Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk

Membaca merupakan elemen yang penting dalam proses pembelajaran kerana membaca merupakan asas kepada perkembangan ilmu pengetahuan dan kemahiran utama yang diperlukandalam proses pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu, belum ada lagi kajian yang melibatkan jenis bahan bacaan dengan gaya p...

وصف كامل

محفوظ في:
التفاصيل البيبلوغرافية
المؤلف الرئيسي: Mohamad, Siti Khatijah
التنسيق: أطروحة
اللغة:English
English
English
منشور في: 2008
الموضوعات:
الوصول للمادة أونلاين:http://eprints.uthm.edu.my/7925/1/24p%20SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7925/2/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7925/3/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf
الوسوم: إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
id my-uthm-ep.7925
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.79252022-10-17T06:26:00Z Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk 2008-04 Mohamad, Siti Khatijah LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Membaca merupakan elemen yang penting dalam proses pembelajaran kerana membaca merupakan asas kepada perkembangan ilmu pengetahuan dan kemahiran utama yang diperlukandalam proses pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu, belum ada lagi kajian yang melibatkan jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar. Oleh yang demikian, satu kajian mengenai sejauh mana jenis bahan bacaan memberi kesan ke atas gaya pembelajaran pelajar dijalankan. Kajian yang dijalankan melibatkan empat buah sekolah menengah teknik yang mewakili pelajar tingkatan empat bagi sekolah menengah teknik seluruh semenanjung Malaysia dan responden seramai 445 orang. Sampel kajian diperoleh dengan menggunakan kaedah pensampelan rawak mudah. Instrumen kajian yang digunakan melibatkan indikator pengukuran bagi j enis bahan bacaan dan gaya pembelajaran yang diamalkan. Hasil analisis yang dijalankan daripada data yang diperoleh mendapati bahawa, bahan bacaan komik menjadi bahan bacaan utama pelajar. Namun tahap pembacaan keseluruhan pelajar adalah masih di peringkat sederhana. Gaya pembelajaran yang paling tinggi diamalkan oleh pelajar adalah gay a pembelajaran secara pragmatis diikuti oleh gaya pembelajaran reflektif. Daripada analisis yang dijalankan didapati wujudnya hubungan yang signifikan di antara jenis bahan bacaan yang dibaca dengan gaya pembelajaran yang diamalkan. Gaya pembelajaran reflektif dilihat mempunyai korelasi positif yang signifikan dengan bahan bacaan politik yang dibaca pelajar. Oleh yang demikian, dapat disimpulkan bahawajenis bahan bacaan yang dibaca mempengaruhi gaya pembelajaran yang diamalkan. 2008-04 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7925/ http://eprints.uthm.edu.my/7925/1/24p%20SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7925/2/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7925/3/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
Mohamad, Siti Khatijah
Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk
description Membaca merupakan elemen yang penting dalam proses pembelajaran kerana membaca merupakan asas kepada perkembangan ilmu pengetahuan dan kemahiran utama yang diperlukandalam proses pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu, belum ada lagi kajian yang melibatkan jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar. Oleh yang demikian, satu kajian mengenai sejauh mana jenis bahan bacaan memberi kesan ke atas gaya pembelajaran pelajar dijalankan. Kajian yang dijalankan melibatkan empat buah sekolah menengah teknik yang mewakili pelajar tingkatan empat bagi sekolah menengah teknik seluruh semenanjung Malaysia dan responden seramai 445 orang. Sampel kajian diperoleh dengan menggunakan kaedah pensampelan rawak mudah. Instrumen kajian yang digunakan melibatkan indikator pengukuran bagi j enis bahan bacaan dan gaya pembelajaran yang diamalkan. Hasil analisis yang dijalankan daripada data yang diperoleh mendapati bahawa, bahan bacaan komik menjadi bahan bacaan utama pelajar. Namun tahap pembacaan keseluruhan pelajar adalah masih di peringkat sederhana. Gaya pembelajaran yang paling tinggi diamalkan oleh pelajar adalah gay a pembelajaran secara pragmatis diikuti oleh gaya pembelajaran reflektif. Daripada analisis yang dijalankan didapati wujudnya hubungan yang signifikan di antara jenis bahan bacaan yang dibaca dengan gaya pembelajaran yang diamalkan. Gaya pembelajaran reflektif dilihat mempunyai korelasi positif yang signifikan dengan bahan bacaan politik yang dibaca pelajar. Oleh yang demikian, dapat disimpulkan bahawajenis bahan bacaan yang dibaca mempengaruhi gaya pembelajaran yang diamalkan.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Mohamad, Siti Khatijah
author_facet Mohamad, Siti Khatijah
author_sort Mohamad, Siti Khatijah
title Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk
title_short Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk
title_full Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk
title_fullStr Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk
title_full_unstemmed Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk
title_sort hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk
granting_institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
granting_department Fakulti Pendidikan Teknikal
publishDate 2008
url http://eprints.uthm.edu.my/7925/1/24p%20SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7925/2/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7925/3/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf
_version_ 1747831211348197376