Kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelajar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelaj ar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik. Seramai 285 pelajar tahun akhir dari setiap fakulti di UTHM telah dipilih sebagai responden kajian ini. Responden telah dipilih secara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Montel, Nur Amalina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7912/1/24p%20NUR%20AMALINA%20MONTEL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7912/2/NUR%20AMALINA%20MONTEL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7912/3/NUR%20AMALINA%20MONTEL%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.7912
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.79122022-10-17T06:24:15Z Kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelajar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik 2007-11 Montel, Nur Amalina LC Special aspects of education LC1041-1048 Vocational education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelaj ar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik. Seramai 285 pelajar tahun akhir dari setiap fakulti di UTHM telah dipilih sebagai responden kajian ini. Responden telah dipilih secara rawak mudah. Satu set soal selidik yang mengandungi 35 item soalan telah digunakan sebagai instrumen yang mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A dan Bahagian B. Hasil dapatan kajian ini telah dianalisis secara deskriptif di dalam Bahagian A dan inferens di dalam Bahagian B dengan menggunakan perisian SPSS ver. 12.0. Hasil dapatan kajian ini mendapati bahawa lima faktor yang dikaji iaitu minat, pengaruh ibu bapa, cita-cita, pencapaian akademik terdahulu dan peluang kerjaya sememangnya mempengaruhi dalam pemilihan bidang pengkhususan pelajar. Manakala, hasil dapatan bagi minat, pengaruh ibu bapa dan peluang kerjaya menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antaranya dengan pencapaian akademik. Sebaliknya hanya faktor cita-cita dan pencapaian akademik terdahulu mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik, walau bagaimanapun ianya adalah pada tahap yang sangat lemah. Dua daripada lima hipotesis yang dibentuk ditolak, manakala tiga lagi tidak ditolak. 2007-11 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7912/ http://eprints.uthm.edu.my/7912/1/24p%20NUR%20AMALINA%20MONTEL.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7912/2/NUR%20AMALINA%20MONTEL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7912/3/NUR%20AMALINA%20MONTEL%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LC Special aspects of education
LC1041-1048 Vocational education (General)
spellingShingle LC Special aspects of education
LC1041-1048 Vocational education (General)
Montel, Nur Amalina
Kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelajar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelaj ar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik. Seramai 285 pelajar tahun akhir dari setiap fakulti di UTHM telah dipilih sebagai responden kajian ini. Responden telah dipilih secara rawak mudah. Satu set soal selidik yang mengandungi 35 item soalan telah digunakan sebagai instrumen yang mengandungi dua bahagian iaitu Bahagian A dan Bahagian B. Hasil dapatan kajian ini telah dianalisis secara deskriptif di dalam Bahagian A dan inferens di dalam Bahagian B dengan menggunakan perisian SPSS ver. 12.0. Hasil dapatan kajian ini mendapati bahawa lima faktor yang dikaji iaitu minat, pengaruh ibu bapa, cita-cita, pencapaian akademik terdahulu dan peluang kerjaya sememangnya mempengaruhi dalam pemilihan bidang pengkhususan pelajar. Manakala, hasil dapatan bagi minat, pengaruh ibu bapa dan peluang kerjaya menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan antaranya dengan pencapaian akademik. Sebaliknya hanya faktor cita-cita dan pencapaian akademik terdahulu mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik, walau bagaimanapun ianya adalah pada tahap yang sangat lemah. Dua daripada lima hipotesis yang dibentuk ditolak, manakala tiga lagi tidak ditolak.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Montel, Nur Amalina
author_facet Montel, Nur Amalina
author_sort Montel, Nur Amalina
title Kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelajar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_short Kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelajar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_full Kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelajar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_fullStr Kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelajar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_full_unstemmed Kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelajar UTHM dan hubungannya dengan pencapaian akademik
title_sort kecenderungan pemilihan bidang pengkhususan dalam kalangan pelajar uthm dan hubungannya dengan pencapaian akademik
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal
publishDate 2007
url http://eprints.uthm.edu.my/7912/1/24p%20NUR%20AMALINA%20MONTEL.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7912/2/NUR%20AMALINA%20MONTEL%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7912/3/NUR%20AMALINA%20MONTEL%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831208156332032