Hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik
Rata-rata ramai pelajar yang menganggap bahawa menyertai aktiviti kolej seperti menjadi pemimpin jawatankuasa tertinggi dalam sesebuah kelab/persatuan adalah penyumbang utama kepada kemerosotan prestasi akademik pelajar kerana menyebabkan pelajar mengabaikan pelajaran. Kajian ini bertujuan unt...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7921/1/24p%20SERI%20NIAN%20AKMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7921/2/SERI%20NIAN%20AKMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7921/3/SERI%20NIAN%20AKMAD%20WATERMARK.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my-uthm-ep.7921 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.79212022-10-17T06:25:29Z Hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik 2007-11 Akmad, Seri Nian LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Rata-rata ramai pelajar yang menganggap bahawa menyertai aktiviti kolej seperti menjadi pemimpin jawatankuasa tertinggi dalam sesebuah kelab/persatuan adalah penyumbang utama kepada kemerosotan prestasi akademik pelajar kerana menyebabkan pelajar mengabaikan pelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor yang mendorong pelajar melibatkan diri dalam kelab/persatuan dan hubungan komitmen pelajar terhadap kelab dengan pencapaian akademik mereka jugaperbezaan pencapaian akademik pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pelajar yang tidak menjawat jawatan tertinggi. Reka bentuk bagi kajian ini adalah deskriptif jenis tinjauan. Seramai 504 bilangan responden yang terdiri seramai 86 orang pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dan seramai 418 orang pelajar yang menjawat jawatan tertinggi. Kajian ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen. Dapatan kajian ini dianalisis menggunakan kaedah crosstab, kolerasi pearson, ujian-t tidak bersandar dan purata skor. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor minat merupakan faktor utama pelajar menyertai persatuan/kelab. Analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan pencapaian pelajar yang menjawat dan pelajar yang tidak menjawat jawatan tertinggi. Dapatan juga menunjukkan pencapaian akademik pelajar adalah lebih baik apabila mereka meletakkan komitmen yang tinggi terhadap aktiviti berbanding daripada pelajar yang meletakkan komitmen sederhana dan rendah terhadap kelab. Dapatan juga menunjukkan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dalam Jawatankuasa Kolej Kediaman mempunyai peratusan pelajar yang paling ramai berada pada pencapaian akademik yang cemerlang dan baik. Manakala bagi analisis kolerasi pearson pula mendapati wujudnya hubungan positif yang sangat lemah iaitupada kadar 0.015 bagi aras keertian 0.01 di antara item komitmen pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dan pelajar yang tidak menjawat jawatan tertinggi dalam kelab. Pada keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa kegiatan kelab/persatuan todak mempengaruhi pencapaian akademik pelajar. 2007-11 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7921/ http://eprints.uthm.edu.my/7921/1/24p%20SERI%20NIAN%20AKMAD.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7921/2/SERI%20NIAN%20AKMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7921/3/SERI%20NIAN%20AKMAD%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Akmad, Seri Nian Hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik |
description |
Rata-rata ramai pelajar yang menganggap bahawa menyertai aktiviti kolej seperti
menjadi pemimpin jawatankuasa tertinggi dalam sesebuah kelab/persatuan adalah
penyumbang utama kepada kemerosotan prestasi akademik pelajar kerana menyebabkan
pelajar mengabaikan pelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor yang
mendorong pelajar melibatkan diri dalam kelab/persatuan dan hubungan komitmen
pelajar terhadap kelab dengan pencapaian akademik mereka jugaperbezaan pencapaian
akademik pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pelajar yang tidak menjawat
jawatan tertinggi. Reka bentuk bagi kajian ini adalah deskriptif jenis tinjauan. Seramai
504 bilangan responden yang terdiri seramai 86 orang pelajar yang menjawat jawatan
tertinggi dan seramai 418 orang pelajar yang menjawat jawatan tertinggi. Kajian ini
menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen. Dapatan kajian ini dianalisis
menggunakan kaedah crosstab, kolerasi pearson, ujian-t tidak bersandar dan purata skor.
Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor minat merupakan faktor utama pelajar
menyertai persatuan/kelab. Analisis ujian-t menunjukkan tidak terdapat perbezaan
pencapaian pelajar yang menjawat dan pelajar yang tidak menjawat jawatan tertinggi.
Dapatan juga menunjukkan pencapaian akademik pelajar adalah lebih baik apabila
mereka meletakkan komitmen yang tinggi terhadap aktiviti berbanding daripada pelajar
yang meletakkan komitmen sederhana dan rendah terhadap kelab. Dapatan juga
menunjukkan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dalam Jawatankuasa Kolej
Kediaman mempunyai peratusan pelajar yang paling ramai berada pada pencapaian
akademik yang cemerlang dan baik. Manakala bagi analisis kolerasi pearson pula
mendapati wujudnya hubungan positif yang sangat lemah iaitupada kadar 0.015 bagi
aras keertian 0.01 di antara item komitmen pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dan
pelajar yang tidak menjawat jawatan tertinggi dalam kelab. Pada keseluruhannya,
dapatan kajian menunjukkan bahawa kegiatan kelab/persatuan todak mempengaruhi
pencapaian akademik pelajar. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Akmad, Seri Nian |
author_facet |
Akmad, Seri Nian |
author_sort |
Akmad, Seri Nian |
title |
Hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik |
title_short |
Hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik |
title_full |
Hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik |
title_fullStr |
Hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik |
title_full_unstemmed |
Hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik |
title_sort |
hubungan pelajar yang menjawat jawatan tertinggi dengan pencapaian akademik |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal |
publishDate |
2007 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/7921/1/24p%20SERI%20NIAN%20AKMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7921/2/SERI%20NIAN%20AKMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7921/3/SERI%20NIAN%20AKMAD%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747831210368827392 |