Analisis kualiti penulisan projek sarjana pelajar di Fakulti Pendidikan Teknikal UTHM
Isu kualiti penulisan projek saijana masih lagi di tahap yang sederhana.Tugas mengangkat tahap kesaijanaan melalui penyelidikan merupakan suatu agenda penting bagi universiti.Tujuan kajian ini dilakukan adalah untuk mengenalpasti status kesaijanaan pelajar melalui ciri-ciri kualiti penulisan p...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7910/1/24p%20MARIATI%20MAD%20SAAD%20%40%20SHAMSUDDIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7910/2/MARIATI%20MAD%20SAAD%20%40%20SHAMSUDDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7910/3/MARIATI%20MAD%20SAAD%20%40%20SHAMSUDDIN%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Isu kualiti penulisan projek saijana masih lagi di tahap yang sederhana.Tugas
mengangkat tahap kesaijanaan melalui penyelidikan merupakan suatu agenda
penting bagi universiti.Tujuan kajian ini dilakukan adalah untuk mengenalpasti status
kesaijanaan pelajar melalui ciri-ciri kualiti penulisan pelajar saijana ke atas projek
saijana yang beijaya didokumentasikan di Fakulti Pendidikan Teknikal UTHM dari
tahun 2000 hingga 2006. Kajian ini melibatkan triangulasi sumber data ke atas tiga
aspek iaitu pemerhatian sistematik, temubual berstruktur dan soal selidik. Sampel
kajian adalah terdiri daripada pelajar semester akhir program Saijana Pendidikan
Teknik dan Vokasional dan 15 orang pensyarah dipilih secara rawak yang diakui
pakar dalam penyeliaan projek saijana pelajar di Fakulti Pendidikan Teknikal di
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Instrumen yang digunakan di dalam kajian ini
adalah naskah dokumentasi projek saijana, borang soal selidik dan temubual.
Analisis deskriptif dan inferensi iaitu ujian-t digunakan bagi mendapatkan analisis
data yang terperinci. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap penulisan projek
saijana pelajar di tahap yang baik dengan kawalan dan pemerhatian penyelia dan
Panel Jawatankuasa Projek Saijana pelajar di Fakulti Pendidikan Teknikal Universiti
Tun Hussein Onn Malaysia. Dapatan juga menunjukkan bidang tujah yang popular di
kalangan pelajar Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Fakulti Pendidikan
Teknikal sepanjang tahun 2000 hingga 2006 ialah budang tujah pertama iaitu
Pengajaran & Pembelajaran PTV Dalam Bidang Pengkhususan. |
---|