Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk
Membaca merupakan elemen yang penting dalam proses pembelajaran kerana membaca merupakan asas kepada perkembangan ilmu pengetahuan dan kemahiran utama yang diperlukandalam proses pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu, belum ada lagi kajian yang melibatkan jenis bahan bacaan dengan gaya p...
محفوظ في:
المؤلف الرئيسي: | |
---|---|
التنسيق: | أطروحة |
اللغة: | English English English |
منشور في: |
2008
|
الموضوعات: | |
الوصول للمادة أونلاين: | http://eprints.uthm.edu.my/7925/1/24p%20SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7925/2/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7925/3/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf |
الوسوم: |
إضافة وسم
لا توجد وسوم, كن أول من يضع وسما على هذه التسجيلة!
|
id |
my-uthm-ep.7925 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
spelling |
my-uthm-ep.79252022-10-17T06:26:00Z Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk 2008-04 Mohamad, Siti Khatijah LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Membaca merupakan elemen yang penting dalam proses pembelajaran kerana membaca merupakan asas kepada perkembangan ilmu pengetahuan dan kemahiran utama yang diperlukandalam proses pengajaran dan pembelajaran. Namun begitu, belum ada lagi kajian yang melibatkan jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar. Oleh yang demikian, satu kajian mengenai sejauh mana jenis bahan bacaan memberi kesan ke atas gaya pembelajaran pelajar dijalankan. Kajian yang dijalankan melibatkan empat buah sekolah menengah teknik yang mewakili pelajar tingkatan empat bagi sekolah menengah teknik seluruh semenanjung Malaysia dan responden seramai 445 orang. Sampel kajian diperoleh dengan menggunakan kaedah pensampelan rawak mudah. Instrumen kajian yang digunakan melibatkan indikator pengukuran bagi j enis bahan bacaan dan gaya pembelajaran yang diamalkan. Hasil analisis yang dijalankan daripada data yang diperoleh mendapati bahawa, bahan bacaan komik menjadi bahan bacaan utama pelajar. Namun tahap pembacaan keseluruhan pelajar adalah masih di peringkat sederhana. Gaya pembelajaran yang paling tinggi diamalkan oleh pelajar adalah gay a pembelajaran secara pragmatis diikuti oleh gaya pembelajaran reflektif. Daripada analisis yang dijalankan didapati wujudnya hubungan yang signifikan di antara jenis bahan bacaan yang dibaca dengan gaya pembelajaran yang diamalkan. Gaya pembelajaran reflektif dilihat mempunyai korelasi positif yang signifikan dengan bahan bacaan politik yang dibaca pelajar. Oleh yang demikian, dapat disimpulkan bahawajenis bahan bacaan yang dibaca mempengaruhi gaya pembelajaran yang diamalkan. 2008-04 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/7925/ http://eprints.uthm.edu.my/7925/1/24p%20SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/7925/2/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/7925/3/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal |
institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
collection |
UTHM Institutional Repository |
language |
English English English |
topic |
LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Mohamad, Siti Khatijah Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk |
description |
Membaca merupakan elemen yang penting dalam proses pembelajaran
kerana membaca merupakan asas kepada perkembangan ilmu pengetahuan dan
kemahiran utama yang diperlukandalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Namun begitu, belum ada lagi kajian yang melibatkan jenis bahan bacaan dengan
gaya pembelajaran pelajar. Oleh yang demikian, satu kajian mengenai sejauh mana
jenis bahan bacaan memberi kesan ke atas gaya pembelajaran pelajar dijalankan.
Kajian yang dijalankan melibatkan empat buah sekolah menengah teknik yang
mewakili pelajar tingkatan empat bagi sekolah menengah teknik seluruh
semenanjung Malaysia dan responden seramai 445 orang. Sampel kajian diperoleh
dengan menggunakan kaedah pensampelan rawak mudah. Instrumen kajian yang
digunakan melibatkan indikator pengukuran bagi j enis bahan bacaan dan gaya
pembelajaran yang diamalkan. Hasil analisis yang dijalankan daripada data yang
diperoleh mendapati bahawa, bahan bacaan komik menjadi bahan bacaan utama
pelajar. Namun tahap pembacaan keseluruhan pelajar adalah masih di peringkat
sederhana. Gaya pembelajaran yang paling tinggi diamalkan oleh pelajar adalah gay a
pembelajaran secara pragmatis diikuti oleh gaya pembelajaran reflektif. Daripada
analisis yang dijalankan didapati wujudnya hubungan yang signifikan di antara jenis
bahan bacaan yang dibaca dengan gaya pembelajaran yang diamalkan. Gaya
pembelajaran reflektif dilihat mempunyai korelasi positif yang signifikan dengan
bahan bacaan politik yang dibaca pelajar. Oleh yang demikian, dapat disimpulkan
bahawajenis bahan bacaan yang dibaca mempengaruhi gaya pembelajaran yang
diamalkan. |
format |
Thesis |
qualification_name |
Master of Philosophy (M.Phil.) |
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohamad, Siti Khatijah |
author_facet |
Mohamad, Siti Khatijah |
author_sort |
Mohamad, Siti Khatijah |
title |
Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk |
title_short |
Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk |
title_full |
Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk |
title_fullStr |
Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk |
title_full_unstemmed |
Hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk |
title_sort |
hubungan antara jenis bahan bacaan dengan gaya pembelajaran pelajar sekolah menengah teknlk |
granting_institution |
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
granting_department |
Fakulti Pendidikan Teknikal |
publishDate |
2008 |
url |
http://eprints.uthm.edu.my/7925/1/24p%20SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7925/2/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7925/3/SITI%20KHATIJAH%20MOHAMAD%20WATERMARK.pdf |
_version_ |
1747831211348197376 |