Analisis kualiti penulisan projek sarjana pelajar di Fakulti Pendidikan Teknikal UTHM

Isu kualiti penulisan projek saijana masih lagi di tahap yang sederhana.Tugas mengangkat tahap kesaijanaan melalui penyelidikan merupakan suatu agenda penting bagi universiti.Tujuan kajian ini dilakukan adalah untuk mengenalpasti status kesaijanaan pelajar melalui ciri-ciri kualiti penulisan p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mad Saad @ Shamsuddin, Mariati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7910/1/24p%20MARIATI%20MAD%20SAAD%20%40%20SHAMSUDDIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7910/2/MARIATI%20MAD%20SAAD%20%40%20SHAMSUDDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7910/3/MARIATI%20MAD%20SAAD%20%40%20SHAMSUDDIN%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Isu kualiti penulisan projek saijana masih lagi di tahap yang sederhana.Tugas mengangkat tahap kesaijanaan melalui penyelidikan merupakan suatu agenda penting bagi universiti.Tujuan kajian ini dilakukan adalah untuk mengenalpasti status kesaijanaan pelajar melalui ciri-ciri kualiti penulisan pelajar saijana ke atas projek saijana yang beijaya didokumentasikan di Fakulti Pendidikan Teknikal UTHM dari tahun 2000 hingga 2006. Kajian ini melibatkan triangulasi sumber data ke atas tiga aspek iaitu pemerhatian sistematik, temubual berstruktur dan soal selidik. Sampel kajian adalah terdiri daripada pelajar semester akhir program Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional dan 15 orang pensyarah dipilih secara rawak yang diakui pakar dalam penyeliaan projek saijana pelajar di Fakulti Pendidikan Teknikal di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Instrumen yang digunakan di dalam kajian ini adalah naskah dokumentasi projek saijana, borang soal selidik dan temubual. Analisis deskriptif dan inferensi iaitu ujian-t digunakan bagi mendapatkan analisis data yang terperinci. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap penulisan projek saijana pelajar di tahap yang baik dengan kawalan dan pemerhatian penyelia dan Panel Jawatankuasa Projek Saijana pelajar di Fakulti Pendidikan Teknikal Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Dapatan juga menunjukkan bidang tujah yang popular di kalangan pelajar Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional di Fakulti Pendidikan Teknikal sepanjang tahun 2000 hingga 2006 ialah budang tujah pertama iaitu Pengajaran & Pembelajaran PTV Dalam Bidang Pengkhususan.