Pengaruh rekabentuk bangunan terhadap proses pembelajaran: satu tinjauan di Politeknik Kota, Melaka

Pendidikan merupakan satu bidang yang amat luas dan besar pengaruhnya dalam membentuk sesebuah masyarakat. Bagi mewujudkan sistem pendidikan yang sempurna, setiap aspek yang berhubung kait dengan bidang pendidikan perlu di ambil kira kepentingannya. Antaranya ialah penekanan kepada aspek luara...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Ahmad, Masri
格式: Thesis
语言:English
English
English
出版: 2002
主题:
在线阅读:http://eprints.uthm.edu.my/8161/1/24p%20MASRI%20AHMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8161/2/MASRI%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8161/3/MASRI%20AHMAD%20WATERMARK.pdf
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Pendidikan merupakan satu bidang yang amat luas dan besar pengaruhnya dalam membentuk sesebuah masyarakat. Bagi mewujudkan sistem pendidikan yang sempurna, setiap aspek yang berhubung kait dengan bidang pendidikan perlu di ambil kira kepentingannya. Antaranya ialah penekanan kepada aspek luaran seperti kemudahan prasarana yang lengkap dan selesa. Kajian kes ini adalah bertujuan mengkaji keselesaan pelajar semasa menjalani proses pembelajaran dilihat dari aspek persekitaran kawasan kampus, rekabentuk bangunan, kesesuaian lokasi dan kemudahan fizikal yang sedia ada. Bagi mendapatkan gambaran sebenar, pengukuran kualitatif terhadap tahap keselesaan pelajar dilakukan dengan mengambil 129 orang pelajar sebagai responden yang terdiri daripada pelajar pelbagai kursus di Politeknik Kota, Melaka. Kajian berbentuk tinjauan menggunakan soal selidik dilakukan untuk mendapatkan penilaian pelajar terhadap pengaruh rekabentuk bangunan terhadap proses pembelajaran mereka. Hasil dapatan di analisis menggunakan kaedah peratusan dan nilai purata. Dari hasil kajian dan perbincangan, dapatan yang diperolehi menunjukan rekabentuk dan kedudukan kampus juga menyumbang kepada aras keselesaan pelajar sewaktu menjalani proses pembelajaran sekaligus menuntut perancangan yang teliti dan rapi dalam menyediakan kemudahan pembelajaran yang bersesuaian dengan situasi pelajar.