para pelajar. Akhir sekali, beberapa
cadangan untuk kajian lanjutan telah dikemukakan. |
---|