Penggunaan visual grafik melalui multimedia interakitf dalam pengajaran dan pembelajaran statistik asas

Penggunaan visual grafik tidak asing lagi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Namun dengan adanya kemajuan teknologi dalam dunia pendidikan hari ini, penggunaan visual grafik seperti warna, tipografi dan ilustrasi kini mampu disampaikan dalam bentuk yang lebih efektif seperti melalui mul...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Md. Saad, Khatijah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8158/1/24p%20KHATIJAH%20MD.%20SAAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8158/2/KHATIJAH%20MD.%20SAAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8158/3/KHATIJAH%20MD.%20SAAD%20WATERMARK.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my-uthm-ep.8158
record_format uketd_dc
spelling my-uthm-ep.81582023-01-17T03:45:19Z Penggunaan visual grafik melalui multimedia interakitf dalam pengajaran dan pembelajaran statistik asas 2002-09 Md. Saad, Khatijah QA Mathematics QA273-280 Probabilities. Mathematical statistics Penggunaan visual grafik tidak asing lagi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Namun dengan adanya kemajuan teknologi dalam dunia pendidikan hari ini, penggunaan visual grafik seperti warna, tipografi dan ilustrasi kini mampu disampaikan dalam bentuk yang lebih efektif seperti melalui multimedia interaktif. Kajian ini telah dijalankan untuk mengkaji kesan penggunaan visual grafik melalui multimedia interaktif dalam pembelajaran matematik (statistik asas) di peringkat menengah. Kajian yang dijalankan adalah menggunakan rekabentuk pra dan pasca ujian dengan kumpulan eksperimen dan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar tingkatan 4 Sekolah Menengah Kebangsaan Dato'Onn, Butterworth, Pulau Pinang. Hasil kajian telah menunjukkan bahawa (i) penggunaan visual grafik melalui multimedia interaktif telah meningkatkan pencapaian dalam ujian statistik (ii) penggunaan visual grafik melalui multimedia interaktif juga telah meningkatkan interaksi dua hala antara guru-pelajar dan pelajar-pelajar dan (iii) antara tiga jenis elemen grafik yang dikaji, elemen tipografi telah dikenalpasti oleh pelajar sebagai elemen paling penting bagi membantu mereka dalam mempelajari statistik. Kesimpulan yang telah dibuat ialah, penggunaan visual grafik melalui multimedia interaktif boleh membantu meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam matematik. 2002-09 Thesis http://eprints.uthm.edu.my/8158/ http://eprints.uthm.edu.my/8158/1/24p%20KHATIJAH%20MD.%20SAAD.pdf text en public http://eprints.uthm.edu.my/8158/2/KHATIJAH%20MD.%20SAAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en staffonly http://eprints.uthm.edu.my/8158/3/KHATIJAH%20MD.%20SAAD%20WATERMARK.pdf text en validuser mphil masters Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Fakulti Teknologi Kejuruteraan
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
collection UTHM Institutional Repository
language English
English
English
topic QA Mathematics
QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
QA Mathematics
Md. Saad, Khatijah
Penggunaan visual grafik melalui multimedia interakitf dalam pengajaran dan pembelajaran statistik asas
description Penggunaan visual grafik tidak asing lagi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Namun dengan adanya kemajuan teknologi dalam dunia pendidikan hari ini, penggunaan visual grafik seperti warna, tipografi dan ilustrasi kini mampu disampaikan dalam bentuk yang lebih efektif seperti melalui multimedia interaktif. Kajian ini telah dijalankan untuk mengkaji kesan penggunaan visual grafik melalui multimedia interaktif dalam pembelajaran matematik (statistik asas) di peringkat menengah. Kajian yang dijalankan adalah menggunakan rekabentuk pra dan pasca ujian dengan kumpulan eksperimen dan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan pelajar tingkatan 4 Sekolah Menengah Kebangsaan Dato'Onn, Butterworth, Pulau Pinang. Hasil kajian telah menunjukkan bahawa (i) penggunaan visual grafik melalui multimedia interaktif telah meningkatkan pencapaian dalam ujian statistik (ii) penggunaan visual grafik melalui multimedia interaktif juga telah meningkatkan interaksi dua hala antara guru-pelajar dan pelajar-pelajar dan (iii) antara tiga jenis elemen grafik yang dikaji, elemen tipografi telah dikenalpasti oleh pelajar sebagai elemen paling penting bagi membantu mereka dalam mempelajari statistik. Kesimpulan yang telah dibuat ialah, penggunaan visual grafik melalui multimedia interaktif boleh membantu meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam matematik.
format Thesis
qualification_name Master of Philosophy (M.Phil.)
qualification_level Master's degree
author Md. Saad, Khatijah
author_facet Md. Saad, Khatijah
author_sort Md. Saad, Khatijah
title Penggunaan visual grafik melalui multimedia interakitf dalam pengajaran dan pembelajaran statistik asas
title_short Penggunaan visual grafik melalui multimedia interakitf dalam pengajaran dan pembelajaran statistik asas
title_full Penggunaan visual grafik melalui multimedia interakitf dalam pengajaran dan pembelajaran statistik asas
title_fullStr Penggunaan visual grafik melalui multimedia interakitf dalam pengajaran dan pembelajaran statistik asas
title_full_unstemmed Penggunaan visual grafik melalui multimedia interakitf dalam pengajaran dan pembelajaran statistik asas
title_sort penggunaan visual grafik melalui multimedia interakitf dalam pengajaran dan pembelajaran statistik asas
granting_institution Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
granting_department Fakulti Teknologi Kejuruteraan
publishDate 2002
url http://eprints.uthm.edu.my/8158/1/24p%20KHATIJAH%20MD.%20SAAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8158/2/KHATIJAH%20MD.%20SAAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8158/3/KHATIJAH%20MD.%20SAAD%20WATERMARK.pdf
_version_ 1776103289271615488