Penerapan unsur-unsur patriotisme melalui pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan pensyarah politekniK
Semangat patriotisme menjadi asas kepada perpaduan kaum, pembinaan sahsiah manusia dan peningkatan semangat cintakan tanah air. Ia perlu dipertahankan dan dipupuk dengan apa jua cara khususnya menerusi sistem pendidikan formal mahupun tidak formal. Berasaskan kepada hakikat ini, maka kajian...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7888/1/24p%20RAMLAH%20%40%20AYU%20MD%20YUSOF.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7888/2/RAMLAH%20%40%20AYU%20MD%20YUSOF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7888/3/RAMLAH%20%40%20AYU%20MD%20YUSOF%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Semangat patriotisme menjadi asas kepada perpaduan kaum, pembinaan
sahsiah manusia dan peningkatan semangat cintakan tanah air. Ia perlu
dipertahankan dan dipupuk dengan apa jua cara khususnya menerusi sistem
pendidikan formal mahupun tidak formal. Berasaskan kepada hakikat ini, maka
kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti keperluan, kemampuan dan kesediaan
pensyarah menerapkan unsur-unsur patriotisme melalui proses pengajaran dan
pembelajaran di politeknik. Kajian berbentuk tinjauan deskriptif ini dijalankan di
dua buah politeknik iaitu Politeknik Sultan Azlan Shah (PSAS) Behrang, Perak dan
Politeknik Merlimau (PMM), Melaka. Sampel kajian dipilih secara rawak berlapis
yang terdiri daripada pensyarah kejuruteraan di Jabatan Kejuruteraan A warn, Jabatan
Kejuruteraan Mekanikal dan Jabatan Kejuruteraan Elektrik. Responden bagi kajian
ini adalah seramai 169 orang pensyarah. Instrumen kajian yang digunakan adalah set
soal selidik yang dibina berasaskan objektif kajian. Data dianalisis menggunakan
perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS). Hasil analisis data ini
dijelaskan secara deskriptif iaitu dalam bentuk skor min dan menggunakan ujian-t
satu sampel. Dapatan kajian menunjukkan bahawa wujud keperluan, kemampuan
dan kesediaan pensyarah untuk menerapkan unsur-unsur patriotisme melalui proses
pengajaran dan pembelajaran. Beberapa cadangan dikemukakan untuk
meningkatkan keberkesanan pelaksanaan penerapan unsur-unsur patriotisme kepada
pelajar serta kajian-kajian lanjutan yang boleh diteruskan. |
---|